• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137525
+
-

نمایش فیلم‌های جدید در سینما شکست خورد

تله انفجاری در گیشه

تله انفجاری در گیشه

یاور یگانه- روزنامه نگار

در روزهایی به‌سر می‌بریم که سینما رفتن و فیلم دیدن حتی در اولویت آخر سینماروهای حرفه‌ای هم نیست. گرانی چنان بر سر زندگی مردم سایه انداخته که تامین نیازهای اولیه معاش بر هر چیز دیگری اولویت دارد. در کنار گرانی، کرونا مناسبات و معادلات زندگی روزمره را کاملا زیر و زبر کرده و روند واکسیناسیون عمومی هم به حدی نرسیده که به این زودی‌ها جمعیت زیادی در کشور واکسینه شوند و محدودیت‌هایی که کرونا به زندگی‌ها تحمیل کرده، از میان برود. تغییر دولت و کشمکش‌های سیاسی را هم به این فهرست بیفزایید تا دقیقا دریابید چرا در این وضعیت حرف زدن از سینما رفتن و فیلم دیدن روی پرده بزرگ منطقی نیست.
با اینکه نمی‌شود - و درست هم نیست - که در وضعیت کنونی مردم را به سینما رفتن ترغیب کرد، اما همچنان باید حال و روز سینما را رصد کرد تا بالاخره چنانچه روزی قرار بر بازگشایی کامل سینماها شد، تخمینی از میل و رغبت مردم به سینما رفتن در دست داشت. اکران چند فیلم تازه از هفته‌های گذشته آغاز شده و در این گزارش به استقبال تماشاگران از این فیلم‌ها پرداخته‌ایم.

    رکورد کرونایی
«دینامیت» ساخته مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان، پس از کش و قوس‌های فراوان، از 10تیر روی پرده سینماها رفت و توانست به گیشه رونق دهد. این فیلم در 316سالن سینما به نمایش درآمده و بالغ بر 8میلیارد تومان فروش داشته است. به این رقم باید 2ونیم‌میلیارد تومان بودجه حمایتی را که به این فیلم تعلق گرفته، افزود. به این ترتیب «دینامیت» بعد از یک‌ماه و چند روزی که روی پرده است حدود 10و‌نیم‌میلیارد فروش کرده که این رقم بیشترین میزان فروش فیلمی ایرانی در دوره کرونا به شمار می‌رود. حتی فیلم «شنای پروانه» ساخته محمد کارت که از تیر سال گذشته در مقاطع مختلفی که سینماها باز بوده‌اند، روی پرده بوده تا امروز تنها حدود 3و‌نیم‌میلیارد تومان در گیشه فروخته است. همین فروش «دینامیت» نشان می‌دهد که چرا سینماداران در تمام مدتی که سینماها نیمه‌تعطیل بودند، اصرار داشتند تا فیلمی کمدی با قابلیت فروش بالا و جذب مخاطب زیاد در برنامه اکران قرار بگیرد. «دینامیت» حداقل تا شروع محرم روی پرده خواهد بود و به میزان فروش خود خواهد افزود. البته فروش «دینامیت» را نباید به کیفیت بالای آن تعبیر کرد و بر خط داستانی تکراری، موقعیت‌های کلیشه‌ای و سطح پایین تلقی سازندگان آن از سینما چشم بست.

   آینده مبهم سینما
بعد از موفقیت «دینامیت» در گیشه، برخی تهیه‌کنندگان موقعیت را برای اکران فیلم‌هایی که در شرایط عادی هم امیدی به فروش‌شان نبود، مناسب دیدند و گمان بردند شاید بی‌رونقی بازار اکران سبب شود برای کالای نامرغوب‌شان مشتری پیدا کنند. اکران 3فیلم «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند، «سیاه‌باز» ساخته حمید همتی و «قصه عشق پدرم» کاری از محمدرضا ورزی حاصل چنین نگاهی بود؛ البته نباید پا پیش نگذاشتن صاحبان فیلم‌هایی را که امیدوارند فیلمشان در شرایط طبیعی به فروش خوبی برسد، در بی‌رونقی بازار اکران بی‌اثر دانست. «مدیترانه» در 95سالن روی پرده رفته و حدود 48میلیون تومان فروخته است. «سیاه‌باز» نیز با اکران در 92سالن حدود 41میلیون تومان فروش کرده است. «قصه عشق پدرم» که محصول سال1390 است و مدت‌ها خاک‌خورده و بعید بود در هر وضعیت دیگری رنگ پرده را به‌خود می‌دید، در 69سالن نمایش داده شده و تنها حدود 18میلیون تومان در گیشه بلیت فروخته است. میزان فروش این 3فیلم نشان می‌دهد که سینما با چنین فیلم‌هایی هرگز دوباره نمی‌تواند روی پای خودش بایستد. این آمار بیانگر این است که سینماروها حاضر نیستند برای دیدن هر فیلمی به سینما بیایند؛ مخصوصا وقتی بدانیم امسال «خورشید» مجید مجیدی حدود یک‌ونیم میلیارد و «خون شد» مسعود کیمیایی حدود 194میلیون تومان فروش کرده‌اند.
شکست سخت این 3فیلم جدید در گیشه در مقابل آمار فروش امیدوارکننده «دینامیت» این نکته را آشکار می‌کند؛ درحالی‌که برآمدن از پس هزینه‌های زندگی برای گروه بزرگی از مردم بسیار سخت شده، سینماروها تنها وقتی به سینما رفتن رضایت می‌دهند که احساس کنند فیلمی مطابق با سلیقه‌شان روی پرده است. معمولا پیش‌بینی اینکه چه فیلمی در اکران موفق می‌شود کار سختی است، اما تقریبا درباره همه فیلم‌هایی که امسال اکران شدند و شکست خوردند، می‌شد حدس زد حتی در شرایط عادی هم به فروش بالایی نمی‌رسیدند. طبیعتا سینماها در ماه‌های محرم و صفر اکران داغی نخواهند داشت و ادامه مرگ‌ومیرهای کرونایی، کندی واکسیناسیون عمومی و سیاست‌های دولت جدید در حوزه سینما به آینده ابهام‌برانگیز سینما در ایران دامن می‌زند.

این خبر را به اشتراک بگذارید