• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 مرداد 1400
کد مطلب : 137500
+
-

فرماندار سوسنگرد در گفت و گو با همشهری از آخرین وضعیت اعتراضات و رسیدگی به مشکلات مردم می گوید

اعتراض مسالمت‌آمیز حق مردم است

گزارش 2
اعتراض مسالمت‌آمیز حق مردم است

روزهای زیادی از اعتراض‌ اهالی خوزستان به کم‌آبی می‌گذرد‎؛ شرایط نسبتا عادی شده، اما مطالبه‌ مردم و مسئولان درباره توقف طرح‌های انتقال آب همچنان ادامه دارد و اعتراض‌های مجازی که از قبل هم وجود داشت، در جریان است. به گزارش همشهری، اعتراض خوزستانی‌ها به مشکلات آب از خرداد ماه مطرح شده بود‌، اما با شروع فصل تابستان، خشک شدن رود کرخه و تالاب هورالعظیم،‌ زخم کهنه اهالی این دیار درباره طرح‌های انتقال آب، دوباره سر باز کرد و این بار کار به اعتراض‌های خیابانی رسید؛ اعتراض‌هایی که به‌گفته فرماندار سوسنگرد، به‌عنوان شهری که شاهد نخستین تجمع‌ها بود تا روز پنجم به‌صورت مسالمت‌آمیز و همراه با اسکورت نیروی انتظامی و با تامین امنیت کامل برگزار و از ششمین روز، درگیر حاشیه‌های زیادی شد.

اعتراض‌ها چرا شروع شد؟
حمید سیلاوی، فرماندار سوسنگرد با اشاره به کاهش بارندگی در زمستان99و ذخیره آب پشت سد کرخه به زیر 40درصد به همشهری می‌گوید: این آب باید مدیریت می‌شد تا هم کفاف آب آشامیدنی را بدهد، هم احشام و بعد به کشاورزی و حقابه زیست‌_محیطی تالاب هورالعظیم هم برسد. وزارت نیرو و سازمان آب و برق به‌عنوان نماینده وزارت نیرو، اقداماتی را برای مدیریت آب انجام دادند و قرار بود در حوزه کشاورزی، کشت‌های با مصرف آب پایین، جایگزین کشت شلتوک که به‌ویژه در شبکه رودخانه‌ای کرخه دیده می‌شود، شود. اما متأسفانه کشت شلتوک در وسعت زیادی انجام شد و در نتیجه آبی که از سد برای آشامیدن، دام و در انتهایی‌ترین نقطه تالاب رها می‌شد، در طول مسیر آب بیش از اندازه از سوی کشاورزان برداشت می‌شد اما با وجود هشدارها ، کشاورزان رعایت نکردند و در نتیجه شاهد کمبود آب در پایین‌دست کرخه بودیم.
حمید سیلاوی، اعتراض‌های اولیه مردم سوسنگرد را نتیجه همین موضوع می‌داند و می‌افزاید: حق مردم است که اعتراض داشته باشند و به‌صورت مسالمت‌آمیز این پیام را به ما بدهند که مشکلی دارند. درخواست مردم به‌صورت مسالمت‌آمیز مطرح شده بود و بعد از چند روز افرادی سودجو این اعتراض‌ها را با سنگ‌پرانی، شعارهای ناهنجار و استفاده از پرچم جدایی‌طلبی به حاشیه بردند. اکثریت مردم این موضوع را در همان روزهای اول متوجه شدند و با توجه به اینکه آب هم نسبتا در رودخانه جاری شده بود، موقتا از اعتراض دست کشیدند. با توجه به حضور این افراد سودجو، باید برای حفظ امنیت و جان مردم اقدامات لازم صورت می‌گرفت و در نتیجه با شناسایی افرادی که مخل نظم بودند و در شهرها جابه‌جا می‌شدند تدابیر امنیتی لازم را انجام دادیم. در سوسنگرد افرادی دیده می‌شدند که بومی منطقه نبودند و از مناطق دیگر آمده بودند.
وی با بیان اینکه، افراد عادی بازداشت شده در جریان اعتراض‌های خوزستان در اسرع وقت آزاد شده‌اند، می‌گوید:‌ با توجه به دستور رئیس قوه قضاییه و دادستان شهرستان، افرادی ‌که مشکل امنیتی نداشتند، آزاد شدند. آمار دقیقی در این‌باره ندارم؛ چون این مسائل امنیتی است، اما فقط می‌توانم بگویم اکثریت افراد بازداشت ‌شده آزاد شده‌اند.

به اعتراض مسالمت‌آمیز کاری نداشتیم
فرماندار سوسنگرد، شرایط فعلی شهر را آرام و عادی توصیف می‌کند و می‌گوید: مردم، نیروهای انتظامی، سپاه، بسیج و شیوخ عرب و بزرگان کمک بزرگی کردند تا امنیت را برقرار کنند. ما بعد از روز ششم و ورود افراد سودجو به میان مردم، برای ایجاد آرامش طبق دستورالعمل عمل کردیم. ممکن است افرادی از مردم عادی هم در این جریان بازداشت شده باشند، اما قطعا رسیدگی به کارشان سریع‌تر بود و به سرعت آزاد شدند. کسی که به‌صورت مسالمت‌آمیز مطالبات خود را بگوید بازداشت نمی‌شود. اعتراض‌های زیادی اتفاق می‌افتد که حتی مسئولان هم در کنار مردم قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه در این مورد اخیر که مقام معظم رهبری هم اعلام کردند باید به مطالبات رسیدگی شود و مطالبات مردم به حق است.

رسیدگی به مطالبات مردم
فرماندار سوسنگرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه رسیدگی به امور و اعتراض‌های مردم هم شروع شده است، می‌گوید: با آبرسانی با تانکر و بازسازی تاسیسات آبرسانی تقریبا به وضعیت قبل بازگشته‌ایم. تاسیسات آبرسانی امام علی(ع) در دشت آزادگان و هویزه طی کمتر از 45روز به بهره‌برداری می رسد و درخصوص پرداخت خسارت به دامداران و کشاورزانی که صاحبان کشت‌های دائمی مثل باغ و نخل هستند هم پرونده ای تشکیل شده است تا خسارت‌شان پرداخت شود.
سیلاوی با اشاره به تصویب اعتبار‌هایی برای حل مشکل تنش آبی از سوی دولت می‌گوید: اعتبار مورد نیاز برای لایروبی رودخانه‌ها هم تامین شده و در حال انجام است. با این وضعیت آب در رودخانه جاری و کشت تابستانه هم شروع شده که با توجه به نوع الگوی کشت، آب به هورالعظیم رسید. هم‌اکنون وضعیت بهتر شده و در تلاش هستیم که باقی مشکلات موجود ناشی از تعمیر و بازسازی تاسیسات آبرسانی را هم هر چه سریع‌تر انجام دهیم.

آزادی افراد بدون جرم امنیتی
پیش از این هم نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفته بود که با دستور رئیس قوه قضاییه، هر فرد بازداشتی که جرم خاصی مرتکب نشده و فقط به‌دلیل حضور در اعتراضات و حضور در تجمعات بازداشت شده،  
آزاد شده است. سیدکریم حسینی توضیح می‌دهد: با پیگیری‌هایی که از طریق مجلس داشتیم و همچنین با دستوری که رئیس قوه قضاییه صادر کردند، بخش زیادی از افراد بازداشت شده آزاد شدند و بخشی از آنان مانده‌اند که ما اصرار بر آزادی آنها هم داریم،  به‌ویژه افرادی که فقط صرف حضور در اعتراضات و تجمعات بازداشت شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید