• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137607
+
-

نجات یک فصل با یک جام

مجیدی این فصل را با فولاد شروع کرد و با فولاد هم تمام می‌کند؛ او در نخستین بازی‌اش همراه استقلال نکونام را یک بر صفر برد و امشب هم دنبال تکرار همان نتیجه است

نجات یک فصل با یک جام


فینال رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران در فصل 1400-1399 از ساعت20:30  امشب در ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان برگزار می‌شود. در این بازی 2تیم استقلال از تهران و فولاد از خوزستان به مصاف هم می‌روند تا با مشخص‌شدن چهره قهرمان جام حذفی، فصل طولانی فوتبال ایران بالاخره به پایان برسد و تیم‌ها برای آغاز فصل بعدی آماده شوند.

   پایان یک مسیر سخت
استقلال در جام حذفی امسال قرعه بسیار سختی داشت و تنها تیمی بود که همه رقبایش لیگ برتری بودند. آبی‌ها با غلبه بر پیکان، ذوب‌آهن، پرسپولیس و گل‌گهر به این فینال رسیده‌اند و در فینال هم با فولاد بازی می‌کنند تا از 5حریف آنها در راه قهرمانی، 4تیم از نیمه بالای جدول لیگ برتر آمده باشند. در مقابل فولادی‌ها در یک‌هشتم و نیمه‌نهایی با حریفانی از لیگ‌یک روبه‌رو شدند و فقط با غلبه بر 2تیم لیگ برتری یعنی ماشین‌سازی و سپاهان به فینال راه پیدا کردند. فولاد در یک‌‌چهارم با ضربات پنالتی سپاهان را برد و استقلال هم در همین مرحله کارش به ضربات پنالتی کشید و توانست پرسپولیس را حذف کند. استقلال با 6گل زده و 3گل خورده به فینال رسیده اما فولاد با آماری بهتر یعنی 8گل زده و 2گل خورده پا به این مرحله گذاشته است. فولاد این آمار را مدیون ماشین‌سازی است که در بازی اول 3گل از این تیم دریافت کرد. هر 3گل فولاد را در آن بازی لوسیانو پریرا زد که از قضا فقط همان 3گل را زده و در سایر بازی‌های حذفی گلی به ثمر نرسانده است. نکته جالب درباره استقلال این است که این تیم به جز پرسپولیس در مقابل سایر حریفانش در این جام گل خورده و تنها کلین‌شیت آبی‌ها در جام‌حذفی مربوط به همان داربی 120دقیقه‌ای مقابل پرسپولیس است.

   جواد و فرهاد؛ شروع و پایان
مصاف استقلال و فولاد از لحاظ تقابل و رقابت نیمکت‌های 2تیم هم دوئلی حساس و حیثیتی است. مجیدی و نکونام زمانی در استقلال همبازی بودند و در آخرین قهرمانی استقلال در لیگ برتر (سال92) هر دو با هم حضور داشتند. بعدها رابطه این دو نفر ‌چندان خوب نبود و اخیرا هم دو طرف مصاحبه‌های کنایه‌آمیزی علیه یکدیگر داشته‌اند. هر دوی این مربیان خیلی دوست دارند با شکست‌دادن رقیب به قهرمانی برسند. مجیدی اگر این جام را ببرد، جایش را روی نیمکت استقلال برای فصل آینده هم تثبیت می‌کند اما اگر شکست بخورد، همین جواد نکونام می‌‌تواند یکی از آلترناتیوهای جدی او تلقی شود. جالب اینکه فرهاد مجیدی در این فصل به محض اینکه به استقلال پا گذاشت، نخستین بازی‌اش مقابل همین فولاد و نکونام بود که یک بر صفر پیروز شد.

   گل اول یعنی قهرمانی؟
اگر یکی از این دو تیم در فینال گل اول را بخورد، توانایی برگشتن به بازی را خواهد داشت یا خیر؟ در این زمینه آمار 2تیم در جام حذفی امسال مساوی است. هر دو تیم فقط یک‌بار از حریف عقب افتاده‌اند و هر دو تیم موفق به کام‌بک شده‌اند. اما در بازی‌های لیگ برتر هر دو تیم آمار ضعیفی در این زمینه دارند و البته آمار فولادی‌ها کمی ضعیف‌تر بوده است. فولاد در این فصل 9بار گل اول بازی را خورد و در این 9بازی فقط یک‌بار پیروز شد. تیم نکونام با 5باخت در این 9بازی عملا نصف بیشتر بازی‌ها را باخت و در 3مسابقه هم به نتیجه مساوی رسید. استقلال هم در 9مسابقه‌ای که گل اول را خورد 5بار باخت اما در 4بازی دیگر آمار این تیم 2برد و 2مساوی بوده است.

   3استقلالی محروم‌اند
در بازی‌های نیمه‌نهایی تنها تیمی که بازیکن محروم داشت، فولاد بود که از حضور احمدزاده و ساسان انصاری محروم بود. در عوض در فینال فولاد هیچ محرومی ندارد و این استقلال است که از حضور حسینی و دانشگر در زمین و فرهاد مجیدی روی نیمکت محروم است.


کار سختی که سخت‌تر شد
بار دنیا روی شانه‌های بیژن


در فوتبال ایران فشارها روی داوران به شکل فزاینده و بی‌رحمانه‌ای ادامه دارد و هر روز هم کار بدتر می‌شود. پیش از بازی نیمه‌نهایی جام حذفی بین استقلال و گل‌گهر، سرمربیان هر دوتیم از قضاوت داوران ابراز نگرانی کردند. هم امیر قلعه‌نویی و هم فرهاد مجیدی گفتند بیشتر از اتفاقات فنی بازی و قدرت تیم حریف، نگران سوت‌های داور هستند. این مسئله یک فشار بی‌رحمانه روی وحید کاظمی به‌وجود آورد و نهایتا باعث شد قضاوت آقای داور پراشتباه از کار در بیاید. کارشناسان می‌گویند خطای منجر به گل تیم سیرجانی به اشتباه اعلام شده و نیز پنالتی اول استقلال هم مردود بوده است. البته که وزن این دو اشتباه یکسان نبود و به همین دلیل تیم حذف‌شده گل‌گهر به‌شدت به داوری یورش برد. همه شما در جریان جزئیات طغیان امیر قلعه‌نویی هستید و نیازی به تکرار نیست. در چنین شرایطی اما فدراسیون فوتبال بیژن حیدری را به‌عنوان داور بازی فینال جام حذفی بین استقلال و فولاد برگزیده است. ناگفته پیداست که در وضع کنونی، چه فشار وحشتناکی روی حیدری خواهد بود. همه منتظرند تا بعد از آن همه قیل‌وقال، عملکرد حیدری در فینال را ببینند. او اگر به نفع استقلال اشتباه کند، برخی خواهند گفت اراده بیرونی برای قهرمان کردن آبی‌ها صحت داشته است، اگر هم به سود فولاد مرتکب اشتباه شود، دوباره خواهند گفت داور تحت‌تأثیر فضاسازی‌ها قرار گرفته است. خلاصه این بازی از 100 تا داربی برای حیدری سخت‌تر است؛ بازی اشتباه ممنوع!

این خبر را به اشتراک بگذارید