• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137719
+
-

تعدادی از متخصصان حوزه شهری و شهروندان در گفت‌وگو با همشهری مهم‌ترین انتظارات از شهردار جدید تهران را مطرح کردند

درخواست‌هایی از شهردار منتخب

گزارش
درخواست‌هایی از شهردار منتخب

زهرا کریمی- خبر‌نگار

دیروز شهردار جدید تهران مشخص شد. علیرضا زاکانی حالا باید به‌دنبال اجرای برنامه‌هایی باشد که در شورا اعلام کرده است. کار هم بسیار سخت است؛ چراکه هم پایتخت ایران وسعت زیادی دارد و هم شهروندان مطالباتی متفاوت و فراوان دارند. از سوی دیگر، هر آنچه در تهران رخ می‌دهد، در بسیاری از موارد الگوی دیگر کلانشهرهای کشور هم می‌شود. به هر ترتیب، تهران نگین توسعه‌ ایران به‌شمار می‌آید و هر روز و هر لحظه امکان دارد‌ اتفاقی خاص و پیش‌بینی‌نشده در آن رخ دهد تا نگاه تمام جهان را به سمت خود معطوف کند. در این میان، شاید کاهش ترافیک و آلودگی هوا و توسعه حمل‌ونقل عمومی مثل همیشه مهم‌ترین خواسته شهروندان از شهردار تهران باشد؛ موضوعاتی که اگرچه در دست نهادهای دیگری غیر از شهرداری است، اما در نهایت شهروندان بیش از همه از شهرداری انتظار دارند تا کاری کند کارستان. اما جدا از اینها، مردم و حتی متخصصان حوزه شهری خواسته‌هایی دیگر دارند که می‌خواهند مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور در گفت‌وگو با چند شهروند و متخصص حوزه‌های مرتبط با مدیریت، خواسته‌های‌شان از شهردار جدید تهران را جویا شده‌ایم.

از هوشمندسازی شهرسازی تا افزایش تاب‌آوری
شهرداری‌های مناطق یکی از جاهایی هستند که روزانه میزبان تعداد زیادی از شهروندان برای پیگیری پرونده‌های شهری خود هستند. روزهای دوشنبه که ملاقات مردمی شهردار منطقه است، ساختمان شهرداری‌های مناطق مملو از مراجعه‌کنندگان می‌شود. ف-رونقی یکی از همین شهروندان است که به‌گفته خودش چند‌هفته‌ای می‌شود به یکی از شهرداری‌های مناطق مراجعه می‌‌کند اما کارش هنوز پیش نرفته است. وقتی از او می‌پرسیم از شهردار جدید تهران چه درخواستی داری، می‌گوید: «به‌نظر من باید اول از همه، تکلیف ارتباط میان دفاتر الکترونیک شهر و شهرداری‌های مناطق مشخص و شفاف شود. چند هفته است که پرونده شهرسازی ملکم از سمت دفتر الکترونیک به شهرداری منطقه بازگشت داده شده اما هنوز به‌دست معاونت شهرسازی و معماری منطقه نرسیده. دائم بین دفتر و شهرداری منطقه در حال رفت‌وآمدم و دیگر کلافه شدم. از شهردار جدید می‌‌خواهم تا هرچه سریع‌تر، تمام فرایندهای ساخت‌وساز اینترنتی شود. این طوری فساد هم کمتر می‌شود.» علیرضا توانا، که به‌تازگی در رشته عمران فارغ‌التحصیل شده، اما خواسته‌ای متفاوت‌تر دارد. او می‌گوید: «باور کنید اینقدر که از زلزله تهران هراس دارم، از کرونا نمی‌ترسم. به‌نظرم باید شهردار در هماهنگی بیشتر با دولت، به نوسازی بافت فرسوده سرعت ببخشد. از طرف دیگر در حوزه مدیریت بحران، آموزش‌‌های شهروندی داده شود و تاب‌آوری تهران افزایش یابد.»

فکری به حال هوای شهر کنید
با قهرمان طربخواه، شهروند ‌در محدوده چهارراه پارک‌وی او گفت‌وگو می‌کنیم. درخواستش را اینطور بیان می‌کند: «واقعا تهران دارای امکانات مدرنی شده که با بسیاری از شهرهای اروپایی برابری می‌کند. اما از نظر من تهران هنوز فضای تفریحی بزرگ کم دارد. فضاهای بزرگ در دوران کرونا می‌تواند برای تفریح و گردش به شادابی شهروندان کمک کند.» ملیحه-‌ ح، خانم میانسالی است که در حوالی پارک ملت از او می‌پرسم، به‌نظرش شهردار جدید باید چه مواردی را در اولویت کار خود قرار دهد و بدون مکث می‌گوید: «اصلاح پیاده‌روها. ببینید من هنوز ‌پیر نشده‌ام اما واقعا بسیاری از پیاده‌روهای تهران برای تردد میانسالان و معلولان مناسب نیستند. یا مغازه‌دارها سدمعبر کرده‌اند یا پیاده‌رو به خیابان ختم می‌شود. ‌‌من در محله اختیاریه سکونت دارم. با اینکه یک‌محله بالاشهری است اما بعضی از خیابان‌های محله‌مان، اصلا پیاده‌رویی ندارند که بخواهند مناسب باشند!» خانمی دیگر که همراه اوست هم این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «یادمان نرفته که زمستان سال گذشته تهران چه هوای آلوده وحشتناکی داشت. از طرف ما بنویسید آقای شهردار لطفا فکری به حال این هوا بکنید. شهر اتوبوس‌های بیشتری هم احتیاج دارد.»
نازنین-س یکی از کارکنان درمانگاه‌های شهرداری تهران (شهرسالم) است. او نیز در گفت‌وگو با ما ابتدا از شهردار می‌خواهد هرچه سریع‌تر چاره‌ای برای پرداخت بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران بیندیشد و سپس می‌گوید: «همسرم در حال ساخت آپارتمان ملک پدری به‌صورت مشارکتی است. جالب است که در این ساخت‌‌‌وساز، افرادی متخلف آمده‌اند و درخواست‌های غیرقانونی داشته‌اند. شهردار باید مبارزه با این فسادها را  بیش از گذشته در دستور کار قرار دهد. البته کار سختی است و خود مردم هم نباید به سودجوها رشوه دهند اما شهرداری هم باید با این موضوع، مقابله کند.»

تقویت صنعت گردشگری برای کسب درآمد پایدار شهر

   مهرشاد کاظمی، مسئول ستاد گردشگری شهرداری تهران:

تهران امروز حدود 9میلیون نفر جمعیت ساکن دارد که این تعداد جمعیت نیاز به زیرساخت‌های امکانات رفاهی دارند و خوشبختانه تهران این بسترها را دارد و تنها باید تقویت شوند. تقویت و توسعه صنعت گردشگری در تهران یکی از مهم‌‌ترین اولویت‌هایی است که شهردار آینده می‌تواند به آن بپردازد. هم‌اکنون تهران به واسطه توجهی که مدیریت قبلی به خانه‌های تاریخی، ساخت شهربازی‌های مدرن و ایجاد بستر طبیعت‌گردی طبیعی تهران داشته، می‌تواند یکی از قطب‌های گردشگری شود و درآمد پایدار را برای تهران به همراه بیاورد. این امر این امکان را برای شهر فراهم می‌کند که گردشگری حرف اول را در شهر بزند و به شهر شاد و شور اجتماعی نزدیک خواهیم شد.

طرح جامع در اولویت باشد

   مرجان گلی‌پور، معمار و شهرساز:

مهم‌ترین مسئله امروز تهران، اندیشه درباره اهداف طرح جامع است که با تمرکز به این موضوع می‌توان تهران را شهری برای زندگی همه اقشار مختلف کرد. در دوره چهارساله پیش برای تحقق شعار «شهری فراگیر» یا «تهران، شهری برای همه» تلاش‌هایی صورت گرفت، اما ضعف‌هایی وجود داشت و اهداف آن چنان که باید عملیاتی نشد. البته شاید زمان برای رسیدن به اهداف این شعار کافی نبود. مدیریت این دوره باید شعاری همسو با آن درنظر بگیرد که بتواند آسیب‌های قبلی را همپوشانی کند. یکی از چالش‌های تهران، مدیریت بحران است و در این دوره باید به این چالش قوی‌‌تر پرداخته شود تا آن را مرتفع کنند. البته شعار مدیریت این دوره ‌براساس شهر تمدن اسلامی بوده و هر شعار دیگری هم باشد، باید شعار و اهداف دوره‌های قبلی را همپوشانی کند و مشکلات و دغدغه‌های اصلی را حل کنند.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی را در اولویت بگذارند

   پگاه جعفری حقیقت‌پور، دکترای تخصصی عمران و راه و ترابری:

شخص شهردار و عمده وظایفی که به‌عهده دارد، برای شهری مثل تهران خیلی مهم است و نباید آن را نادیده بگیریم. هم‌اکنون شهر تهران خیلی مسائل مهم دارد که باید آنها را در اولویت برای انجام بگذاریم. مهم‌ترین مسئله ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل است که باید با نگاهی ویژه و با رویکردی به‌روز آن را حل کنیم. اگر زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی شهر تهران اعم از مترو و اتوبوس‌هایش مهیا شود، دیگر نیازی به تبلیغات گسترده برای تشویق شهروندان به استفاده از این وسایل نیست. زیرساخت‌های این مشکل بزرگ حل نمی‌شود مگر با توجه شهرداری و دولت برای تامین ناوگان تازه‌نفس. به‌دنبال آن امنیت شهروندی برای استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی نیز باید  ارتقا ‌یابد و مهم‌تر اینکه مسئله گره‌های ترافیکی و آلودگی هوا هم حل شود. اما در وضعیت کنونی که ناوگان جان حرکت و ارائه خدمات ندارد، از شهروندان تقاضای استفاده از حمل‌ونقل عمومی دارند، درحالی‌که برای چنین تقاضایی شهروندان نیاز به خدمات قوی دارند.  در شرایط کرونایی بسیاری از مردم اقبالی  به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ندارند و کمبودهای این بخش چندان خودنمایی نمی‌کند اما آیا فکری برای بعد از کرونا کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید