• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 9 مرداد 1400
کد مطلب : 136872
+
-

سیر صعودی قیمت و افزایش دپوی خودروهای ناقص

همزمان با افزایش قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی؛ تازه‌ترین خبرها از دپوی 140هزارخودروی ناقص در خطوط تولید حکایت دارد

با وجود افت شدید معاملات در بازار خودروهای داخلی، کاهش شدید عرضه و نوسان نرخ ارز زمینه رشد قیمت برخی خودروهای داخلی را فراهم کرد. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری و بررسی آگهی‌های فروش در فضای مجازی نشان می‌دهد با وجود تعطیلات چند روزه در هفته گذشته، شاهد افزایش نسبی قیمت این خودروها، اما با شدت کمتر نسبت به قبل بوده‌ایم. به‌نحوی که در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت مدل 1400برخی محصولات ایران خودرو مانند پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) به 225میلیون، پژوپارس ساده 250میلیون، پژو 206صندوقدار وی 8به 280میلیون، پژو 207اتوماتیک 395میلیون و در محصولات سایپا قیمت سایپا ۱۱۱ به 139میلیون، سایپا ۱۳۱ به 126میلیون و قیمت مدل 1400ساینا به 147میلیون، تیبا ۲(رینگ فولادی) به 140میلیون و کوئیک دنده‌ای به 156میلیون تومان رسید. دنا پلاس دنده‌ای توربو 385میلیون تومان، رانا پلاس 233میلیون تومان، پژو 207اتوماتیک 380میلیون تومان و پژو 206صندوقدار 270میلیون تومان به فروش رسید. علاوه برآن پژو 405جی ال ایکس با قیمت 214میلیون، سمند ال ایکس ساده به نرخ 216و مدل 1400این خودرو با قیمت 218میلیون، دنا پلاس دنده‌ای توربو 385میلیون و رانا پلاس به نرخ 233میلیون عرضه شد. در بازار خودروهای مونتاژی نیز سیر صعودی قیمت این خودروها ادامه یافت به‌نحوی که قیمت رنو تندر90E2 به 332میلیون، کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) به 798میلیون و رنو تندر پلاس اتوماتیک به 450میلیون تومان رسید. با وجود این در بازار خودروهای مونتاژی، مونتا‌ژکاران خودروهای چینی پیشتاز گرانی بودند. این شرایط موجب شد تا قیمت هایما اس 7به 600میلیون،‌ام وی‌ام 315هاچ بک به 272میلیون و ‌ام‌وی‌ام X22دنده‌ای اسپرت اکسلنت به368میلیون تومان برسد و رشد قیمت سایر خودروهای مونتاژی چینی در گروه کرمان موتور و چری نیز تداوم دارد.

از افزایش دپوی خودروهای ناقص تا بازگشت فرانسوی‌ها
  افزایش قیمت خودرو در شرایطی است که آرش محبی‌نیا، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو اعلام کرده به‌دلیل کمبود قطعات، ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان وجود دارد که نیمی از این کمبود قطعه به‌دلیل بحران تامین ریزتراشه‌هاست. رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو و عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه نیز پیش‌بینی کرد رنو و پژوی فرانسه به بازار ایران بازخواهند گشت. محمدرضا نجفی‌منش افزود:خروج شرکت‌های خودروسازی رنو و پژو از ایران به خواست خود آنها نبوده است پژو ۴۰۰میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری کرده و شرکت رنو نیز از زمان خروج آمریکا از برجام تا‌کنون حتی دفتر خود در تهران را تعطیل نکرده تا اگر شرایط همکاری مجدد برقرار شد نیروهای انسانی خود را داشته باشد. او افزود: با جرأت می‌توان گفت اگر شرایط برجام مهیا شود این شرکت‌های خودروسازی بلافاصله به ایران باز گشته و به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید