• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 10 مرداد 1400
کد مطلب : 136971
+
-

اینترنت ماهواره‌ای در دسترس است؟

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استارت‌آپ اسپیس‌ایکس هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی ارائه شده و ضمن داشتن محدودیت‌ پوشش، هزینه بسیار بالایی هم دارد

اینترنت
اینترنت ماهواره‌ای در دسترس است؟

 پس از مطرح شدن طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، بسیاری از کاربران اینترنت در ایران به‌دنبال تحقیق درخصوص پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک افتادند. در فضای مجازی اما برخی از فروش تجهیزات دریافت این پروژه هم سخن گفته و شایعاتی را در این خصوص منتشر کرده بودند. با این حال کافی است که سری هم به سایت رسمی «استارلینک» بزنید تا متوجه شوید که ایران فعلا در منطقه پوشش ماهواره‌های استارلینک قرار ندارد و حتی اگر روزی چنین اتفاقی هم بیفتد، راه بسیار طولانی و البته پرهزینه‌ای در مسیر کاربران برای دریافت اینترنت استارلینک وجود دارد؛ هرچند به‌تازگی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در مصاحبه‌ای گفته ایران تحت پوشش ماهواره‌های این شرکت قرار گرفته است.

استارت مجدد برای پرتاب ماهواره‌های باقیمانده
تا‌ ماه مه سال‌جاری، استارت‌آپ اسپیس‌ایکس موفق به پرتاب 1737ماهواره خود از جمله ماهواره‌های تن‌تن A و B شده است. آنها قصد دارند تا 60ماهواره را با هر پرواز فالکون9به مدار پایینی زمین ببرند؛ پرتاب‌هایی که قرار است هر 2هفته یک‌بار انجام بگیرد. وب‌سایت آبزرور نوشته است که پس از 2‌ماه سکوت و بی‌خبری، سرانجام اسپیس‌ایکس در این‌ماه پرتاب ماهواره‌های استارلینک خود را از سر می‌گیرد. این شرکت 2ماموریت را در‌ ماه جاری میلادی (آگوست) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا برنامه‌ریزی کرده است تا سری بعدی ماهواره‌های اینترنتی را در مدار پایین زمین مستقر کند. استارت‌آپ اسپیس‌ایکس که متعلق به ایلان‌ماسک است، تأییدیه کمیسیون ارتباطات فدرال برای پرتاب و کارکرد حداکثر 12000ماهواره استارلینک را در اختیار دارد. این رقم تقریبا 10برابر بیشتر از دیگر ماهواره‌های تجاری است که هم‌اکنون در مدار پایین زمین قرار دارند. استارلینک تاکنون سرویس بتا را در 11کشور در آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه راه‌اندازی کرده است. ایلان‌ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس در ‌ماه مه گفت که سرویس اینترنت شرکتش، بیش از نیم‌میلیون پیش‌سفارش را از سراسر جهان دریافت کرده است.

فناوری‌های خاص
ماهواره‌های استارلینک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و موانع فیزیکی نمی‌تواند مانع از رسیدن امواج به کاربران شود. به‌عنوان نمونه گفته شده با جابه‌جا کردن محل دیش دریافت سیگنال، کاربر سیگنال موردنیاز را از 3ماهواره دیگر دریافت خواهد کرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که تا 2سال دیگر 3سیگنال تبدیل به 10سیگنال می‌شود. بدین‌ترتیب تقریبا هیچ فناوری نمی‌تواند مانعی در راه رسیدن سیگنال به دیش ایجاد کند. همچنین آنتن‌های استارلینک مجهز به فناوری «ارائه فازی» (Phased Array) مجهز خواهند شد؛ یعنی همان فناوری که در تجهیزات نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینگونه است که گفته می‌شود این آنتن‌ها ضد‌پارازیت هستند.

استارلینک در ایران
برای آنهایی که در انتظار ورود چنین فناوری به ایران هستند باید بگوییم که استارلینک هنوز در مراحل آزمایشی خود قرار دارد و اصلی‌ترین هدفش در ابتدا پوشش دادن نواحی از کره زمین است که مردمانش دسترسی به اینترنت ندارند. همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، هم‌اکنون بخش‌هایی از آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه توانسته‌اند دسترسی بسیار محدودی به سرویس بتا یا همان آزمایشی استارلینک داشته باشند؛ بنابراین رسیدن امواج ماهواره‌های استارلینک به آسیا مدت زمان نسبتا طولانی را طلب می‌کند.

استارلینک نیاز به مجوز دارد
گِوین شاتول، رئیس استارلینک اما چندی پیش گفته بود که اینترنت آنها به‌زودی تمام دنیا را پوشش خواهد داد، ولی شرکت باید به‌دنبال اخذ تأییدیه‌های قانونی در هر کشور باشد. به گزارش خبرگزاری رویترز، او در کنفرانسی در این خصوص گفت: «ما با موفقیت نزدیک 1800 ماهواره را مستقر کرده‌ایم و هنگامی که همه آن ماهواره‌ها به مدار عملیاتی خود رسیدند، پوشش جهانی مداوم خواهیم داشت. با این حال، پس از آن ما باید کارهای رگولاتوری را انجام دهیم و به هر کشوری برویم و برای ارائه خدمات مخابراتی مجوز بگیریم.»

قیمت
برای دریافت امواج اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیاز به پرداخت پول برای خرید تجهیزات و همچنین اشتراک ماهانه و سالانه است. هم‌اکنون با پرداخت 499دلار می‌توان تجهیزات را از نمایندگی رسمی استارلینک تهیه کرد. سپس برای برقراری ارتباط با ماهواره‌های این شرکت، باید ماهانه 99دلار بابت هزینه اشتراک پرداخت کرد. البته با یک ست کامل تجهیزات چندین و چند نفر می‌توانند به آن متصل شده و از امواج دریافتی استفاده کنند؛ به‌عنوان مثال، مردم یک روستا می‌توانند با خرید یک ست کامل تجهیزات، روستای خود را به استارلینک متصل کنند؛ موردی که در برخی روستاهای انگلستان اتفاق افتاده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید