• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137191
+
-

تهدیدو پاسخ تهدید

سعید خطیب‌زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه  با محکومیت اظهارات و بیانیه‌های تهدیدآمیز آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در طرح ادعای حمله ایران به یک کشتی اسرائیلی گفت: جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: این بیانیه‌های هماهنگ شده به‌خودی خود حاوی فرازهایی متناقض است؛ به‌گونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از احتمال آن سخن می‌گوید! یک مقام مسئول نیز در ارتباط با تهدیدات و اتهام‌های مطرح‌شده درخصوص این حمله در دریای عمان به پایگاه اطلاع‌رسانی نورنیوز نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران، تهدیدات مقامات غربی و رژیم صهیونیستی را بیشتر ژست‌های تبلیغاتی قلمداد می‌کند، اما انجام هرگونه اقدامی علیه منافع و امنیت ملی ایران با پاسخ شدید و قاطع روبه‌رو خواهد شد و مسئولیت تبعات آن نیز مستقیما متوجه واشنگتن و لندن است.
بامداد پنجشنبه هفتم مرداد کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی زودیاک است، آسیب دید و 2خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در پی مورد حمله قرار گرفتن یک کشتی اسرائیلی در آب‌های سواحل عمان با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: با بررسی اطلاعاتی که در دست است، مطمئن هستیم که ایران این حمله را با استفاده از پهپادهای قابل انفجار انجام داده است؛ یک توانایی مهلک که به طرز رو به افزایشی در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حمله منجر به کشته شدن 2انسان بی‌گناه شد. بلینکن همچنین گفت: ما با شرکایمان در زمینه بررسی اقدامات بعدی‌مان و مشورت با دولت‌های داخل منطقه و خارج از آن درباره پاسخی مناسب که در آینده‌ای نزدیک خواهد بود، همکاری می‌کنیم. بار دیگر به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم.
روز یکشنبه نیز وزیر خارجه انگلیس در همراهی با مقام‌های رژیم صهیونیستی، ایران را پشت حمله به کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان دانست. دومینیک راب در سخنانی گفت: حملاتی که منجر به کشته شدن یک انگلیسی و رومانیایی شد، غیرقانونی بوده است. او مدعی شد: ما معتقدیم که این حمله عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است. وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: در حال رایزنی با شرکای بین‌المللی برای پاسخی هماهنگ به این حمله غیرقابل‌قبول هستیم.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه مدعی شده بود که هدف قرار دادن کشتی مرسر استریت در سواحل عمان از سوی ایران انجام شده است و اسرائیل به آن پاسخ خواهد داد. بنت مدعی شد: کاملا مشخص است که ایران کسی است که به این کشتی حمله کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید