• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 11 مرداد 1400
کد مطلب : 137074
+
-

اعلام نیاز 5 استان برای برپایی بیمارستان صحرایی

بوشهر، مازندران، خراسان‌رضوی، قم و کرمان به تخت‌های بیشتری برای بستری بیماران کرونایی نیاز دارند

سلامت
اعلام نیاز 5 استان برای برپایی بیمارستان صحرایی

حمیده پازوکی- خبرنگار

داستان جدیدی نیست، دوباره آنقدر بر تعداد بیماران کرونایی افزوده شده است که بیمارستان‌ها به افزایش فضا رو آورده‌اند. تخت‌های بیشتری برای بستری بیماران کرونایی در چادرها، حیاط بیمارستان‌ها یا هتل‎ها برپا می‌شوند و این کادر درمان است که باید بیش از روزهای قبل کار کند. قزوین، همدان و چهارمحال‌و‌بختیاری در همین یکی،دو روز گذشته بیمارستان‌های صحرایی‌شان را سرپا کرده‌اند. دیگر نقاط کشور هم برای داشتن بیمارستان صحرایی اعلام نیاز کرده‌اند؛ بوشهر، مازندران، خراسان‌رضوی، قم و کرمان به تخت‌های بیشتر نیاز فوری دارند و احتمالا در فاصله نوشتن گزارش تا انتشار آن این فهرست طولانی‌تر شده است.

کمبود تخت، امکانات و پرستار در بوشهر
استان بوشهر ماه‌هاست وضعیت بحرانی کرونا را تحمل می‌کند. شهرهای استان همینطور قرمز کرونایی مانده‌اند و سویه جدید بیماری تعداد بیماران را به شکل عجیبی افزایش داده و این استان برای برپایی بیمارستان صحرایی اعلام نیاز کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به همشهری می‌گوید: بیمارستان‌های استان بیش از ظرفیت خود بیمار بستری کرده‌اند و مراجعان گاه 2برابر این ظرفیت هستند. ادامه روند فعلی هم می‌تواند بحران را افزایش دهد و نیاز به تخت بیمارستانی را باز هم بیشتر کند.
سعید کشمیری ادامه می‌دهد: البته پیش از ایجاد بیمارستان صحرایی ما می‌توانیم از ظرفیت بیمارستان‌های تامین اجتماعی و نیروی‌هوایی بوشهر استفاده کنیم و سپس به‌دنبال بهره‌گیری از ظرفیت تالارها و هتل‌ها برویم زیرا آب‌وهوای بوشهر اجازه ایجاد بیمارستان صحرایی درون چادر را نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه از نیروهای مسلح درخواست پزشک و پرستار کرده‌ایم، می‎گوید: تامین تخت مشکل بزرگی نیست، اما مسئله اصلی نداشتن نیروی انسانی در بخش درمان است.
رئیس مرکز آموزشی-درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر هم به همشهری می‌گوید: بیمارستان ما تنها مرکزی است که بیماران غیرکرونایی از سراسر استان برای دریافت خدمات تخصصی به آن مراجعه می‎کنند، اما به‌دلیل افزایش بیماران کرونایی نه‌تنها بخش‌های زیادی از بیمارستان ما بلکه چند بخش از بیمارستان شهدای هسته‌ای که در همسایگی ما قرار دارد هم به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.
عاطفه اسفندیاری با اشاره به افزودن تخت‎ها تأکید می‌کند: مشکلات مهم‌تری مثل تامین اکسیژن، پزشک و پرستار برای این تخت‌ها هم در میان است. در حقیقت مشکل کمبود فضا نیست بلکه کمبود امکانات برای ارائه خدمات درمانی به بیماران است که ما را با مشکل مواجه می‌کند.
وی با بیان اینکه بعضی از پزشکان و پرستاران با وجود تزریق واکسن گاه3بار به کرونا مبتلا شده‌اند و همین موضوع بار بیشتری روی دوش کادر درمان می‌گذارد، اظهار می‌کند: همه استادان متخصص و فوق تخصص گروه های عفونی و داخلی بیمارستان ما هم فشار زیادی را تحمل می‌کنند زیرا هر روز تعداد بسیار زیادی بیمار را باید ویزیت کنند. تعداد بیماران بسیار زیاد است و امکانات بیمارستانی سقف خاصی دارد که فقط با  اضافه کردن تخت مشکل حل نمی‌شود.

افزودن تخت چاره کار نیست
وضعیت فوق حاد کرونایی در مازندران به جایی رسیده که در برخی بیمارستان‌ها چاره‌ای جز قراردادن تخت‌های جدید در راهروها باقی نمانده است. بیمارستان امام(ره) ساری، بیمارستان ولیعصر(عج) قائمشهر و بیمارستان امام علی(ع) آمل نمونه‌هایی از این موارد هستند که ظرفیت واقعی آنها تکمیل شده است. قاسم اویس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به همشهری می‌گوید: متأسفانه از نقطه نهایی ظرفیت ارائه خدمات درمانی در استان عبور کردیم و همچنان شاهد افزایش تعداد بستری‌شدگان هستیم. هم‌اکنون با اضافه کردن تخت و جابه‌جایی بیماران شرایط را مدیریت می‌کنیم، اما درصورت ادامه ناچار به برپایی نقاهتگاه‌ها هستیم.
یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی و مسئول بخش کرونای بیمارستان رازی قائمشهر به همشهری می‌گوید: در بیمارستان ما هنوز به تخت بیشتر نیاز ندارد، اما این کار مشکلات را رفع نمی‌کند. بحران اصلی تحلیل رفتن نیروی درمان و مستهلک شدن تجهیزات پزشکی بیمارستان‌هاست که افزایش بیماران به آن دامن می‎زند.
فرهنگ بابامحمودی می‌افزاید: دستورالعمل‌های بهداشتی باید رعایت شوند تا تعداد بیماران کاهش یابد. حتی واکسن زدن هم کافی نیست زیرا ابتلا به هر حال وجود دارد و همین موضوع باعث جهش ویروس می‌شود. پس باید با رعایت پروتکل‌ها از ابتلای بیشتر جلوگیری کرد. وی ادامه می‌دهد: از مردم می‌خواهم به کادر درمان بیشتر فکر کنند. به‌نظر شما ما تا کی با این حجم از لباس‌های محافظت‎کننده و در این گرما می‌توانیم کار کنیم؟

اکسیژن برسانند
وضعیت مشهد از  قرمز عبور کرده و سیاه‌ است. کمبود تخت، ابتلای شیرخوارها به کرونا و وجود بیماران بدحال با تست پی‌سی‌آر منفی فقط بخشی از مشکلات بیمارستان‌های این شهر است.
به‌گفته رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد وضعیت شهر آن‌قدر بحرانی است که باید واکسیناسیون در سنین زیر ۴۰ سال هم انجام دهند.
«غلامرضا خادمی» با اشاره به افزایش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این شهر بیان می‌کند: سن ابتلای ویروس پایین آمده و حتی به شیرخوارها هم رسیده است و بین افراد کم سن هم فوتی داریم.
وی درباره راه‌اندازی بیمارستان صحرایی هم اظهار می‌کند: در مشهد فضاهای خوب و بزرگ مثل مدارس و ورزشگاه زیاد و خوب است که بیرون از بیمارستان چنین فضایی ایجاد شود تا از فضای عفونی بیمارستان دور باشد، در بیمارستان صحرایی دارویی که بیمار دریافت می‌کند رمدسیور، دگزامتازون و سرم است که در کنارش باید به بیمار اکسیژن هم رساند. اگر دستگاه اکسیژن به ما برسانند، ما بیمارستان صحرایی را مستقر می‌کنیم.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در شهرکرد
کمبود تخت فقط مشکل یک استان نیست. در چهارمحال‌وبختیاری هم افزایش تعداد بیماران موجب شده است بیمارستان صحرایی ایجاد شود. به‌گفته رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال‌و‌بختیاری با افزایش تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا و تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی، بیمارستان صحرایی در محوطه بیمارستان کاشانی شهرکرد برپا شد.
محمد حیدری  می‌گوید: این بیمارستان ۳۶ تختخوابی به همت اورژانس استان برپا شده و آماده خدمات‌رسانی به بیماران مبتلا به کروناست. در این بیمارستان علاوه ‌بر کادر درمان از پرسنل اورژانس استان نیز فراخوان شده است تا در خدمات‌رسانی به بیماران کمک کنند. به‌گفته وی، هنوز در این بیمارستان صحرایی بیماری پذیرش نشده است اما با توجه به تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی شهرستان شهرکرد چنانچه در روزهای آینده تعداد بیماران بستری شده افزایش پیدا کند از این ظرفیت استفاده می‌شود.

       ***
همانطور که پزشکان و متخصصان تأکید می‎کنند، تخت به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند. زنجیره ابتلا باید شکسته شود و امکانات درمانی افزایش یابد تا شاید بتوان از این بحران هم گذشت.

بحران داروهای کرونایی در خراسان‌رضوی
شدت ابتلا به کرونا و مراجعه بیماران به بیمارستان‌های خراسان‌رضوی به‌ویژه مشهد به قدری زیاد است که کلمه بحران برای توصیف آن کافی نیست. در چنین شرایطی کمبود دارو می‌تواند مشکلات را صدچندان کند. به‌گفته مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزایش ناگهانی جمعیت بیماران مبتلا به ‌سویه دلتای ویروس کرونا در استان سبب بحران دارو شده است. علی روح‌بخش تعداد بیماران کووید-۱۹ را در خراسان‌رضوی در پنجمین دوره طغیان ویروس کرونا «بیش از حد انتظار» توصیف و بیان می‌کند: به همین‌خاطر وضعیت تامین داروی «فاوی‌پیراویر» ظرف 2روز آینده در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد. علاوه بر داروی کرونا، وضعیت ذخیره داروی «بتافرون» مربوط به بیماران‌ ام‌اس و چند قلم از داروهای شیمی‌درمانی نیز محدود شده است. وی ادامه می‎دهد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کمبود سرم روبه‌رو نبود اما اینک به‌دلیل استفاده آن برای تزریق داروی کرونا همزمان با تعطیلی یکی از شرکت‌های تولیدکننده، این دانشگاه با کمبود سرم نیز روبه‌رو شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید