• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137287
+
-

شوک قیمت به بازار خودرو

پراید 142میلیونی، بازار خودروهای وارداتی کارکرده را داغ کرد

علی ابراهیمی- خبر‌نگار

نوسان نرخ دلار، ‌کاهش عرضه خودرو با توقف طرح‌های فروش فوری خودروسازان و انتظارات تورمی زمینه افزایش 3 تا چندصد میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی نسبت به 2هفته گذشته را فراهم کرد.
به گزارش همشهری، سیر صعودی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی همچنان ادامه دارد. این شوک از چند هفته پیش با نوسان نرخ ارز آغاز شده است. روند افزایش قیمت خودرو از هفته گذشته شتاب گرفته و موجب شده قیمت پراید111 که تا هفته گذشته در محدوده 138 تا 140میلیون تومان بود، به بیش از 142میلیون تومان و نرخ پژو‌206 تیپ‌2 فول با افزایش 5میلیون تومانی به 230میلیون تومان افزایش یافت.

دلایل رشد قیمت
نوسان نرخ ارز، افزایش تیراژ دپوی خودروهای ناقص دپو‌شده در کف کارخانه‌های خودروسازی به 140هزار دستگاه، متاثر از قطعی برق و کمبود قطعات، توقف طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان به‌دلیل الزام آنها به تحویل خودروهای ثبت‌نامی قبلی، جو روانی ناشی از بازگشت انتظارات تورمی به بازار خودرو، زمینه رشد قیمت خودرو را فراهم کرده است. از هفته گذشته مالکان خودروهای پرتیراژ و کارکرده داخلی و خودروهای وارداتی قیمت فروش این خودروها را افزایش داده‌اند. این افزایش قیمت در برخی انواع خودروهای پرتقاضای داخلی مانند خانواده پرایدها و برخی انواع پژو206 نسبت به سایر محصولات خودروسازان بیشتر بوده است. این افزایش قیمت‌ها و عبور نرخ دلار از کانال 25هزار تومان به همراه تداوم ممنوعیت واردات موجب‌ شده تا به‌دلیل عبور قیمت اغلب خودروهای خارجی صفر‌کیلومتر مدل‌های‌2017 از مرز 2میلیارد تومان، تقاضا برای خرید خودروهای کارکرده خارجی مدل‌های‌2015 افزایش یابد؛ چراکه افت قدرت خرید برخی از خریداران خودروهای خارجی زمینه داغ‌تر‌شدن بازار خودروهای کارکرده و مدل پایین وارداتی را فراهم کرده است.

قطع برق، متهم تازه گرانی خودرو
درحالی‌که احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان از توقف طرح‌های فروش فوق‌العاده خودروسازان به‌دلیل الزام آنها به انجام تعهدات پیش‌فروش‌های قبلی و تأثیر آن بر کاهش عرضه خودرو خبر داده، مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان گفت: قطعی‌های مکرر برق تأثیرات بسیار منفی در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی‌ گذاشته و زنجیره تامین را با مشکل مواجه کرده است. بیگلو افزود: از یک‌سو به‌دلیل مدت زمان زیاد قطعی برق، تولید قطعه کاهش یافت و از سوی دیگر باعث شد تا تمام دستگاه‌های الکترونیک و بردها بسوزد و زیان هنگفتی به صنعت قطعه‌سازی‌ وارد شود. به‌گفته او، این روند باعث شد تعداد خودروهای مانده در کف پارکینگ خودروسازان افزایش یابد و اکنون تعداد خودروهای تولید شده مانند قبل است، اما این خودروها ناقص تولید می‌شود. بیگلو افزود: قطعی برق باعث شده تولید قطعات به‌شدت دچار مشکل شود و اگرچه اکنون خودروسازان تولید روزانه مانند قبل را دارند، اما این خودروها را نمی‌توانند تجاری کنند؛ چرا‌که نقص قطعه داشته و بیشتر خودروهای ساخته‌شده در کف پارکینگ‌ها می‌ماند و باید فکری به حال جبران این خسارت کرد تا بتوانیم تولید و عرضه به بازار را افزایش داده و شاهد گرانی مجدد خودرو نباشیم.

کاهش شدید عرضه، عامل گرانی خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری، علت اصلی افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را کاهش شدید عرضه و کمبود این خودروها در بازار دانست و گفت: کمبود عرضه خودرو توسط خودروسازان داخلی و عبور نرخ دلار از مرز 25هزار تومان موجب افزایش تقاضای تورمی و کمبود خودرو در بازار شده است. سعید موتمنی با بیان اینکه اکنون در کف بازار نسبت به تقاضای موجود خودرو کم است، افزود: این شرایط موجب‌شده تا کسانی که خودرو در اختیار دارند نیز در فضای مجازی یا کف بازار قیمت‌های بالایی را برای آن پیشنهاد دهند، زیرا تقاضای کاذب خرید خودرو با عبور نرخ دلار از مرز 25هزار‌تومان افزایش یافته است. او با بیان اینکه اکنون بازار خودرو در رکود کامل به‌سر می‌برد و مشتری چندانی برای خرید خودرو مراجعه نمی‌کند، گفت: با وجود این، قیمت‌ها به‌دلیل کمبود خودرو در بازار افزایش یافته و خودروسازان حتی خودروهای مصرفی مورد نیاز بازار را نیز تامین نمی‌‌کنند. موتمنی با بیان اینکه قبلا با ورود دلار به کانال 22هزار تومان و رشد عرضه خودروهای پارکینگی این امکان وجود داشت که خودروسازان بازار خودرو را مدیریت کنند، اما با کاهش عرضه بازار را به‌نحوی مدیریت کردند تا قیمت خودرو نریزد. او افزود: تا زمانی که انحصار در عرضه خودرو وجود دارد، نمی‌توان انتظار مدیریت بازار خودرو را داشت.

قیمت‌سازی‌ روزانه قیمت خودرو با نرخ دلار
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه اکنون شرایط بازار خودرو به‌گونه‌ای شده که نمایشگاه‌داران معامله‌ای ندارند و کسانی که خودرو در اختیار دارند نیز بنا بر نرخ ارز و به‌روز آن را قیمت‌گذاری می‌کنند، گفت: اگر متقاضی در بازار باشد نیز برای خرید یک خودرو داخلی باید 3 تا 4روز وقت بگذارد اما میزان افزایش قیمت در خودروهایی مانند پراید‌111یا پژو‌405 که تولید آنها متوقف شده، نسبت به سایر محصولات خودروسازان داخلی بیشتر است، اما متأسفانه شاهد افزایش قیمت در انواع تیبا، پراید و پژو هستیم. موتمنی افزود: از سوی دیگر عرضه محدود خودرو با سند در رهن توسط خودروسازان موجب شده تا متقاضیان خرید خودرو اقبال چندانی به تامین خودرو مورد نیاز خود به این شیوه نداشته باشند. او همچنین از افزایش قیمت خودروهای وارداتی به‌خصوص انواع کارکرده این خودروها خبر داد و گفت: با گذشت 2 تا 3سال از ممنوعیت واردات و کاهش شدید عرضه، بازار این خودروها نیز داغ‌تر شده و افزایش نرخ دلار نیز موجب رشد قیمت این خودروها شده است به‌نحوی که قیمت سانتافه مدل 2018 به 2میلیارد و 400میلیون و مدل 2017صفر‌کیلومتر این خودرو به 2میلیارد و 200میلیون تومان رسیده است. قبلا نیز با ورود دلار به کانال 26هزار تومان، قیمت این خودرو تا 2میلیارد و 400میلیون تومان نیز افزایش یافت. موتمنی در مورد چشم‌انداز بازار خودرو گفت: باید منتظر ماند تا دولت جدید فکری برای بازار خودرو بکند. اگر بتوانند با رشد تیراژ، مدیریت عرضه خودرو با صدور اجازه واردات خودروهای صفرکیلومتر و دست‌دوم و ارزان‌قیمت از حاشیه خلیج‌فارس، میزان عرضه خودرو را افزایش دهند، می‌توان انتظار ساماندهی بازار خودرو را داشت. او افزود: علت اصلی بالا‌بودن قیمت خودرو، کمبود است. هر تولید‌کننده‌ای به‌دنبال افزایش سود خود بوده و با این روند نمی‌دانم خودروسازان چه میزان خودرو به بازار عرضه می‌کنند، اما در کف بازار اگر متقاضی خرید مثلا پژو پارس یا تیبا باشید، باید 2 تا 3روز وقت بگذارید. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو‌ گفت: اکنون عرضه خودرو در بازار تهران بسیار کم شده و اکثر خودروهای موجود در بازار نیز خودروهای پلاک شهرستان است که به‌دلیل ضعیف‌بودن بازار به تهران منتقل و با گذشت چند روز فروخته می‌شود.

خودرو گران‌تر شد

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری، بیانگر افزایش 3 تا بیش از 20میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای پرتقاضای داخلی نسبت به 2هفته گذشته است. به‌نحوی که دیروز در بازار محصولات سایپا، قیمت قیمت پراید‌۱۳۱ با افزایش 15درصدی نسبت به هفته گذشته به 124میلیون و 500هزار تومان رسید و نرخ پراید‌111 هاچ‌بک از 142میلیون تومان گذشت. همچنین قیمت پراید‌۱۵۱ پلاس مدل سال‌۱۳۹۹ به ۱۵۴‌میلیون، تیبا صندوقدار SX مدل‌۱۴۰۰ و تیبا هاچ‌بک EX مدل‌۱۳۹۹ به حدود ۱۴۰ میلیون، چانگان CS۳۵ مدل ‌۱۳۹۹ به ۴۹۰‌میلیون، ساینا EX دنده‌ای مدل‌۱۴۰۰ به ۱۵۰ میلیون، سیتروئن‌C۳ مدل‌۱۴۰۰ به ۸۹۰میلیون، کوییک دنده‌ای R مدل‌۱۴۰۰ به ۱۶۴ میلیون، کیا سراتو 2000 به 845میلیون، ساینا پلاس دنده‌ای به 170میلیون، ساینا اس دنده‌ای به 168میلیون، کوییک اتوماتیک پلاس به 228میلیون و شاهین به 375میلیون تومان رسید. در بازار محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو206تیپ2 فول به 230میلیون، پژو 206تیپ2 معمولی به 220میلیون، سمندLX به 225میلیون، سمند‌EF7  به 260میلیون، سمند‌EF7 دوگانه‌سوز به 280میلیون، سمند سورن‌ELX  به 255میلیون، دنا تیپ‌1 به 299میلیون، دنا پلاس تیپ‌۱ به 355میلیون، دنا پلاس دنده‌ای توربو به 410میلیون، دنا پلاس اتوماتیک توربو به 470میلیون، پژو‌GLX  ۴۰۵ به 215میلیون، پژو GLX ۴۰۵ دوگانه‌سوز به 220میلیون، پژو SLX ۴۰۵ به 245میلیون، پژو پارس به 255میلیون، پژو پارس دوگانه‌سوز و پژو پارس LX به 285میلیون، پژو پارس اتوماتیک به 370میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌‌ای به 311میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما به 400میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک به 395میلیون، پژو ۲۰۷ صندوقدار به 390میلیون، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای به 330میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۵ به 275میلیون، پژو ۲۰۶ صندوقدار به 288‌میلیون، پژو‌2008 به 915میلیون، پژو‌۵۰۸ به یک میلیارد و 230میلیون، رانا LX  به 220میلیون، دانگ‌فنگ H۳۰ ‌به 370میلیون، رنو تندر90 E2 به 345میلیون، رنو تندر پلاس دنده‌ای به۳۶۰میلیون‌، رنو تندر پلاس اتوماتیک به 460میلیون و هایما اس‌۵ توربو به 465‌میلیون، رنو کپچر به 865‌میلیون، سوزوکی ویتارا اتومات به یک میلیارد و 50میلیون، سمند سورن پلاس به 295میلیون، رانا پلاس به 230میلیون و هایما اس ۷ توربو پلاس به 745میلیون تومان افزایش یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید