• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137653
+
-

تهران، سیاهپوش شد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری جزئیاتی را درباره برپایی نمایشگاه عطر سیب و حمایت از هیئت‌های مذهبی در ایام محرم مطرح کرد

گزارش
تهران، سیاهپوش شد


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

نوزدهمین نمایشگاه عطر سیب در میدان امام حسین برپا شده است. این نمایشگاه یک رویداد فرهنگی و مذهبی  است که از سال 1381به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز و بعدها ماموریتش به معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری واگذار شد؛ نمایشگاهی که هر سال با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر در فضاهای وسیعی چون بوستان‌های گفتگو و ولایت با بیش از 100غرفه دایر می‌شود؛ غرفه‌هایی مملو از ملزومات و اقلام مربوط به هیئت‌های حسینی و مراسم سوگواری؛ از طبل، سنج، بیرق و پرچم گرفته تا موتور برق، ظرف و ظروف و حتی چای، قند، برنج، روغن و... . از لحظه برپایی سازه‌ها و نصب چادرهای برزنتی و شکل‌گیری غرفه‌ها تا آخرین روز نمایشگاه، صدای مداحی به گوش می‌رسد و جای‌جای محل برگزاری نمایشگاه مملو از جوانان هیئتی است که دسته‌دسته می‌آیند تا ملزومات موردنیاز مراسم سوگواری سالار شهیدان را با بن‌هایی که شهرداری تهران در اختیارشان قرار می‌دهد، تهیه کنند. درحقیقت مدیریت شهری با توزیع این بن‌ها تلاش می‌کرد تا گامی در راستای حمایت از تکایا و حسینیه‌ها و هیئت‌های حسینی بردارد که همواره مورد استقبال مردم بوده است. این بن‌ها در اختیار بانی هیئت قرار می‌گرفت و برای تهیه اقلام هم مجوز هیئت که از طرف سازمان تبلیغات اسلامی صادر شده بوده، لازم بود. 17سال نمایشگاه با این رویکرد برگزار شد تا اینکه سال گذشته به‌دلیل شیوع بیماری کرونا برپایی هجدهمین نمایشگاه عطر سیب در هاله‌ای از ابهامات قرار گرفت. ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه برپایی هیئت‌ها را به شکل هر ساله نداد و محدودیت‌هایی برای تجمع سوگواران اعمال شد؛ ازاین‌رو بن کمک شهرداری به هئیت‌ها از سوی شورای شهر قطع شد، اما نمایشگاه عطر سیب با همان رویکرد همیشگی و با هدف توزیع اقلام و ملزومات هیئت‌ها برپا شده، ولی بن خریدی از این نمایشگاه توسط شهرداری تهران به هیچ‌یک از هیئت‌ها داده نمی‌شود. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «مدیریت شهری به‌دلیل پیش‌بینی‌نشدن ردیف بودجه توسط شورای شهر نمی‌تواند به هیئت‌ها کمک مالی کند، اما این بدان معنا نیست که شهرداری از تکایا و حسینیه‌ها و هیئت‌ها، حمایت نمی‌کند. درحقیقت بن یا کمک‌هزینه‌ای که برای تهیه اقلام و ملزومات از نمایشگاه عطر سیب در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گرفت، توسط شورا قطع شده است، ولی کمک‌های دیگری در زمینه سیاهپوش کردن هیئت‌ها و توزیع پرچم و... همچنان در دستور کار معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران قرار دارد.» به هر ترتیب، این نمایشگاه فرصت خوبی برای هیئات عزاداری به‌حساب می‌آید و برپایی آن می‌تواند مانع از شلوغی بازار برای تامین مایحتاج لازم شود.

280فضای روباز در اختیار عزاداران
 فضاسازی شهر اولویت مدیریت شهری در محرم 1400است که به‌گفته جوادی‌یگانه این اقدامات شروع شده و در روزهای آتی پایتخت به مناسبت ‌ماه محرم کاملا سیاهپوش می‌شود. او می‌گوید: «برگزاری برنامه‌های بزرگ در مناسبت‌های مختلف ازجمله ایام محرم، وظیفه وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی و صداوسیماست. شهرداری برنامه‌ها را در ابعاد کوچک‌تر و در محله‌ها و البته با تنوع بیشتر اجرا می‌کند. از زمان شیوع کرونا مراسم محرم هم به‌گونه‌های متفاوتی برگزار می‌شود و درحقیقت شهروندان با همراهی و همدلی خود هر کوچه و هر خانه را به یک هیئت تبدیل می‌کنند و موکب می‌زنند و با چای از سیاهپوشان پذیرایی می‌کنند. امسال هم همین رویه ادامه دارد و از این‌رو کوچه‌ها هم بنا به درخواست شهروندان سیاهپوش می‌شوند. همچنین ۲۸۰ فضای روباز شهری مانند بوستان‌ها و مجتمع‌های ورزشی که در اختیار شهرداری تهران است برای برگزاری مراسم عزاداری در اختیار هیئت‌ها قرار می‌گیرد و اسامی آنها هم اعلام شده و در شهرداری مناطق هم موجود است. در حوزه خدمات شهری هم بنا شده با حسینیه‌ها و تکایا و مساجد همکاری حداکثری صورت گیرد.» بوستان‌های بانوان هم برای مراسم ویژه بانوان آماده شده است. 
در تفاهمی با خانه مداحان نیز بناست که شهرداری تهران از روضه‌های خانگی حمایت کند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز به مشارکت اصناف اشاره و عنوان می‌کند: «بیش از 300هزار واحد صنفی در تهران وجود دارد که با اتاق اصناف تهران هماهنگی‌های لازم انجام شده و کتیبه و پوستر ویژه ایام محرم در اختیارشان قرار گرفته است.» او همچنین می‌گوید که از استانداری و شورای فرهنگ عمومی استان درخواست کرده‌اند تا با سیاهپوش کردن فضای بیرونی ادارات و نهادهای دولتی و مدارس و... در فضاسازی محیطی برای محرم کمک کنند.


 دریافت بن از سازمان تبلیغات اسلامی

سعید صدرائیان، سخنگوی نوزدهمین نمایشگاه عطر سیب
امسال نمایشگاه عطر سیب با غرفه‌های توزیع پرچم و کتیبه هیئت، اقلام بهداشتی و ماسک، موادغذایی، تجهیزات برقی و صنعتی، محصولات فرهنگی، لوازم یکبار مصرف، لوازم آشپزخانه و تجهیزات صوتی و الکترونیکی دایر شده است و به‌دلیل اپیدمی کرونا برای جلوگیری از ازدحام، ثبت سفارش‌ها به‌صورت مجازی انجام می‌شود. همچنین غرفه‌هایی هم به ثبت و تمدید مجوز هیئت، خرید بیمه هیئت، راه‌اندازی سایت هیئت، طراحی پوستر و تبلیغات هیئت، چاپ بنر و پوستر و... با تخفیف‌های ویژه به هیئت‌ها اختصاص پیدا کرده‌اند. البته این در‌حالی است که بن‌هایی از سوی  سازمان تبلیغات اسلامی در اختیار بانیان هیئت‌هایی که مجوزشان در این سازمان ثبت شده است، قرار می‌گیرد؛ به‌طور کلی تا‌کنون بیش از 13هزار هیئت مذهبی در شهر تهران ثبت شده و مسئولان این هیئت‌ها می‌توانند از طریق لینک http://yun.ir/xs48t درخواست بن را ثبت و برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی Jelveyesoog.farhangsara.ir مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید