• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137321
+
-

سالن‌های خصوصی و تلاش برای ادامه حیات

جنگ برای ماندن

«در انتظار گودو» برای دومین‌بار اجرای خود را در باغ‌کتاب آغاز می‌کند

جنگ برای ماندن

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار


شاید باز هم قرنطینه شویم؛ اتفاقی که این روزها دور از ذهن نیست . در وضعیت فوق‌العاده پایتخت، تماشاخانه‌ها و گروه‌های نمایشی برای به‌دست آوردن حداقل‌ها مانند دیگر مشاغل فعالیت دارند؛ وضعیتی که روزبه‌روز وخیم می‌شود و نبود حمایت‌های مالی باعث شده که سلامتی در اولویت قرار بگیرد. تماشاخانه‌ها با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی نمایش‌های خود را اجرا می‌کنند به امید اینکه شاید روزهای خوب هم فرابرسد. در شب‌های مرداد نزدیک به 30نمایش روی صحنه می‌رود که برخی از آنها نمایشنامه‌خوانی است.

بار دیگر «در انتظار گودو»
تابستان سال گذشته امیررضا کوهستانی «در انتظار گودو» را با حضور بازیگران زن و در فضایی متفاوت در باغ کتاب اجرا کرد. برداشتی آزاد از نمایشنامه ساموئل بکت که امسال هم اجرای خود را از 14مرداد‌ماه در فضای باز باغ کتاب آغاز خواهد کرد. برای این نمایش در هر نوبت از اجرا 10بلیت فروخته می‌شود و با توجه به اجرای نمایش از روز پنجشنبه بلیت‌های نمایش تا 16مرداد فروخته شده است.
در اجرای دوباره این نمایش همه بازیگرانش به جز خزر معصومی حضور دارند. لیلی رشیدی، الهام کردا، مهین صدری و مونا احمدی بازیگران «در انتظار گودو» هستند. بلیت این نمایش 70هزار تومان است و تا 24مرداد هر شب ساعت 20اجرا می‌شود.

لاموزیکا با پاوه‌نژاد و احسان کرمی
به جز امیررضا کوهستانی، الهام پاوه‌نژاد هم از 30تیر تا 15مرداد‌ماه در کافه گالری باروک، نمایش «لاموزیکا» را اجرا می‌کند؛ نمایشی که چندی پیش پاوه‌نژاد از عدم‌اجرایش خبر داده بود. بلیت‌های این نمایش از 70هزار تومان شروع می‌شود و سقف آن 110هزار تومان است. الهام پاوه‌نژاد علاوه بر کارگردانی همراه احسان کرمی به ایفای نقش می‌پردازد و هرازگاهی فائزه محمدی نیز جایگزین بازیگر زن این نمایش است. این نمایش هم جزو پرفروش‌های این روزهای تئاتر است.

نمایشنامه‌خوانی در تماشاخانه‌ها
در کنار اجراهای صحنه‌ای برخی از تماشاخانه‌ها هم برنامه‌های نمایشنامه‌خوانی خود را دارند. سالن اصلی تئاتر محراب این روزها، خوانش نمایشنامه «ریچارد» را آماده می‌کند این برنامه 14مرداد به کارگردانی سامان قلیچ‌خانی اجرا می‌شود. در تماشاخانه‌های اهورا و مهرگان هم به‌ترتیب نمایشنامه‌های «آنوموچیلوس» و «تلاش بیهوده عشق» در روز 16مرداد خوانش می‌شود.

شب‌های دیوار چهارم
 در دیوار چهارم هم نمایش «در حضور باد» از نمایشنامه‌های بیضایی تا 15مرداد اجرا می‌شود. این تماشاخانه تا 18مرداد هم میزبان «نئاندرتال‌ها» است؛ یک نمایش کمدی سیاه که متین اوجانی کارگردانی کرده است. «مشاهدات» از دیگر نمایش‌های دیوار چهارم است که کارگردانش در خلاصه داستان این نمایش آورده: «این یک نمایشِ بازمانده از اجرا، در سال ۱۳۹۸ است و صرفا بخشی از مشاهداتی است که در «آن سال» تخیلش کردیم.»

نمایش‌های شهرزاد
در پردیس شهرزاد هم نمایش‌های «شب جنایتکاران»، «خاک سفید»، «بروج» و «سفید برفی» اجرا می‌شود. کارگردانان نمایش‌ها برای اجراهای خود محدودیت سنی گذاشتند و اجرای سنی نمایش‌ها برای 15سال به بالاست. بلیت نمایش‌های شهرزاد 50هزار تومان است که در این روزهای وضعیت قرمز به شکل پراکنده تماشاگرانی را دارد. تماشاخانه مهرگان و استاد مشایخی از دیگر سالن‌هایی هستند که این روزها میزبان گروه‌های نمایشی‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید