• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137603
+
-

دوز سوم برای پولدارها؛فقیرها بدون واکسن

بسیاری از کشورها تزریق دوز تقویتی واکسن کووید-19را در حالی در دستور کار قرار داده‌اند که سازمان بهداشت جهانی نسبت به کمبود واکسن در کشورهای فقیر ابراز نگرانی کرده است

دوز سوم برای پولدارها؛فقیرها بدون واکسن

زهرا خلجی- خبر‌نگار

سازمان غذا و داروی آمریکا در حال تلاش برای تأیید دوز فوق العاده واکسن کرونا برای افرادی است که دچار نقص سیستم ایمنی هستند. این تغییر نشان‌دهنده نگرانی روزافزون دولت بایدن درباره این بیماران آسیب‌پذیر به‌دلیل شیوع گسترده نوع مسری‌تر دلتا در سراسر این کشور است. پیگیری تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا در کشورهای ثروتمند اما اعتراض کشورهای دیگر را که بسیاری از مردم‌شان هنوز یک دوز واکسن هم دریافت نکرده اند به‌دنبال داشته است.
به گزارش نیویورک تایمز، این حرکت نظارتی به این معناست که افرادی که دارای واکنش‌های ایمنی ضعیف هستند و نیاز به تزریق دوز تقویتی یا سوم دارند، مانند برخی از بیماران مبتلا به سرطان، بتوانند به‌طور قانونی از آن استفاده کنند.
دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید در مقابله با کرونا، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت: داده‌ها نشان می‌دهد که بدن افرادی با سیستم ایمنی ضعیف چندان پاسخ مناسبی به واکسن‌ها نشان نداده است و نیاز به دوزهای اضافی دارند. در مقایسه با سایر جمعیت آمریکا، این افراد باید خیلی زودتر با دوز سوم، واکسینه شوند. اهمیت واکسیناسیون این گروه از بیماران، بسیار زیاد است.
براساس تحقیقات اخیر، عفونت مداوم با ویروس کرونا در افراد مبتلا به نقص ایمنی ممکن است منجر به انواع واگیردارتر یا ویروس جهش یافته شود؛ بنابراین محافظت از این بیماران ممکن است به جلوگیری از ظهور انواع مختلف کمک کند.
شرکت‌های مدرنا و فایزر، سازندگان مهم‌ترین واکسن‌های مبتنی برای پیامرسان RNA در دنیا، از مدتی قبل مشغول انجام فاز آزمایش بالینی دوزهای تقویتی واکسن‌های خود بودند. اگر سازمان غذا و داروی آمریکا به‌زودی، دوز سوم واکسن فایزر را به‌طور کامل تأیید کند، دیگر پزشکان آزاد خواهند بود که به سادگی یک تزریق اضافی برای بیماران دارای نقص ایمنی تجویز کنند.
دکتر دوری سگف، جراح پیوند اعضا در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: اگر می‌خواستیم تا‌ ماه فوریه آینده برای مجوز دوز سوم صبر کنیم، باید بگویم که زمان زیادی را برای واکسیناسیون مجدد افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی از دست می‌دادیم، اما‌ ماه آینده داده‌های زیادی برای ما به ارمغان می‌آورد.
دکتر فائوچی، اوایل هفته، بین واکسن‌های تقویت‌کننده برای افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند، اما ممکن است در حال کاهش ایمنی باشند - که دلیل علمی آن هنوز مشخص نیست - و تزریق اضافی برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، تمایز قائل شد. او گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل برخی از گروه دوم، به دوزهای اضافی نیاز دارند.
  
مخالفت سازمان بهداشت جهانی با تزریق دوز سوم
اما تلاش‌های سازمان غذا و داروی آمریکا در حالی است که سازمان بهداشت جهانی از کشورها درخواست کرده برنامه واکسیناسیون با دوز تقویتی را حداقل تا پایان سپتامبر به تعویق بیندازند.
سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه حرکت به سمت تزریق واکسن برای افراد واکسینه شده در کشورهای ثروتمند را محکوم و اعلام کرد، تا زمان دسترسی کشورهای فقیر به واکسن باید دست نگه دارند. البته مقامات آمریکایی معتقدند این انتقاد به دوزهای اضافی برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف اشاره نمی‌کند.
دکتر تدروس آدنام غبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که توقف در تزریق دوزهای تقویتی، حداقل باعث می‌شود 10درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه، واکسینه شوند.
اما برخلاف هشداری‌های دکتر تدروس، برخی دولت‌ها مانند رژیم اشغالگر قدس و آلمان برنامه‌های خود را برای دوز سوم آماده کرده و در حال انجام آن هستند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، کشورهایی با درآمد کم تاکنون به‌دلیل عدم‌توانایی در تامین واکسن کافی فقط موفق شده‌اند به هر 100نفر از جمعیت خود 1.5دوز واکسن کووید-19تزریق کنند. دکتر تدروس با عنوان اینکه سیاست‌ها در این زمینه باید تغییر کند و اکثریت واکسن‌ها باید به کشورهای کم درآمد ارسال شود، گفت: من نگرانی دولت‌ها را برای محافظت از مردم کشورشان در برابر واریانت خطرناک دلتا درک می‌کنم، اما ما نمی‌توانیم بپذیریم کشورهایی که بیشتر منابع واکسن جهانی را صرف خود کرده‌اند، ‌باز هم سهم بیشتری بخواهند. او افزود: این یک درخواست قوی از سوی سازمان بهداشت جهانی است، زیرا این آژانس سعی می‌کند فاصله بین کشورهای با درآمد بالا و کم درآمد را کاهش دهد. هدف سازمان بهداشت جهانی این بود که 10درصد از مردم هر کشوری تا ‌ماه آینده واکسینه شوند، اما بعید است که این هدف در مسیر فعلی محقق شود. در هائیتی و کنگو هیچ‌یک از افراد تاکنون دو دوز واکسن دریافت نکرده‌اند. اندونزی که در ماه‌های اخیر با اوج ابتلا و مرگ به‌دلیل شیوع گسترده واریانت دلتا دست به گریبان است، تنها 7.9درصد از جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کرده است. با این حال رژیم صهیونیستی، تزریق دوز تقویتی برای بالای 60سال را شروع کرده و ‌این در حالی است که آلمان روز سه‌شنبه اعلام که تزریق دوز سوم مدرنا و فایزر را به‌زودی برای افراد مختلف، آغاز می‌کند. در انگلیس نیز میلیون‌ها نفر در اولویت دریافت دوز تقویتی از‌ ماه سپتامبر قرار گرفتند. این نخستین بار نیست که دکتر تدروس از کشورهای متمول می‌خواهد که واکسن‌های خود را به کشورهای فقیر اهدا کنند. پیش از این و در‌ ماه مه او از کشورهای ثروتمند خواسته بود، واکسیناسیون کودکان و نوجوانان را برای اهدای واکسن به کشورهای فقیر، ‌به تعویق بیندازند.

این خبر را به اشتراک بگذارید