• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137697
+
-

واکنش به صیانت

برخی چهره‌های رسمی و سیاسی کشور نسبت به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی واکنش نشان دادند


شیوا نوروزی ـ روزنامه‌نگار

121نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه ششم مرداد امسال به‌رغم مخالفت‌های گسترده کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی رأی دادند که کمیسیون ویژه‌ای درباره اجرایی‌شدن طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای‌ مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌ اجتماعی» تصمیم‌گیری کند. این خبر واکنش‌های زیادی را از سوی چهره‌های سیاسی و اجتماعی به‌دنبال داشت که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

معاون اول رئیس‌جمهور

 اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، به ورود دانش و فناوری‌های نوین در فضای جدید جهانی و ورود به داخل کشور اشاره و تصریح کرد: نباید زمانی که با یک پدیده جدید روبه‌رو می‌شویم تنها به فکر عوارض سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از آن پدیده باشیم. با علم و فناوری نمی‌توان مبارزه کرد البته این مباحث نیازمند قواعد و قوانین حکمرانی دقیقی هستند که باید به درستی نوشته شود. نمی‌توان با مردم خود مبارزه کرد. پیشرفت کشور در سازگاری، گفت‌وگو و جلب مشارکت مردم برای وضع قوانین جدید است.

وزیر ارتباطات

 محمدجواد آذری‌جهرمی روز پنجشنبه هفتم مرداد با انتشار یادداشتی در صفحه «تلگرام» خود، به انتقاد از طرح محدودسازی و سانسور اینترنت پرداخت و هشدار داد که این طرح «نه ‌تنها نظامی را برای حکمرانی سایبری کشور ایجاد نمی‌کند، بلکه نظام حکمرانی فضای حقیقی کشور را هم تضعیف خواهد کرد». او نوشت این طرح احتمالا به محدودیت گسترده پهنای پیام‌رسان‌های اجتماعی و فیلترینگ آنها می‌انجامد. به اعتقاد او در این طرح حمایت مؤثری از کسب‌وکارها پیش‌بینی نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدعباس صالحی در پیام توییتری نوشت: به‌نظرم تعبیر«موارد ضروری» در اصل ۸۵ قانون اساسی در ارجاع قانونگذاری به کمیسیون، سختگیرانه‌تر از تعبیر «مسائل بسیار مهم» در اصل 59قانون اساسی در همه‌پرسی است. موارد متعدد اعمال اصل 85 را شاهدیم اما گویا هیچ مورد بسیار مهم برای مراجعه مستقیم به مردم در چهار دهه مجلس نداشتیم!

معاون حقوقی  رئیس‌جمهور

 لعیا جنیدی در گفت‌وگو با ایلنا گفت؛ لایحه باید از سوی دولت بررسی دقیق و کارشناسی شود و سپس به مجلس ارسال شود؛ یعنی تمام ابعاد اجرایی و غیراجرایی آن سنجیده شود و اصل تقدم لایحه بر طرح به‌ویژه در این موضوعات حتما باید رعایت شود. در زمان طراحی لایحه و تصویب آن باید محدودیت‌ها جنبه استثنایی داشته باشد و تضمین حقوق و آزادی‌ها که در اصل است و مطابق فصل سوم قانون اساسی است باید جنبه اصل داشته باشد، در غیراین صورت روح و متن قانون می‌تواند در تقابل با قانون اساسی قرار بگیرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور

محمود واعظی در گفت‌وگو با ایسنا گفت؛ روشن است که مردم هنوز از آنچه طراحان این طرح درباره محتوای آن می‌گویند قانع نشده‌اند و هنوز هم متن موثقی از جزئیات طرح در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است. آنچه در این زمینه اهمیت دارد، شفافیت کامل در مواجهه با مردم و اقناع کامل آنان درخصوص قانون است. مردم نامحرم نیستند که ما در خفا برای آنها قانون بنویسم و دیوارهای کوتاه و بلند بسازیم.

دستیار وزیر امورخارجه

 رسول موسوی در توییتی نوشت با چند متخصص برجسته درباره طرح صیانت فضای مجازی صحبت کردم. به لحاظ فنی/ اقتصادی/ الزامات و احتیاجات ارتباطات بین‌المللی کشور اجرایی‌شدن طرح (به شکلی که مطرح است) را غیرممکن می‌دانستند. سؤال کردم پس چرا این طرح پیگیری می‌شود؟ جواب دادند: نمی‌دانیم. شما سیاسیون پاسخ دهید!

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور

سردار غلامرضا جلالی در یادداشتی نوشت از پیش‌نویس اولیه طرح تا تصویب قانون، فضای بسیاری برای گفت‌وشنود وجود دارد که انتقادات اخیر هم قطعا به پختگی این طرح کمک می‌کند. البته برخی انتقادات به طرح مجلس، وارد و برخی ناشی از فضاسازی افرادی است که منافع آنها به خطر افتاده است.

نماینده مردم چابهار در مجلس

معین‌الدین سعیدی هم این‌طور واکنش نشان داد: از محضر ملت بزرگ ایران عذرخواهی می‌کنم، امروز روز خوبی برای مجلس نبود. مجلسی که برای آب خوزستان و سیستان‌وبلوچستان و کرونای سیستان‌و‌بلوچستان و گلستان و مشکل واکسیناسیون جلسه غیررسمی نداشت، برای بحث طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، هم جلسه غیرعلنی تشکیل داد و هم متأسفانه بررسی این موضوع را به ماده85 ارجاع داد، آن هم در شرایطی که ایرادات اساسی به آن وارد بود.

عضو حزب اتحاد ملت ایران

علی شکوری‌راد در توییتی نوشت که طرح مجلس با عنوان «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» اگر مردمی می‌بود، در همان صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گرفت، نه اینکه پس از دوبار خروج از دستور، اختیار تصویب آن برای اجرای آزمایشی به کمیسیون داده شود تا مباحث آن در پس پرده صورت گیرد. این کارها موجب گسست بیشتر مردم از نظام خواهد شد.

رئیس دولت اصلاحات

 سیدمحمد خاتمی در گفت‌وگو با ایلنا گفت؛ این طرح با روح قانون اساسی مغایر است و در کوتاه‌مدت حاصل آن نارضایتی بحق مردم و خلل بیشتر در زندگی تحت ‌فشار آنان است و هزینه‌های بی‌فایده، بلکه پرضرر برای کشور، ملت و دولت دارد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

 ابراهیم اصغرزاده در توییتر خود نوشت: دسترسی به اینترنت آزاد و نامحدود حق‌ همگان است و تجربه نشان ‌داده با بلندترساختن دیوار زندان‌ها و افزایش پرونده‌سازی، محروم‌شدن مردم از اینترنت و امنیتی‌کردن فضای‌مجازی، برای اقتدارگراها و متحدان سیاسی‌شان راه ‌نجاتی یافت نخواهد شد.

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران و استاد علوم ارتباطات

حسن نمکدوست‌تهرانی در توییتی در این‌باره نوشت: برگزاری جلسه غیرعلنی و رأی به اعمال اصل85 درباره به‌اصطلاح طرح-صیانت! مثل آب‌خوردن حقوق ملت را نقض و ادعای شفافیت می‌کنند.

تحلیل‌گر اصولگرا

پرویز امینی هم این اقدام مجلس را با وجود مشکلات فراوان کشور عجیب دانست و نوشت: انسان در عجب می‌ماند درحالی‌که نارضایتی و اعتراض به آب و برق و کرونا و واکسن و فشارهای اقتصادی همه سطوح جامعه را دربرگرفته است، اقدام به تصویب طرحی در مجلس شود که اکثریت مردم با آن مخالفند و حس عمومی منفی ایجاد می‌کند. برخی چرا اصرار دارند بلاهت خود را به قانون تبدیل کنند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید