• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137297
+
-

خبرهای کوتاه/ ایمن‌سازی کانال آبرسانی، راه مقابله با مرگ آهوان شنی

یک فعال محیط‌زیست خوزستان بر لزوم ایمن‌سازی کانال آبرسانی وزارت نیرو برای جلوگیری از مرگ آهوان شنی میشداغ تأکید کرد. کرامت حافظی، به مهر گفت: منطقه حفاظت شده «میشداغ» و «ام الدبس» از مناطق حفاظت شده مهم کشور بوده که بخشی از زیستگاه‌های ارزشمند شنزارهای خوزستان را در خود جای داده است. وی با بیان اینکه تنوع ارزشمند زیستی گونه‌های جانوری - گیاهی این منطقه بسیار اهمیت دارد، افزود: شنزارهای خوزستان زیستگاه گونه‌های فراوان ارزشمندی همچون پرندگان فهرست سرخ جهانی مانند خروس کولی اجتماعی، گونه به‌شدت در معرض انقراض CR)، هوبره، گونه آسیب‌پذیر VU) و عقاب صحرایی، گونه در معرض انقراض EN) و دیگر گونه‌های فهرست سرخ جهانی و حتی گونه‌های منحصر به فردی از خزندگان اندمیک بوم زاد این شنزارها که در هیچ کجای جهان به غیراز این مناطق زیست ندارند مانند اگامای سر وزغی اهواز و گکوی ماسه‌زار پارسی در خود جای داده است.

  3 ایستگاه سنجش گردوغبار در اطراف دریاچه ارومیه  مستقر شد
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی گفت: 3 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در عجب شیر، جزیره اسلامی و شرفخانه استقرار یافته است که جنوب، مرکز و شمال دریاچه را پوشش می‌دهند. به گزارش ایرنا، داوود غنی پور افزود: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی، مستعد آلودگی گردوغبار است، از این‌رو ایستگاه‌های سنجش آلودگی ایجاد شده و این قابلیت وجود دارد تا از طریق آزمایشگاه، میزان نمک منطقه نیز سنجش شود.

  انتقاد به طرح تنفس جنگل
یک کارشناس جنگل با اشاره به ارزش‌های اکولوژیکی جنگل‌های زاگرسی، عدم‌بهره‌برداری و طرح استراحت جنگل را مناسب ندانست. به گزارش ایرنا، انوشیروان شیروانی، عضو هیأت علمی گروه جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشگاه تهران در نهمین وبینار راه‌حل با موضوع جنگل‌های هیرکانی گفت: به‌دلیل بی‌توجهی و مدیریت نادرست در امور جنگلداری، طی ۴۲ سال مساحت این جنگل‌ها از 3.2میلیون هکتار به 8 .1 میلیون هکتار رسیده است و بیش از نیمی از این درختان از بین رفته‌اند. او افزود: ارزش‌های اکولوژیکی ، زیستی و اقتصادی این جنگل‌ها به واسطه وجود گونه‌های فسیلی، تالاب‌های زیبا و متنوع و گونه‌های درختی با ارتفاع بسیار زیاد و گونه‌هایی که با ارزش دارویی است و همین ویژگی‌ها سبب شده که این جنگل‌ها جزء کانون‌های با ارزش تنوع زیستی محسوب شوند. شیروانی وجود طرح حفاظتی درست از جنگل‌ها را الزامی دانست و افزود: حفاظت به‌ معنای عدم ‌بهره‌برداری از جنگل‌ها نیست. آنچه از جنگل‌ها در قالب طرح جنگلداری برداشت می‌شود، درست و با قاعده و قانون است و طرح استراحت جنگل هم‌اکنون سبب وارد شدن آسیب‌هایی به جنگل‌ها می‌شود که این آسیب‌ها در سال‌های آتی نمایان می‌شود.

  ساماندهی و حفاظت از چشمه‌علی شهرری آغاز شد
معاون میراث‌ فرهنگی استان تهران از اجرای فاز اول پروژه ساماندهی و حفاظت تپه چشمه علی شهرری با اعتبار ۲ میلیارد ریال از محل اسناد خزانه خبر داد. به گزارش مهر، مرتضی ادیب‌زاده گفت: تپه چشمه علی شهرری با پیشینه تاریخی چند هزارساله جزو نخستین استقرارگاه‌های انسان در مناطق فلات مرکزی ایران بوده و فرهنگ سفال قرمز و نخودی با نقوش حیوانی ، گیاهی و هندسی سیاه رنگ مکشوفه از این تپه با عنوان فرهنگ چشمه علی شناخته شده است. وضعیت کنونی تپه به‌دلیل ریزش دامنه تپه نیازمند حفاظت است. معاون میراث فرهنگی استان تهران افزود: ساماندهی و استحکام‌بخشی جداره‌های تپه و مرمت دیواره‌های تخریب شده با ملات خاکی و کاهگل و همچنین پاکسازی سطوح تپه اجرا خواهد شد و این پروژه توسط متخصصان مرمت آثار و بنا با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و با رعایت اصول حفاظتی تپه و تقویت جداره‌های خاکی به انجام می‌رسد.

  حفاظت و مرمت قدیمی‌‌ترین اشیای چرمی کشف شده در کشور
حفاظت، مرمت و بازیابی آثار چرمی به جای مانده از مردان نمکی معدن چهرآباد زنجان که شامل قدیمی‌ترین اشیای چرمی کشف شده از کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران است در پژوهشکده حفاظت آثار تاریخی انجام شد. به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نرگس افضلی‌پور، سرپرست پروژه حفاظت و مرمت مجموعه آثار چرمی و چوبی حاصل از کاوش‌های معدن چهرآباد زنجان گفت: سابقه همکاری بخش حفاظت و مرمت آثار چرمی این پژوهشکده، با پروژه بین‌المللی مردان نمکی زنجان در ابتدا به انجام حفاظت اضطراری روی یک دستکش چرمی در موزه ذوالفقاری زنجان در سال ۱۳۹۶ و همکاری با مؤسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم اتریش و بخش حفاظت و مرمت موزه مرکزی روم- ژرمن ماینز آلمان در سال ۱۳۹۸ بوده است. او افزود: سال ۱۳۹۸پروژه حفاظت و مرمت مجموعه آثار چرمی و چوبی به‌دست آمده از کاوش‌های معدن چهرآباد زنجان در رأس تیمی از کارشناسان حفاظت و مرمت انجام شد که طی آن اقدامات حفاظتی و مرمتی، روی ۳۳ شیء چرمی، ۷ نمونه الیاف گیاهی، ۲۳ شیء چوبی و ۴ نمونه بقایای استخوان حیوانات صورت گرفت. این کارشناس، در مورد اشیای شاخص این مجموعه به کیسه چرمی و پوستین مربوط به دوره ساسانی و کفش‌های چرمی هخامنشی اشاره کرد که اقدامات حفاظتی، بازیابی شکل اصلی و آماده‌سازی‌ برای ارائه در نمایشگاه‌های پیش رو توسط تیم اجرایی این پروژه در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی انجام شد.

  ساختارهای معماری سلجوقی در اردبیل کشف شد
سرپرست هیأت باستان‌شناسی از کاوش در محوطه اوجاق آرتاویل تایر اردبیل که به کشف شواهدی از ساختارهای معماری دوره سلجوقی در این محوطه تاریخی منجر شد، خبر داد. سعید ستارنژاد، با اشاره به اینکه محوطه اوجاق آرتاویل تایر در داخل محدوده کارخانه لاستیک‌سازی‌ آرتاویل شهرستان اردبیل واقع شده است به پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد: نخستین فصل کاوش این محوطه، به‌منظور مشخص کردن وسعت و لایه‌های استقراری در آن، با حفر ترانشه‌هایی در محوطه انجام شد. این باستان‌شناس افزود: نتایج کاوش ترانشه‌ها مشخص کرد که این محوطه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده فصلی قرار می‌گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید