• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13686
+
-

ناگهان نقاش

احمدرضا احمدی در آستانه برگزاری نخستین نمایشگاه نقاشی‌هایش از تجربه نقاش شدنش گفته است

تجسمی
ناگهان نقاش

«به عمرم نقاشی نکرده بودم. روزهای افسردگی من بود که هیچ کاری نمی‌کردم و غمگین بودم. دوستی دارم به نام ابوالفضل همتی آهویی که نقاش است و نقاشی یکی از کتاب‌های من را بر عهده داشت،  در آن دوران او از من خواست به آتلیه‌اش بروم. همینطور شوخی شوخی به آتلیه او می‌رفتم بعد از من خواست قلم‌مو و رنگ و کاغذ بخرم. او به من یاد داد برای نقاشی چه کار باید انجام بدهم که بعد کم کم این کار برایم جدی شد تا جایی که 5۰- 4۰ اثر کشیدم.»

احمدرضا احمدی شاعر نام‌آشنای کشورمان در گفت‌و‌گو با ایسنا ماجرای نقاش شدنش را اینگونه شرح داده است: «رمان نوشتن من نیز اینگونه آغاز شد. یعنی ناگهان تصمیم گرفتم این کار را انجام بدهم. منتظر هستم ببینم عکس‌العمل نسبت به این آثار نقاشی چیست. البته من دیگر نقاشی کشیدن را ادامه ندادم و به نوشتن یک کتاب شعر مشغول شدم.»

او درباره ویژگی آثار نقاشی‌اش و ارتباط آنها با طبع شاعری‌اش می‌گوید: «اگر به نقاشی‌ها نگاه کنید آنها را خیلی ساده می‌بینید. کار عجیب و غریبی در آنها انجام ندادم. این آثار مانند نقاشی‌های من ساده هستند. می‌خواستم این تجربه را نیز داشته باشم. من خیلی زحمت کشیدم تا به سادگی رسیدم و زندگی ساده و بی‌حاشیه‌ای دارم. کار ساده کردن،  سخت است.»

احمدی در ادامه گفت‌و‌گویش گفته است: «یک بار خانمی از یک گالری آثار را دید و گفت نمی‌توانند آنها را به نمایش بگذارند. من نیز آنها را رها کردم. این اواخر یکی از دوستان دخترم برای دیدن آثار آمد و به ما گفت آنها را نمایش بدهیم. بعد شروع به جمع‌آوری و قاب کردن آثار کردند. 2سال پیش بود که نقاشی را آغاز کردم (سال ۹۵-۹۴)،  در این میان 40اثر که بیشتر آن آبرنگ است برای این نمایشگاه انتخاب شده است.»

مجید برزگر کارگردان سینما انتخاب آثار احمدرضا احمدی را به‌عهده داشته است. او نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته است: «از‌مجموعه‌ای که آقای احمدی در اختیار من گذاشت، ۴۰ تا ۴۵ اثر را برای نمایش انتخاب کردم و سعی‌ام بر این بود که تجربه متفاوتی از شاعر را پیش چشمِ مخاطب بگذارم. احمدرضا احمدی،  شاعر نوپرداز و مهمِ ادبیات معاصر ایران سال گذشته در شرایطی خاص به سر می‌برد و برای اینکه از آن موقعیت رهایی یابد دست به نقاشی زد. خود آقای احمدی در یادداشت نمایشگاه از آن روزها به‌عنوان روزهای انهدام روحی اسم می‌برد.در واقع نقاشی‌های احمدرضا احمدی تلاشی برای انتقال احساس‌شان به وسیله رنگ روی کاغذ است. من اعتقاد دارم در این آثار لحظات ناب و نقاشانه‌ای به تصویر کشیده شده است. تجربه‌ای پیشین در نقاشی ندارد و همان کاری که در شعرهایش می‌کند را اینجا با رنگ انجام داده‌ است. احمدرضا احمدی یکی از چهره‌های شاخص روزگار ما در بسیاری از زمینه‌هاست و شعر‌ها،  نوشته‌ها،  نامه‌ها و نقاشی‌هایش باید بارها دیده و خوانده شوند.»

نخستین نمایشگاه نقاشی‌های احمدرضا احمدی با عنوان «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود» عصر جمعه 17اردیبهشت در گالری کاما برپا می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید