• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137539
+
-

تجربه مدیریت آلودگی هوا در لندن


  حسین شهیدزاده ـ مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

اگر تا چندی پیش، اقدامات مدیریت شهری مکزیکوسیتی به منظور کاهش آلودگی هوا، الگویی مناسب برای خیلی از شهرهای دیگر دنیا برای داشتن آسمانی آبی بود اما حالا می‌توان لندن را به‌عنوان الگویی جدید معرفی کرد. اگرچه این شهر اروپایی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد.
آمار سالانه مرگ زودرس منتسب به آلودگی هوا در شهر لندن به هزاران نفر می‌رسد و شرایط کیفیت هوا در بخش‌های مرکزی شهر وخیم‌تر است. دلیل اصلی آلودگی شهر لندن ناوگان حمل‌ونقل، به‌ویژه خودروهای دیزلی است که سهمی در حدود 40درصد از آلودگی این شهر را به‌خود اختصاص می‌دهد، همچنین 10درصد آلودگی منتشرشده منتسب به سایر گروه‌های وسایل نقلیه است.
روزانه در حدود 6میلیون سفر با خودرو در این شهر ثبت شده که 2میلیون از این سفرها برای مسافت کمتر از 2کیلومتر بوده و 60درصد این سفرها برای خرید، اوقات فراغت یا کسب‌وکار شخصی انجام می‌شود که بسیاری از این سفرهای درون‌شهری می‌تواند توسط سایر روش‌های حمل‌ونقل، ازجمله مترو، اتوبوس یا دوچرخه صورت گیرد. صادق خان، شهردار لندن، در این خصوص می‌گوید: «شخصا نگران آسیب ناشی از تنفس هوای آلوده در شهر لندن هستم و اخیرا به بیماری آسم مبتلا شده‌ام. همچنین مانند تمامی والدین نگران آلودگی بالای اطراف مدارس شهر و تهدید کودکان هستم.» این در حالی است که در حدود 24درصد مدارس در این شهر در مناطق و خیابان‌های پرتردد قرار دارند.
با این حال مدیریت شهری لندن، اقداماتی را برای کاهش آلودگی هوا در دستورکار قرار داده که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1- ممنوعیت تردد و ورود خودروهای فرسوده و دودزا به منطقه مرکزی شهر
2- معرفی استانداردهای جدید انتشار، منطقه با انتشار بسیار کم در مرکز شهر لندن
3- استفاده از تاکسی‌های الکتریکی نو و ممنوعیت مجوز برای شماره‌گذاری تاکسی‌های دیزلی از سال2018
4- استفاده از اتوبوس‌هایی با آلودگی کم در مرکز شهر و ممنوعیت شماره‌گذاری اتوبوس‌های دوطبقه دیزلی از سال2018.
از سوی دیگر تشویق شهروندان به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای انجام ترددهای شهری، ازجمله پیاده‌روی در مسیر خانه تا مدرسه فرزندان و استفاده از دوچرخه برای رفت‌وآمد به محل کار، از دیگر راهکارهای پیشنهادی بوده است. براساس بررسی انجام‌شده با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روزانه شهروندان به‌جای استفاده از خودرو به میزان 20دقیقه، از یک مورد از 6مرگ زودرس جلوگیری خواهد شد. همچنین تشویق مردم به استفاده از سیستم متروی شبانه‌روزی و حمل‌ونقل عمومی برای ترددهای با مسافت زیاد توصیه شده و طبق مطالعات انجام‌شده یک‌مورد از سه‌سفر شهروندان لندنی که با اتومبیل شخصی انجام می‌شود می‌تواند با زیر 25دقیقه پیاده‌روی انجام شود. این درحالی است که در شهر لندن در حدود 40درصد سفرهای شهری برای عزیمت به محل کار توسط خودروی شخصی انجام می‌شود.
استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی و اجتناب از انجام سفرهای شهری در زمان پیک ترافیک و استفاده از روش‌های خرید اینترنتی از سایر روش‌های پیشنهادی برای کنترل و کاهش آلودگی این شهر هستند و به همین منظور مدیریت شهری لندن به‌دنبال توسعه چنین روش‌هایی است.
منبع: www.london.gov.uk

این خبر را به اشتراک بگذارید