• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 14 مرداد 1400
کد مطلب : 137417
+
-

فریاد وحشت در افغانستان

همزمان با اوج‌‌گیری طالبان، مردم در سراسر این کشور به جنبش افتاده‌اند و با فریادهای شبانه الله‌اکبر، جامعه را برای مقابله با طالبان تهییج می‌کنند

گزارش
فریاد وحشت در افغانستان


طالبان، شهرهای بزرگ افغانستان را مورد حمله قرار داده و حملات در کابل را دوباره از سر گرفته است؛ سایه شوم این گروه منفور چنان در سراسر کشور سنگین شده، که مردم، نگران از پیروزی نهایی آنها، خودشان دست به کار شده‌اند و با فریادهای الله اکبر، امید به پیروزی را تقویت می‌کنند. 
این فریادها، البته می‌تواند نشانه‌ای از ترس مردم هم باشد؛ طالبان، از شمال گرفته تا جنوب، به شهرهای بزرگ حمله کرده و در روزهای اخیر، ‌با محاصره سنگین لشکرگاه، نبرد مرگ و زندگی را در این شهر پیش روی مردم قرار داده است. 
به گزارش الجزیره، ‌اوضاع در این شهر در جنوب به شدت بحرانی است و دیروز، مردم زیادی از ترس تشدید درگیری‌ها بین ارتش افغانستان و طالبان، ‌خانه‌هایشان را رها کردند و از شهر گریختند. با این حال بسیاری در میانه درگیری‌ها گرفتار شده و منتظرند تا ببینند درنهایت کنترل کامل این شهر 200 هزار نفری، به دست کدام طرف خواهد افتاد. تا همین دیروز، ده‌ها غیرنظامی در این شهر جان خود را از دست داده‌اند. سازمان ملل درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان هشدار داده است.  فتح احتمالی این شهر به دست طالبان، می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد این گروه از شروع مجدد حملات سراسری آن از بهار باشد. 
حملات طالبان بعد از آنکه اعلام شد نیروهای آمریکایی و ناتو این کشور را بعد از 20سال ترک می‌کنند، ‌به شدت افزایش یافته است و این گروه امیدوار است قدرت را در این کشور به دست بگیرد. 
طالبان روستاها و شهرهای کوچک زیادی را در سراسر کشور فتح کرده‌ و کنترل چندین گذرگاه مرزی هم به دست آنها افتاده است. با این حال، آنها موفق نشده‌اند هیچ شهر بزرگی را کاملا فتح کنند و نبرد لشکرگاه به همین خاطر هم برای آنها‌ و هم برای مردم افغانستان حیاتی است. آنها هفته گذشته به قندهار و هرات هم یورش برده‌ بودند اما بدترین شرایط را لشکرگاه دارد. 
سقوط لشکرگاه، می‌تواند از نظر روانی شرایط را برای حمله طالبان به دیگر شهرهای بزرگ مهیا کند. خلأ ایجاد شده در پی خروج نیروهای آمریکایی، چنان طالبان را جسور و نیروهای امنیتی افغان را از نظر روانی ضعیف کرده که حالا مردم نگران این هستند که مقاومت نیروهای دولتی دربرابر طالبان فروبپاشد. به همین خاطر است که مردم دست به کار شده و به شیوه خودشان، علیه طالبان موضع‌گیری کرده‌اند.  

فریاد مقاومت
فریادهای الله‌اکبر دوشنبه از هرات شروع شد و خیلی زود همه‌گیر شد. تنها چند ساعت بعد از سردادن شعار الله اکبر، ویدئوهای زیادی در داخل و خارج از افغانستان منتشر شد که نشان می‌داد افغان‌ها به این حرکت مردمی پیوسته‌اند و در حمایت از نیروهای نظامی کشورشان فریاد می‌زنند. کاربران در فضای مجازی هم با استفاده از هشتگ «قیام هرات» با نیروهای امنیتی در این شهر اعلام همبستگی کرده‌اند. در درگیری‌ها در این شهر، چند ده نیروی طالبان کشته شده‌اند و مقاومت سرسختانه‌ای علیه حمله آنها شکل گرفته است. مقاومت مردمی در این شهر در مقابل طالبان، ‌به فرماندهی محمد اسماعیل، فرمانده پیشین جهادی در جریان است. او گفته است که نبرد فعلی، نبرد با طالبان نیست بلکه نبرد با پاکستان است که طالبان را هدایت می‌کند. 
این اولین بار نیست که مردم با فریادهای الله‌اکبر، خواستار تغییر بنیادین وضعیت در افغانستان هستند. در دوران اشغال این کشور توسط شوروی هم مردم با سردادن فریاد الله‌ اکبر خواستار خلع کمونیست‌ها از قدرت بودند. 
این حرکت مردمی، بعد از هرات، در شب‌های بعد به دیگر شهرها هم کشیده شد و سه‌شنبه مردم در کابل پایتخت با شعار الله‌اکبر،‌ خشم خود از طالبان را فریاد زدند. 
آنها برای این کار،‌ دلیل خودشان را هم داشتند چون طالبان، ‌سه‌شنبه بعد از حدود یک سال، ‌عملیات نظامی در این شهر را دوباره از سر گرفت. طالبان در این روز به خانه بسم‌الله خان محمدی وزیر دفاع افغانستان حمله مسلحانه کرد. وزیر دفاع هنگام حمله مسلحانه در خانه نبود اما نیروهای امنیتی خانواده او را به مکان امنی منتقل کردند. 4 نفر از مهاجمان در تبادل آتش با نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند. 
طالبان ضمن قبول مسئولیت این حمله، گفته است که حمله به دیگر رهبران دولت را در دستور کار خود قرار داده است. 
در این حمله در مجموع 8نفر کشته و 20نفر مجروح شدند. طالبان دیروز هم با انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده، حضور شوم خود را به مردم کابل یادآوری کردند.  

گرفتار در میانه نبرد
با وجود این تحرکات در کابل، این شهر در امنیت به سر می‌برد و نگرانی‌های بزرگ‌تر در شهرهای دورتر در جریان است. در لشکرگاه برای نمونه، وضعیت چنان عجیب است که برخی شهروندان از رها شدن اجساد در خیابان‌ها و جاده‌ها خبر داده‌اند. فرمانده نیروهای دولتی 2 روز پیش اعلام کرد که قرار است حمله‌ای بزرگ برای آزادسازی این شهر انجام شود و از مردم خواست اگر می‌توانند شهر را ترک کنند. این وضعیت، مردم را در میانه نبرد زمین‌گیر کرده و وضعیت خاصی بر این شهر حاکم است. 
تسلط کامل طالبان بر این شهر که مرکز ولایت هلمند است، ‌می‌تواند بسیار سمبلیک باشد چون این شهر مرکز اصلی استقرار نیروهای انگلیسی و آمریکایی در 2دهه گذشته بوده است. تا دیروز، بیشتر مناطق شهر در کنترل طالبان بود. 
گزارش‌های زیادی منتشر شده که بر اساس آنها، طالبان، در خانه‌ها، ‌مغازه‌ها و بازارها سنگر گرفته است. طالبان با بلندگو به مردم هشدار می‌دهند که خانه‌هایشان را ترک کنند. آنها گاهی اوقات وارد خانه مردم می‌شوند و ساکنان خانه‌ها، تنها چند دقیقه فرصت دارند که در میان تبادل آتش دوطرف، خود را به مکانی امن برسانند. 
یکی از شهروندان لشکرگاه به بی‌بی‌سی گفته است: «روزهای سختی را سپری می‌کنیم. طالبان زمین را به آتش می‌کشد و نیروهای هوایی دولت آسمان را... طالبان را می‌توان همه جا دید. حضور سنگین آنها مردم را شوکه کرده است. مغازه‌ها بسته شده‌اند، ماشین‌های نظامی دولتی نابود شده در میانه جاده‌ها رها شده‌اند. جنگ تا چند متری دفتر فرماندار و اداره امنیت محلی ادامه دارد. دولت گفته است که کماندوهایش را به لشکرگاه فرستاده اما ما چیزی ندیده‌ایم.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید