• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137709
+
-

حمله همه‌جانبه دلتا‌پلاس

سویه‌های مختلف عامل بیماری کووید-۱۹ جهان را رها نمی‌کنند و اکنون مشخص شده سویه دلتا‌پلاس به‌شدت واگیردارتر از جهش‌های قبلی است

دانش
حمله همه‌جانبه دلتا‌پلاس

خبر ابتلای 60نفر در سانفرانسیسکو به واریانت دلتا‌پلاس کرونا، نگرانی‌ها را نسبت به این گونه جدید از ویروس عجیب کرونا، افزایش داده است. براساس تحقیقات اولیه دلتا‌پلاس سرعت انتشار بسیار بیشتری نسبت به‌گونه‌های قبلی دارد.
به‌گفته اداره بهداشت عمومی سانتا‌کلارا، تصور می‌شود که این گونه جدید که نشأت گرفته از نوع بسیار واگیردار دلتاست حتی نسبت به نسخه قبلی خود مسری‌تر است اما هنوز رایج‌ترین نوع ویروس در منطقه نیست؛ چرا که همچنان نوع آلفا با ابتلای روزانه 700نفر در سانفرانسیسکو، گونه غالب به‌حساب می‌آید.
ایوان مالدونادو، پروفسور بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد می‌گوید: جهش‌ها و ایجاد واریانت‌های جدید در همه ویروس‌ها قابل‌انتظار است. واقعیت این است که ما با یک گونه دلتا پلاس مواجهیم اما این به این معنی نیست که این گونه جدید بهتر یا بدتر خواهد بود. حقیقت این است که در این مرحله هیچ‌چیز نمی‌دانیم. بر اساس گزارشKRON، گونه جدید دلتا‌پلاس برای نخستین بار در‌ ماه مارس در اروپا تشخیص داده شد و پزشکان معتقدند که قابلیت انتقال بیشتری از نوع اصلی دلتا دارد و می‌تواند به راحتی به سلول‌های ریه بچسبد. دکتر پیتر چین-هونگ، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو می‌گوید: ما معتقدیم که انتقال‌پذیری این گونه حداقل به اندازه دلتاست اما هنوز نمی‌دانیم از آن بدتر است یا نه.
بدتر بودن گونه جدید 3معنی می‌تواند داشته باشد: آیا واگیردارتر است؟ آیا از واکسن فرار می‌کند؟ و آیا بیماری‌زایی بیشتری دارد؟ به‌نظر مجله پاپیولار ساینس، نوع اصلی دلتا قابلیت سرایت بیشتری از سرماخوردگی دارد و به‌نظر می‌رسد افراد جوان را بیشتر از افراد مسن تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در عین حال، نسخه دلتا‌پلاس زیرخطی از نوع دلتاست، به این معنی که با نوع دلتا ارتباط نزدیک دارد و احتمالا نوع تکامل یافته آن است.

چرا به آن دلتا‌پلاس می‌گویند؟
نوع دلتا‌پلاس ویروس کرونا در واقع شبیه به نوع دلتاست با این تفاوت که دارای جهش پروتئینی سنبله به نامK417N  است. پروتئین‌های سنبله برجستگی‌های خارجی هستند که ویروس از آنها برای اتصال به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند. جهش دلتا‌پلاس همان جهشی است که قبلا در نسخه بتا مشخص شده بود. براساس گزارش واشنگتن‌پست، برخی از کارشناسان معتقدند دلتا‌پلاس حتی می‌تواند از نوع دلتای فعلی مسری‌تر باشد اما در مورد این نتیجه‌گیری هم‌اکنون اجماع گسترده‌ای وجود ندارد. تا به امروز، تعداد نسبتاً کمی موارد دلتا‌پلاس مشاهده شده اما در آمریکا، انگلیس و هند مواردی شناسایی شده است. کره‌جنوبی روز سه‌شنبه اعلام کرد 2مورد اول خود از ابتلا به دلتا‌پلاس را شناسایی کرده است. گفته می‌شود یکی از این موارد مسافری است که از آمریکا بازگشته است.
محققان آمریکایی می‌گویند هنوز برای تشخیص اینکه آیا این نوع می‌تواند نسبت به نوع دلتای موجود مقاوم‌تر یا واگیردارتر باشد، زود است. دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل بیماری‌ها اخیرا تأیید کرد که دلتا بسیار مسری‌تر از سویه اولیه است که باعث موج اول عفونت‌های جهانی شد. او می‌گوید: اگر با نوع آلفا بیمار شوید، می‌توانید حدود 2فرد واکسینه نشده را آلوده کنید. اگر با نوع دلتا مریض شوید، تخمین می‌زنیم که می‌توانید حدود 5نفر دیگر از افراد واکسینه نشده را آلوده کنید که چیزی در حدود بیش از دو‌برابر گونه اولیه است. هفته گذشته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، دستورالعمل استفاده از ماسک را تغییر داد و توصیه کرد که افراد واکسینه شده دوباره در اماکنی که ویروس امکان انتقال دارد حتما از این پوشش مراقبتی استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید