• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13697
+
-

...و ناگهان پلنگ جویبار وارد می‌شود

...و ناگهان پلنگ جویبار وارد می‌شود

با تصمیم شورای فنی کشتی‌آزاد جواز حضور در مسابقات مرحله پایانی انتخابی تیم‌ملی برای سیداحمد محمدی و رضا یزدانی در اوزان 65 و 97کیلوگرم صادر شد. سیداحمد محمدی به‌دلیل شکست در مرحله اول انتخابی موفق به کسب سهمیه مرحله پایانی نشده بود. رضا یزدانی هم که مصدوم بود در مرحله اول مسابقات انتخابی روی تشک نرفته بود .
روز گذشته جلسه شورای فنی تیم‌های ملی کشتی‌آزاد برای چگونگی برگزاری مرحله دوم مسابقات انتخابی برپا و این تصمیمات هم گرفته شد.
    مسابقات انتخابی تیم‌ملی در مرحله نهایی در اوزان 57کیلو گرم، 61کیلو‌گرم، 74کیلوگرم، 79‌کیلوگرم، 86کیلوگرم و 125کیلوگرم براساس نتایج حاصل از مرحله اول در مرحله نهایی برگزار خواهد شد.
    در وزن 65کیلو‌گرم سید‌احمد محمدی به نفرات دارای مجوز این وزن در مرحله نهایی اضافه می‌شود. 
    در وزن 97کیلو‌گرم با توجه به شرایط آسیب‌دیدگی رضا یزدانی و ضرورت طی کردن دوران نقاهت و توانبخشی، او می‌تواند در مرحله نهایی رقابت‌ها انتخابی تیم ملی‌شرکت کند.
    در اوزان 70 و 92‌کیلو‌گرم، به‌دلیل عدم وجود کشتی‌گیر دارای شرایط خاص در مرحله نهایی انتخابی تیم‌ملی (مدال آوران مسابقات جهانی فرانسه و دارندگان مدال طلا از جهانی امید)، و حضور تمامی مدعیان در مرحله اول،  ضرورتی به حضور  میثم نصیری و محمد جواد ابراهیمی در رقابت‌های مرحله نهایی نیست. سایر نفرات دارای مجوز شرکت در مسابقات مرحله نهایی انتخابی تیم‌ملی در این دو وزن، بعلاوه دو نفر حائز رتبه پنجم از مسابقات مرحله اول در هریک از دو وزن مذکور، می توانند در مرحله نهایی رقابت‌ها انتخابی شرکت کنند. نفر برتر این دو وزن در این مسابقات، به‌همراه میثم نصیری و جواد ابراهیمی به تورنمنت‌های بین‌المللی اعزام و مورد ارزیابی کادر فنی به منظور تعیین نفرات برتر اوزان مذکور، برای حضور در رقابت‌های جهانی مجارستان قرار خواهند گرفت. رقابت‌های انتخابی تیم‌ملی در این دو‌وزن به‌صورت دوره‌ای، اما بدون رقابت دو از سه در دیدار فینال برگزار می‌شود.
بزرگترین ابهام در تصمیمات شورای فنی را باید حضور سیداحمد محمدی در مسابقات مرحله پایانی در وزن 65کیلوگرم دانست. محمدی چندی پیش در مسابقات قهرمانی آسیا در همان کشتی اول شکست خورد و از گردونه مسابقات کنار رفت. محمدی در مسابقات انتخابی تیم‌ملی در وزن 70کیلوگرم حاضر شد و در همان کشتی اول در مقابل محمدرضا سرگو با نتیجه 10بر4 مغلوب تا موفق به کسب مجوز برای حضور در مرحله پایانی نشود. همچنین حضور رضا یزدانی در مرحله پایانی انتخابی تیم‌ملی و معافیت نصیری و ابراهیمی از شرکت در مسابقات مرحله پایانی  را باید از دیگر تصمیمات ابهام برانگیز شورای فنی  دانست.
    محسن کاوه: تصیمات شورای فنی جوانان را دلسرد می‌کند 
محسن کاوه سرمربی سابق تیم‌ملی کشتی‌آزاد در گفت‌وگو با همشهری‌ورزشی به تصمیمات شورای فنی ایراد گرفت. او درباره صدور مجوز برای حضور سید‌احمد محمدی در وزن 65کیلوگرم گفت: «محمدی عنوان‌دار جهان است ولی باید قبول کرد که در حال حاضر شرایط خوبی ندارد. همچنین باید ببنیم چه تدبیری پشت این تصمیمات بوده است که به کشتی‌گیری که در مسابقات انتخابی مرحله اول در وزن 70کیلوگرم  شرکت کرده است مجوز حضور در مرحله پایانی را در یک وزن پایین‌تر داده‌اند! باید دید با این تصمیم چه سرنوشتی در انتظار جوانان این وزن است؟ آیا آنها هنوز معتقدند کادر فنی به آنها در آینده اعتماد خواهد کرد؟ این در حالی است که با قوانین امروز کشتی صبح ورزشکار وزن‌کشی می‌کند و چند ساعت بعد باید روی تشک برود. محمدی اگر در انتخابی هم موفق شود آیا می‌تواند با این قوانین جدید در میدان بزرگی همچون مسابقات جهانی و آسیایی با توجه به کیلوهایی که کم می‌کند خوب ظاهر شود. نگاه ما اگر واقعا به المپیک باشد باید به جوانان بیشتر بها داده شود تا در المپیک2020 شاهد نتیجه خوبی باشیم.»  هرچند بعضی‌ها موافق بازگشت یزدانی به کشتی نیستند ولی کاوه از این تصمیم حمایت می‌کند: «به نظرم این تصمیم خوبی بود که شورای فنی گرفت. یزدانی از کشتی‌گیران خوب و عنوان‌دار ماست و حضورش در تیم‌ملی می‌تواند برای سایر کشتی‌گیران ایجاد انگیزه کند. ولی این حمایت با تاسف همراه است. ما متاسفانه طی سالیان گذشته نتوانسته‌ایم جایگزین مناسبی برای یزدانی پیدا کنیم در مسابقات جهانی2015 عباس طحان نماینده ایران بود و در مسابقات جهانی2017 امیر محمدی ملی‌پوش این وزن بود که هر دو نتوانستند رضایت کادر‌فنی را جلب کنند که این نشان می‌دهد درصورت نبود یزدانی با خلا جدی در این وزن روبه‌رو هستیم و به نوعی برنامه‌ریزی خاصی برای این وزن نداشته ایم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید