• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب : 136930
+
-

چرا مذاکرات وین پس از 6دور معلق ماند


7 محور اختلافی در وین میان ایران و آمریکا باقی مانده است. این را کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی و از اعضای هیأت مذاکره‌کننده گفته است. 
در حالی‌که دولت دوازدهم آخرین روزهایش را سپری می‌کند و رئیس‌جمهوری تأکید کرده که فرصت توافق از این دولت گرفته شده است، اما جزئیاتی  که غریب‌آبادی در گفت‌وگو با پایگاه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری به آنها اشاره کرده، حاکی از آن‌ است که به نتیجه نرسیدن مذاکرات، دلایلی فراتر از قانون اقدام راهبردی مجلس داشته است. 
پیش از این برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اختلافات اساسی دو طرف در رسانه‌ها مطرح شده بود، اما هیچ‌یک از طرف‌های ایرانی و آمریکایی درباره جزئیات گفت‌وگوهای وین و اختلاف‌نظرها صحبت نکرده بودند. از سوی دیگر مقامات آمریکایی هم بار دیگر برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کردند.
 معاون سخنگوی کاخ سفید گفته: «زمانی که پروسه انتقال ریاست‌جمهوری در ایران پایان یابد آماده‌ایم که به وین بازگردیم تا گفت‌وگوهای‌مان را ادامه دهیم.» پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم گفته بود که مذاکرات بر سر احیای برجام نمی‌تواند به‌طور «نامحدود» ادامه پیدا کند، اما واشنگتن «کاملا آماده» است تا مذاکرات را ادامه دهد. حال سؤال اینجاست که چرا مذاکرات وین پس از  6 دور با تعلیقی یک ماهه مواجه شده و آینده آن نیز با ابهام‌های زیادی روبه‌روست؟

آمریکا حاضر به لغو همه تحریم‌ها نیست
به‌گفته غریب‌آبادی، آمریکا کل تفاهم درباره احیای برجام را به پذیرش بندی درخصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره زدند. 
غریب‌آبادی گفته که این خواسته «کاملاً با موضوع مذاکرات غیرمرتبط و مضر است.» همچنین آمریکایی‌ها «رفع برخی تحریم‌ها و همچنین خروج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی را مستقیماً به پذیرش این بند منوط کردند.» همچنین آمریکا در مذاکرات وین حاضر به لغو دستور اجرایی تحریم تسلیحات متعارف نشده است. این در حالی است که در شهریور99 براساس قطعنامه2231 تحریم تسلیحاتی ایران به پایان رسید، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا دستور اجرایی مبنی بر«مسدود کردن اموال افرادی خاص در ارتباط با فعالیت‌های تسلیحات متعارف ایران» را  صادر کرد. از سوی دیگر آمریکا حاضر به برداشتن تحریم‌ها علیه ۵۰۰شخص حقیقی و حقوقی که در دوران ترامپ اعمال شد، نشد. 
به‌گفته غریب‌آبادی آمریکایی‌ها حاضر به «لغو قانون تحریمی کاتسا نشدند؛ درحالی‌که تمامی اقدامات ترامپ ازجمله توسل به بهانه‌های غیرهسته‌ای برای اعمال تحریم با هدف تخریب کامل تفاهم هسته‌ای صورت گرفته بود.» 
پیش از این نیز سیدعباس عراقچی گفته بود که ایران خواستار لغو همه تحریم‌های اعمال شده در دوران ترامپ است.

ایران تضمین می‌خواهد، آمریکا نمی‌دهد
اما دیگر اختلاف اساسی دو طرف درخواست ایران مبنی بر تضمین دادن آمریکا برای خارج نشدن از توافق احیای برجام است، اما طبق توضیحات غریب‌آبادی هیأت آمریکایی حتی حاضر نشد دوره زمانی معقولی را هم برای تداوم کار شرکت‌هایی که با ایران وارد تجارت و کار اقتصادی می‌شوند، درنظر بگیرد که  درصورت بروز هر مشکلی برای تفاهم احتمالی، کار خود را بدون دغدغه از تحریم‌های فراسرزمینی آمریکایی به پایان برسانند، اما دیگر اختلافی که غریب‌آبادی جزئیات آن را مطرح کرده درباره ترتیبات اجرایی توافق احتمالی است. 
ایران از آغاز مذاکرات تأکید داشت که باید همه تحریم‌ها لغو و سپس در این زمینه راستی‌آزمایی شود تا ایران نیز به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد، اما براساس گفته‌های غریب‌آبادی «مدل آمریکا برای انجام تعهدات اصولی و راستی‌آزمایی در 2روز صرفاً یک مدل تشریفاتی و خالی از فایده عملی است.» 
حال باید دید که دولت آینده با وجود این اختلاف‌نظرها چطور با مذاکرات مواجه می‌شود و آن را ادامه می‌دهد. آن هم درحالی‌که روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد که دولت آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای یک کارزار تحریمی علیه برنامه موشکی و توان پهپادی ایران است.

 مکث
ظریف :به تدریس و پژوهش مشغول می‌شوم


 وزیرخارجه ۲۹تیر‌ماه آخرین نامه خود را به دبیر کل سازمان ملل فرستاده است. به گزارش ایسنا این نامه که در سالگرد ششمین سالگرد برجام ارسال شده شامل جمع‌بندی از مجموع بدعهدی‌های طرف‌های غربی است که به‌عنوان سند در دبیرخانه ملل متحد ثبت شد. همچنین این نامه به همراه اسناد 6سال بدعهدی غرب در اجرای برجام که پیش از این در مناسبت‌های مختلف از طرف محمد جواد ظریف به رشته تحریر در آمده است، با مقدمه او به 2زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌شود. ظریف در بخشی از مقدمه این مجموعه نوشته که «هیچ‌گاه هیچ‌یک از نامه‌های من به هماهنگ‌کننده برجام از سوی هیچ‌یک از اعضای برجام رد نشد.» او همچنین نوشته که «اجرای درست برجام می‌توانست به اعتماد بینجامد و سیاسیون دلواپس را متقاعد کند که جلوگیری از بحران، کاهش تنش و برخورد با چالش‌ها نیازمند رفاقت و صمیمت نیست.» او درباره آینده خود نیز نوشت: «اکنون که آماده ترک مسئولیت و اختصاص تمام‌وقت به تدریس و پژوهش می‌شوم کماکان امیدوارم منطق و عقلانیت در جهان مستولی خواهد شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :