• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137629
+
-

برق شاید این هفته برود

این تصور که با تغییر دولت دیگر ایران با قطعی برق و خاموشی‌ها مواجه نمی‌شود، گزاره درستی نیست.
به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد کسری بین عرضه و تقاضای برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج مصرف به قوت خود باقی است. شرکت توانیر با توجه به این واقعیت به‌صورت ضمنی زنگ هشدار را به صدا درآورده است. این شرکت که مسئولیت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران را بر دوش دارد در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرده که به‌دنبال پیش‌بینی افزایش دمای هوا از سوی سازمان هواشناسی احتمال دارد مصرف برق بیش از 4هزار مگاوات افزایش یابد.
افزون بر این بررسی نقشه‌های هواشناسی نشانگر افزایش دمای هوا در هفته جاری است، به‌طوری که در این هفته میانگین دمای کشور ۲درجه نسبت به هفته پیش افزایش خواهد یافت و از آنجا که هر یک درجه افزایش دمای هوا، باعث بالا رفتن ۲هزار مگاواتی مصرف برق می‌شود، در هفته جاری انتظار افزایش ۴هزار مگاواتی مصرف برق به‌دلیل تغییرات دمایی، دور از انتظار نیست.
توانیر می‌گوید: همچنین با توجه به همراهی صنایع در روزهای گرم گذشته، هم‌اکنون این گروه از مشترکان نیز خواستار رفع محدودیت‌های برقی هستند که این عامل نیز فشار مضاعفی به شبکه برق وارد خواهد کرد. در این اطلاعیه آمده است: به همین دلیل و با عنایت به اینکه میزان تولید برق نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نکرده، از همه مشترکان به‌ویژه در بخش‌های خانگی و تجاری می‌خواهیم به‌منظور جلوگیری از خاموشی‌های ناخواسته، نسبت به کاهش مصرف خود اقدام کنند تا از قطع برق جلوگیری شود. از جمله راهکارهای ساده کاهش مصرف برق، کاهش مصرف بارهای سرمایشی ازجمله تنظیم کولرهای گازی روی ۲۵درجه، استفاده از دور کند کولرهای آبی، کاهش روشنایی غیرضروری و استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعات ۱۲تا۱۸ اعلام شده است.
به گزارش همشهری، تولید برق در ایران در فصل زمستان با کسری سوخت گاز نیروگاه‌ها و در تابستان با کسری آب پشت سدها به‌دلیل خشکسالی مواجه می‌شود و به همین دلیل احتمال تکرار پدیده خاموشی‌ها همچنان وجود دارد.
دیروز همچنین شرکت توزیع برق تهران بزرگ، برنامه جدید خاموشی‌های احتمالی برق پایتخت از 16تا 21مردادماه را منتشر کرد. در این اطلاعیه خطاب به ساکنان پایتخت آمده است: با توجه به افزایش کم‌سابقه مصرف برق در کشور در سال‌جاری، تقاضا داریم همچنان در روزهای آینده با حداکثر صرفه‌جویی ممکن به‌ویژه خودداری از استفاده همزمان از وسایل برقی پرمصرف ما را در تداوم ارائه خدمات در شرایط فعلی یاری کنید.

افزایش تورم تولید برق
مرکز آمار ایران تازه‌ترین داده‌ها از تورم فصلی، نقطه به نقطه و سالانه تولید برق در ایران را منتشر کرد. این داده‌ها نشان می‌دهد هرچند نرخ تورم فصلی تولید برق کاهش یافته و به 1.2درصد رسیده اما در 4فصل منتهی به بهار 1400افزایش هزینه تولید برق در کشور به 45درصد رسیده است. این نهاد می‌گوید: درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل بهار١٤٠٠ به ١/٢درصد رسید که در مقایسه با همین آمار در فصل زمستان، ٨.٢ واحد درصد کاهش دارد.
در بهار امسال درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق نسبت به فصل قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به‌ترتیب ٣.٩ درصد، منفی 4.3درصد و ١١.٢ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم تولید برق در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته 32درصد برآورد شده که نشان می‌دهد میانگین قیمت دریافتی در نیروگاه‌های برق به‌ازای فروش محصول خود به شرکت‌های توزیع برق، در فصل بهار١٤٠٠ نسبت به فصل بهار پارسال 32درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل بهار1400 نسبت به فصل مشابه سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به‌ترتیب ٢٢.٨ درصد ٣٠.٨ درصد و ٤١.٢ درصد بوده است.
مرکز آمار ایران می‌گوید: درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش برق در 4فصل منتهی به فصل بهار١٤٠٠ نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل (متوسط تورم سالانه) به 45درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ١.٦ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین درصد تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در 4فصل منتهی به فصل بهار نسبت به‌مدت مشابه در سال قبل، برای ساعات مختلف اوج‌بار، میان‌بار و کم‌بار، به‌ترتیب ٣٨.٨درصد، 46درصد و ٤٧.٤درصد بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید