• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 12 مرداد 1400
کد مطلب : 137179
+
-

رئیس شورای تأمین دام در گفت‌وگو با همشهری مطرح کرد

درخواست صادرات گوشت به‌دلیل کاهش تقاضا در داخل

قیمت گوشت در میادین میوه و تره‌بار افزایش یافت. درحالی‌که بازار گوشت مدت‌هاست در رکود به سر می‌برد و تقاضا در پایین‌ترین سطح تاریخ ارزیابی می‌شود، قیمت گوشت گوسفندی۲۰ و گوساله ۱۰درصد افزایش یافت. به گزارش همشهری، نرخنامه جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری که روزگذشته منتشر شد، نشان می‌دهد روند افزایش قیمت گوشت گوساله همچنان ادامه یافته و این‌ماه نیز ۱۰درصد بر قیمت این نوع گوشت افزوده شده است. مقایسه قیمت‌ها حاکی از آن است که گوشت گوساله از ابتدای امسال درمجموع ۴۰درصد رشد قیمت داشته و برای نخستین‌بار قیمت فیله گوساله از مرز ۲۰۰هزار تومان عبور کرده است. اما نکته مهم و قابل‌توجه نرخنامه جدید میادین افزایش شدید قیمت گوشت گوسفندی است. طی 4‌ماه گذشته از امسال، قیمت گوشت گوسفندی در میادین افزایشی نداشت و بعد از کاهشی جزئی در اردیبهشت‌ماه، طی 2‌ماه پس از آن یعنی خرداد و تیر بدون تغییر ماند. حالا اما یکباره قیمت این نوع گوشت نیز ۲۰درصد رشد کرده درحالی‌که به‌گفته فعالان صنفی، با وجود افزایش هزینه تولید در بخش دام، بازار گوشت به‌دلیل کاهش قدرت خرید مردم در رکود است و این افزایش قیمت توجیهی منطقی ندارد. رئیس شورای تامین دام کشور در گفت‌وگو با همشهری در این زمینه گفت: از مشکلات مهمی که دامداران مدت‌هاست با آن دست به گریبان هستند، ثابت‌ماندن روند تولید است؛ به این معنا که ثبات روند تولید باعث افزایش جمعیت دام و ایجاد دام مازاد شده درحالی‌که نه در بازار کشور تقاضایی برای این دام وجود دارد و نه امکانی برای صادرات دام مازاد فراهم شده است. منصور پوریان با اشاره به اینکه قیمت کالا در بازار بیش از اینکه تابع عرضه باشد از تقاضا تبعیت می‌کند، افزود: سطح قیمت کالا را مصرف‌کننده نهایی تعیین می‌کند و اگر تولیدکننده یا فروشنده قیمت را افزایش دهد و تقاضایی برای مصرف نباشد، قیمت به‌ناچار پایین می‌آید و این اتفاقی است که در بازار گوشت کشور نیز رخ می‌دهد. به‌گفته وی، سطح مصرف گوشت قرمز در کشور هم‌اکنون در پایین‌ترین سطح است و تقاضا از ابتدای امسال بیش از پیش نیز کاهش یافته است. پوریان اضافه کرد: شرایط نامناسب اقتصادی بیشتر اقشار جامعه باعث شده گوشت با قیمتی که پیش از جهش اخیر داشت هم مشتری نداشته باشد و بازار در رکود کامل باشد .وی در توضیح دلایل احتمالی افزایش قیمت گوشت، گفت: دامداران کشور در شرایط دشواری قرار دارند و با وجود رشد هزینه‌های تولید نمی‌توانند سود مناسبی از تولیدشان ببرند؛ کما اینکه در افزایش قیمت اخیر نیز این دامداران نیستند که منتفع می‌شوند. این در شرایطی است که وعده‌های دولت در زمینه فراهم‌کردن امکان صادرات یا خرید حمایتی هیچ‌یک عملی نشده و تولیدکنندگان با زیان مواجهند. به‌گفته این تولیدکننده و فعال صنفی، عملی‌نشدن وعده‌های دولت باعث شده کشور با حجم گسترده دام مازاد مواجه باشد به‌طوری‌که هم‌اکنون تنها در بخش سبک ۵.۵میلیون راس دام بدون بازار است و دامداران التماس می‌کنند امکان صادرات این میزان دام فراهم شود.

قیمت بالا نمی‌ماند چون تقاضا نیست
مشکلات تامین خوراک برای دام و طیور در یک‌سال اخیر مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ بوده است. از سال گذشته واردات نهاده‌های دام و طیور با مشکل تامین ارز و تأخیر عرضه مواجه شد و تولیدکنندگان برای پیشگیری از تلفات، ناچار به بازار آزاد روی آوردند. امسال خشکسالی هم مزید بر علت شده و تهدید خشکی مراتع، نگرانی‌ها را در زمینه تامین و عرضه کافی گوشت و در نتیجه رشد قیمت در بازار، بیشتر کرده است، با این همه تقاضا خود عاملی تعیین‌کننده در این زمینه است. رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به افت ۴۵درصدی تقاضا برای گوشت گوسفندی و کاهش ۳۵درصدی تقاضای گوشت گوساله، اضافه کرد: گوشت هم‌اکنون کم‌تقاضاست و با جهش قیمت، بازار بیش از پیش کم‌مشتری خواهد شد؛ در نتیجه پیش‌بینی می‌کنم این قیمت‌ها دوباره کاهش خواهد یافت و بازار ناچار است خود را با همین تعداد محدود مصرف‌کننده تطبیق دهد. پوریان‌ فضای روانی ناشی از احتمال کاهش تولید در اثر خشکسالی را دلیل افزایش قیمت‌ها دانست و افزود: اگر تقاضا در بازار افزایش می‌یافت و عرضه ثابت بود، این رشد قیمت قابل توجیه بود اما در شرایطی که هیچ نشانه‌ای از افزایش تقاضا نیست و خریداری وجود ندارد، به اعتقاد من دوباره شاهد عقب‌نشینی قیمت‌ها خواهیم بود.

هزینه شب‌خوابی گوشت در خرده‌فروشی
پوریان با تأکید بر اینکه گرانی گوشت در بازار برای تولیدکننده سودی ندارد، رشد قیمت‌ها را ناشی از سوءاستفاده در بخش توزیع و خرده‌فروشی دانست و افزود: کاهش بسیار شدید میزان خرید باعث شده فروشنده هزینه شب‌خوابی گوشت را هم روی قیمت فروش بکشد و در حقیقت زیان کاهش مصرف هم از جیب مصرف‌کننده می‌رود. به اعتقاد این فعال صنفی، شرایط کشور در بخش دام، ابربحرانی است و باید برای صادرات و ایجاد بازار برای دام و گوشت قرمز فکری اساسی کرد وگرنه با گران‌کردن گوشت نه‌تنها فشار بیشتری به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌شود، بلکه دامدار نیز بیشتر از قبل متضرر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید