• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137506
+
-

خبرهای کوتاه/ 3شهید حریق جنگل‌های فیروزآباد تشییع شدند

پیکر 3نفر از شهدای فداکار آتش‌سوزی اراضی جنگلی منطقه هایقر شهرستان فیروزآباد تشییع و به خاک سپرده شد.
به‌گزارش همشهری، در جریان آتش‌سوزی ارتفاعات هایقر شهرستان فیروزآباد 3نفر از امدادگران طبیعت‌دوست به نام‌های ناصر، حامد و رضا بهزادی از دلیرمردان عشایر و بومیان محلی منطقه هایقر روستای چهار‌قاش از توابع مرکزی شهرستان فیروزآباد 3روز پیش حین انجام عملیات اطفای حریق در محاصره آتش قرار گرفته و شهادت‌گونه جان خود را از دست دادند.
عبدالحسن صمدنژاد، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این مراسم با ابراز تأسف و تسلیت از وقوع این حادثه، گفت: طبیعت از مظاهر خلقت و متعلق به همه ارکان جامعه و مهم‌تر از همه نسل آینده است و این عرصه‌ها بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند در اختیار انسان‌ها قرار داده است. وی با بیان اینکه مدافعان، عاشقان و محافظان طبیعت با همه سختی‌ها و کمبودها همواره در خط مقدم با شجاعت تمام تا پای جان خود در برابر حفاظت از این عرصه‌ها ایستادگی می‌کنند افزود: شهدای مظلوم و فداکار این حادثه دردناک نیز با ایستادگی خود نشان دادند همه باید در کنار یکدیگر در حفاظت از عرصه‌های ارزشمند و نایاب منابع طبیعی تلاش کنیم و ما نیز به‌عنوان ادامه‌دهنده راه آنان هرگز اجازه نخواهیم داد خون این شهیدان پایمال شود. مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در پیامی به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت.

  آغاز رالی کشوری در روزهای کرونا
با وجود اعلام وضعیت بحرانی کرونا در کشور، اوضاع اسفناک بیمارستان‌ها و افزایش آمار روزانه مرگ‌ومیر و همچنین منع تردد و مسافرت بین ۳۹۵شهر، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، رالی کمپرها را با هدف ترویج سفر مسئولانه در دوران کرونا و رونق گردشگری داخلی راه انداخته است.
به‌گزارش ایسنا، این رالی مختص کمپرها‌ست. این خودروها برای خواب، آشپزی و دستشویی تجهیز شده‌اند و بیشتر معنی خودروهای مسافرتی و تفریحی را می‌دهند. این رالی از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی که زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، از دیروز (جمعه) آغاز شده و در آن، ۴۰دستگاه خودروی کمپر و کاروانی شرکت کرده‌اند که با عبور از مسیر تهران، البرز و قزوین، 2روز هم کنار دریاچه «خلشکوه» از توابع شهرستان رودبار مستقر می‌شوند. حسین اربابی، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفته که این رالی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می‌شود و هدف آن هم ترویج سفر مسئولانه در دوران کرونا و رونق گردشگری داخلی و همچنین ایجاد شور و نشاط اجتماعی است.

   اقامت ۱۰۶۶ خارجی طی 4‌ماه نخست سال در خوزستان
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان با اشاره به افزایش تعداد مسافران این استان در تیرماه سال‌جاری، گفت: طی 4ماه نخست سال‌جاری شاهد اقامت ۲۳۰۱۰ مسافر ایرانی و ۱۰۶۶ مسافر خارجی در مراکز اقامتی استان بودیم.
به‌گزارش ایلنا، سیدحکمت‌الله موسوی درخصوص تعداد گردشگران ایرانی و خارجی که طی 3‌ماه نخست سال۱۴۰۰ به این استان سفر کرده‌اند، گفت: براساس اعلام سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری از تاریخ اول فروردین تا ۳۱خرداد‌ماه سال‌جاری در مراکز اقامتی همچون هتل، هتل‌بیمارستان، گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی، گروه هتل‌های پارسیان، گروه هتل‌های پارس، گروه هتل‌های هما، گروه هتل‌های کوثر، هتل بوتیک سنتی، متل، مهمان‌پذیر، هتل آپارتمان، زائرسرا، خانه مسافر، اقامتگاه بومگردی، اقامتگاه سنتی، تاسیسات اقامتی و پذیرایی در مجتمع بین‌راهی و پانسیون‌ها؛ ۱۷۴۲۵گردشگر ایرانی و ۵۹۳مسافر خارجی اقامت داشتند. در این میان ۳۵۰۴۹مسافر مقیم ایرانی و ۱۴۱۰مسافر مقیم خارجی نیز در این مراکز اقامت داشتند.
موسوی در ادامه به آمار تعداد گردشگران استان خوزستان از تاریخ اول فروردین تا پایان تیرماه سال۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: مسافران ایرانی ورودی استان طی تیر‌ماه ۵۵۸۵ نفر افزایش یافت و آمار مسافران ورودی استان را در 4ماه نخست سال‌جاری به ۲۳۰۱۰ رساند. در این میان تعداد مسافران خارجی خوزستان نیز تقریبا دو‌برابر شد و به رقم ۱۰۶۶ رسید.

   آغاز عملیات پروژه ۶هزار هکتاری ساماندهی رواناب‌ها
عملیات اجرایی پروژه ۶هزار هکتاری ساماندهی نزولات آسمانی و رواناب‌ها در استان خوزستان آغاز شد. این عملیات ۶هزار هکتاری در امیدیه، هندیجان و ماهشهر در دستور کار قرار گرفته، تا با توجه به وضعیت خشکسالی استان کمک خوبی به نگهداشت رواناب در منطقه صورت گیرد.
به گزارش همشهری، محمد‌تقی سجادی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: از 6.5میلیون هکتار مساحت خوزستان حدود یک‌میلیون‌و۲۷۵ هزار هکتار بیابان، یک میلیون هکتار جنگل و 2.5میلیون مرتع و باقیمانده نیز اماکن شهری و... است که ۳۵۰هزار هکتار کانون اصلی گردوغبار در چند شهرستان ازجمله اهواز، ماهشهر، امیدیه، هندیجان و دشت آزادگان پراکنده است.
در ۳۵۰هزار هکتار بیابان‌های خوزستان، اقدامات خوب بیابان‌زدایی صورت گرفته ‌و تاکنون ۲۵هزار هکتار نهال‌کاری، ۲۶هزار هکتار مالچ‌پاشی، ۱۷هزار هکتار مدیریت رواناب و امروز نیز ۶هزار هکتار به آن اضافه شده است. وی ادامه داد: اکنون عمده پروژه‌های حوزه بیابان‌زدایی، توسط بسیج سازندگی با سرعت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها در حال انجام است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان افزود: مدیریت رواناب در امیدیه از برنامه‌های زیربنایی در حوزه منابع طبیعی است و اگر بتوانیم رواناب را مدیریت کنیم، به سیل تبدیل نمی‌شود و به‌نوعی پیشگیری صورت می‌گیرد؛ در هندیجان نیز ایجاد هلالی آبگیر، گوراب و فارو شرایط خوبی را برای کنترل رواناب ایجاد کرده است. تاکنون ۸۴۰میلیارد ریال از منابع ملی به حوزه منابع طبیعی خوزستان پرداخت شده و ۱۴۰میلیارد ریال نیز برای برنامه‌های بیابان‌زدایی تخصیص داده شد و در بحث تنش آبی نیز ۷۰۰میلیارد ریال برای اجرای برنامه‌های حوزه منابع طبیعی اختصاص داده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید