• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137075
+
-

شهردار بافت کهن و تاریخی ساری خبر داد

مرمت بافت تاریخی ساری با کمک شهروندان

گپ
مرمت بافت تاریخی ساری با کمک شهروندان

سیده‌زهرا عباسی- خبرنگار

شهرداری بافت کهن و تاریخی ساری در طرح جامع این شهر پیش‌بینی و در سال 95به شهرداری ابلاغ شد و درنهایت این شهرداری در محدوده 134هکتاری از مناطق یک و دو شهری از تاریخ سوم خرداد کار خود را شروع کرد. راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی در شهرهای بزرگ اتفاق جدیدی نیست. پیش از این کرمان، یزد، اصفهان، شیراز، همدان و بسیاری از شهرهای دیگر شهرداری بافت تاریخی خود را راه‌اندازی کرده بودند که حالا سیدعلی نورانی، شهردار منطقه بافت کهن و تاریخی ساری تأکید می‌کند از تجربه‌ آنها استفاده خواهد شد.

هدف شهرداری تاریخی
او در گفت‌وگو با همشهری هدف از ایجاد شهرداری منطقه بافت کهن و تاریخی را حفظ و نگهداری بناهای تاریخی، مرمت، بازسازی و بازآفرینی محله‌های تاریخی می‌داند و می‌گوید: تجمیع املاک مخروبه کوچک برای ساخت بناهای جدید نیز در دستور کار شهرداری این منطقه قرار دارد.
شهردار منطقه بافت کهن و تاریخی ساری با اشاره به اینکه ساری در سال2022محور گردشگری و پایتخت فرهنگی است، می‌گوید: در این سال ما میزبان مهمانان داخلی و خارجی زیادی خواهیم بود و فعالیت شهرداری بافت کهن و تاریخی کمک می‌کند تاریخ و میراث فرهنگی ساری را به جهان بشناسانیم.
نورانی همچنین زندگی شبانه را یکی دیگر از اهداف این منطقه می‌داند و ادامه می‌دهد: وقتی بافت کهن که به تاریخ و پیشینه ما مرتبط است، مرمت شود، شهروندان از فضا لذت بیشتری می‌برند و شب‌های بیدار و زندگی شبانه رونق می‌گیرد و تعامل شهر و شهروندان تقویت می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه مرمت و بازسازی منطقه از میدان ساعت به‌عنوان مرکز بافت کهن شروع شده است، می‌افزاید: این منطقه بنای تاریخی زیادی دارد که مرمت بخشی از آنها از سوی شهرداری و بخشی هم از سوی وراث انجام می‌شود.

300میلیارد تومان اعتبار
شهردار منطقه بافت کهن و تاریخی ساری با تأکید بر اینکه شهرداری بافت کهن همانند شهرداری مناطق سه‌گانه ساری اعتبار دارد، می‌گوید: البته دولت هم اعتباری را در اختیار ما قرار می‌دهد که مجموع اعتبار شهرداری و دولتی حدود 300میلیارد تومان می‌شود. تاکنون شهرداری مرکزی ساری حدود 100میلیارد تومان در اختیار ما گذاشته است.
نورانی با اشاره به استفاده از تجربه‌های تهران، همدان، مشهد، رشت، قزوین، کاشان، زنجان، اصفهان، کرمان و یزد در مناطق تاریخی تصریح می‌کند: حدود 10سال است که مسئول ساماندهی بافت‌های تاریخی، کهن، ناکارآمد و خطرپذیر شهر هستم و در تمام این مدت با ماموریت کاری به این شهرها سفر کرده‌ام تا از فعالیت‌هایشان کسب تجربه کنم. مهم‌ترین موضوع، مرمت و نگهداری از بناهای قدیمی است که ما هم در ساری این کار را سرلوحه قرار داده‌ایم؛ به‌ویژه اینکه همدان مدتی قبل میزبان اکو بود و کارهایی انجام داد که سعی کردیم از تجربه آن استفاده کنیم.

استقبال شهروندان
شهردار منطقه بافت کهن و تاریخی ساری با بیان اینکه تاسیس شهرداری بافت کهن مصوبه مجلس و دستور ریاست‌جمهوری را دارد و به همین دلیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موظف است از این بناها حفظ و نگهداری کند، می‌گوید: پلاک به پلاک بافت تاریخی در طرح جامع ساری دیده شده است و در نتیجه وقتی قانون ما را موظف می‌کند که این شهرداری را تاسیس کنیم، قطعا حمایت هم خواهد کرد. در قانون برای کل بافت کهن شهرها اعتبار خوبی دیده شده است و ما سعی داریم از این رویداد به نحو احسن استفاده ببریم.
به‌گفته نورانی، 70درصد بناهای محدوده بافت کهن و تاریخی ساری تجاری است و به همین دلیل از مشارکت شهروندان هم برای به‌سازی و مرمت استفاده خواهد شد، اما لازم است مسئولان کشوری با توجه به رویداد 2022و تامین درآمد پایدار اعتبار بیشتری به این بافت اختصاص بدهند تا بناهای بیشتری مرمت شود.
وی توضیح می‌دهد: مشارکت مردم تاکنون خوب بوده است و از راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی استقبال قابل‌توجهی‌ کرده‌اند و در همین مدت کوتاه هم در تعویض تابلوها مشارکت خوبی داشته‌اند.

       ***
بازپیرایی میدان ساعت و زیبایی بصری این میدان تاریخی که یادآور خاطرات نسل‌ها از گذشته تا امروز است، از نخستین اقدامات شهرداری منطقه کهن و تاریخی ساری بوده که آغاز شده است. همچنین همسان‌سازی تابلوهای مغازه‌ها در خیابان جمهوری اسلامی با همکاری اصناف، کسبه و شهروندان نیز آغاز شده است. ایجاد درآمدهای پایدار برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان در مناطق بافت کهن و تاریخی نیز از دیگر اهداف این بخش است که در ادامه مورد توجه قرار می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید