• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137230
+
-

غنی: طی 6ماه، آرامش به افغانستان بازمی‌گردد

جهان نما
غنی: طی 6ماه، آرامش به افغانستان بازمی‌گردد

همزمان با ادامه درگیری‌ها در دروازه‌های چند شهر مهم افغانستان در شمال و جنوب، رئیس‌جمهور این کشور وعده داد که طی 6‌ماه آینده وضعیت را به آرامش برساند و «فتنه» را دفع کند.
اشرف غنی، که طبق قانون اساسی افغانستان نشست فوق‌العاده مجلس را تشکیل داده بود، در جمع نمایندگان گفت که طی 3‌ماه گذشته، حکومت با یک وضعیت غیرمترقبه و هجوم «تبلیغات» و «شایعات» روبه‌رو بوده اما اکنون  ثبات نسبی در کشور رخ داده است. غنی خطاب به نمایندگان مجلس و سناتورها گفت که زمان بسیج ملی فرار رسیده و آنها باید برای پاسخ قاطع به طالبان، شانه به شانه دولت بایستند. او جنگ کنونی را «تحمیلی» خواند و از آن به‌عنوان «آزمون بقا» یاد و تأکید کرد که افغانستان برای پیروزی در این جنگ نیازمند اتحاد است.
به گزارش تلویزیون طلوع، رئیس‌جمهور افغانستان خروج «ناگهانی» آمریکا را دلیل اصلی وضعیت کنونی دانست و گفت که کشورش شاهد یورش بی‌سابقه تروریسم است. او گفت: «طالبان امروز با طالبان ۲۴سال قبل، یکی نیست و بسیار خون‌خوارتر شده است.» غنی همچنین با اشاره به بن بست در مذاکرات صلح دوحه گفت که اعضای تیم دولت به این نتیجه رسیده‌اند که طالبان هیچ اعتقادی به صلح پایدار و عادلانه ندارد.
سخنان غنی در مورد ایجاد استقرار نسبی در افغانستان در حالی مطرح می‌شود که طالبان بیش از نیمی از شهرستان‌های این کشور را تحت کنترل خود در آورده است. بیش از 230شهرستان اکنون در کنترل طالبان است. دست‌کم 200شهرستان فقط طی 3‌ماه اخیر به‌دست طالبان افتاده است. اشرف غنی، بسیج ملی را عنصر اساسی در برنامه امنیتی دولت خود طی 6‌ماه آینده خواند و این برنامه را اینگونه تشریح کرد: نیروهای ارتش روی دفاع از اهداف استراتژیک متمرکز خواهند شد و حفاظت از شهرها به نیروهای پلیس و بسیج مردمی سپرده خواهد شد. افغانستان حدود 350هزار نیروی نظامی و امنیتی دارد اما عدم‌آمادگی آنها با موج تازه حملات طالبان طی 3‌ماه گذشته، وضعیت امنیتی این کشور را با بحرانی بی‌سابقه روبه‌رو کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید