• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 مرداد 1400
کد مطلب : 137591
+
-

کمبود آب در لرستان تشدید شد

کمبود آب در لرستان تشدید شد

ستاره حجتی- خبرنگار

سال آبی امسال برای رودخانه‌ها و سدهای لرستان آورده‎ای نداشت. اردیبهشت بود که شرکت آب منطقه‌ای لرستان اعلام کرد با گذشت ۸‌ماه از سال آبی جدید فقط ۵۷درصد از ظرفیت مخازن سدهای لرستان پر شده است؛ عددی که نسبت به ‌مدت مشابه ۲۳درصد کاهش نشان می‌دهد و منجر به صدور هشدارهایی درباره مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی شده است. اما با گذشت کمتر از 2ماه هشدارها به سطح مصرف شهری رسید و حالا آب در این استان جیره‌بندی شده است. بر اساس اعلام شرکت آبفای لرستان هم‌اکنون ۸شهر و ۱۲۰روستای استان در تامین آب آشامیدنی دچار مشکل هستند.

بدون آب، زندگی نداریم
یکی از اهالی روستای آب باریک بخش کوهدشت می‌گوید: ما عملا آب نداریم. به ما اعلام نمی‌کنند آب قطع است، اما آبی در لوله‌ها نیست. می‌گویند کاهش فشار است. برای ما چه فرقی می‌کند به چه دلیل آب نداریم؟ مهم این است که نمی‌توانیم بدون آب کارهای روزانه‌مان را انجام دهیم.
قیس که پرستار مادری ۹۰ساله است، ادامه می‌دهد: فقط کسانی که بیمار و سالمند دارند درک می‌کنند که بی‌آبی چقدر می‌تواند مشکلات را افزایش دهد. نه آب در دسترس‌مان است، نه برق.
یکی از اهالی تازه‌آباد نیز حرف‌های قیس را تأیید می‌کند و می‌گوید: گاهی ۲۴ساعت کامل و گاه بیشتر از این، آب نداریم. می‌گویند آب مصرفی‌تان را ذخیره کنید. آدم برای 2ساعت قطعی، آب ذخیره می‌کند.
رستم اضافه می‌کند: من و همسرم با هم زندگی می‌کنیم. بچه‌ها خیلی وقت است خرم‌آباد زندگی می‌کنند. آنجا هم هر روز قطعی آب و برق دارند. قطعی آب برای ما که ۲نفر هستیم آ‌ن‌قدر دردسر‌ساز شده، فکر کنید خانواده‌های عیالوار چه می‌کشند.

وضعیت مصرف آب هنوز قرمز نیست
شرایط آب آشامیدنی در این استان به حدی بحرانی است که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان، هم‌اکنون ۱۲۰روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند.
حمیدرضا کرموند می‌گوید: تاسیسات با حداکثر توان مشغول پمپاژ آب آشامیدنی در شهر و روستا‌ها هستند و دیگر آب مازاد بر این برای انتقال به لوله‌ها در مخازن وجود ندارد.
او با بیان اینکه یک میلیون و 200هزار نفر در لرستان با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند، می‌گوید: تنها راه گذر از کمبود شدید آب در لرستان، صرفه‌جویی مردم است. البته این را هم در نظر بگیرید که نیمی از روستاهای لرستان زیر پوشش شبکه آب نیستند یعنی از عدد ۳هزارتایی مجموع روستاهای استان، حدود ۱۵۰۰تا۱۶۰۰ روستا تحت پوشش ما قرار دارند.
با این حال کرموند معتقد است وضعیت مصرف آب در لرستان هنوز قرمز نشده اما برخی مناطق مصرف بیشتری نسبت به نیاز واقعی خود دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان همچنین با تأکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب ادامه می‌دهد: طی ۳‌ماه نخست امسال ۳۰میلیون مترمکعب آب در این استان مصرف شده که نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته ۳۰درصد افزایش را نشان می‌دهد. از ابتدای سال در مهر۹۹ تا فروردین۱۴۰۰ یعنی 6ماه نخست امسال ۳۴۲میلی‌متر بارندگی در لرستان ثبت شد که نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته ۴۰ و نسبت به بلندمدت ۳۵درصد کاهش داشته است.
کرموند با اشاره به اینکه در لرستان سدی برای تامین آب آشامیدنی پایدار شهر و روستاها وجود ندارد، می‌افزاید: همزمان با گرمای هوا شاهد خشک‌شدن رودخانه‌ها هستیم. در منابع زیرزمینی هم همین اتفاق می‌افتد. آب‌دهی چشمه‌ها کاهش پیدا کرده است و تا بارندگی نباشد کاهش آب‌دهی خواهیم داشت.
کرموند با بیان اینکه آب بعضی از شهرها مثل خرم‌آباد، دورود و بروجرد از چشمه تامین می‌شوند، ادامه می‌دهد: شرکت آب و فاضلاب روی چشمه‌ها ایستگاه‌های پمپاژ ساخته تا آب را به مخازن بفرستند. سابقا چشمه‌های ما چنان پرآب بود که سرریز می‌‎کردند و آب در کانال‌ها و رودخانه‌های شهر خرم‌آباد جاری می‌شد، با این حال اکنون با افت شدید سطح چشمه‌ها مواجه شده‌ایم. با افت سطح آب چشمه‌های گلستان، مطهری و چشمه مجاور سپاه باید از پمپاژ آب بکاهیم، چون چشمه دیگر آبی ندارد.
او با بیان اینکه در تولید و مصرف باید یک بالانس وجود داشته باشد، می‌گوید: با کاهش آب‌دهی چشمه‌ها تولید آب کاهش یافته است و ما فقط می‌توانیم به اندازه نیاز مردم آب تولید کنیم. با اینکه چاه‌ها ۲۴ساعته کار می‌کنند با افزایش دما و افزایش مصرف، تولید کم می‌شود و چاره‌ای جز جیره‌بندی آب نمی‌ماند.
کرموند درباره راه‌حل جلوگیری از جیره‌بندی آب می‌گوید: درصورتی که مردم مصرف خود را مدیریت کنند و ما هم بر شبکه‌ها مدیریت داشته باشیم می‌توانیم با دغدغه و قطع آب کمتری تابستان را پشت سر بگذاریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید