• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136823
+
-

چرا برق علاءالدین قطع شد؟

پشت صحنه اعتراض‌های خیابان جمهوری


وقتی یک ساعت برق پاساژ علاءالدین در روز دوشنبه این هفته قطع شد، تعدادی از کسبه و حاضران در این مجتمع تجاری شلوغ و پرازدحام دست به اعتراض زدند. البته ابتدا شعارشان ما برق می‌خواهیم بود. سپس خبر آن در سطح شبکه‌های اجتماعی پخش شد. ساعتی بعد یک مقام مسئول در استانداری تهران ریشه این اعتراض را قطع برق مجتمع تجاری یادشده اعلام کرد. حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران درباره دلیل برگزاری تجمع مقابل پاساژ علاءالدین در خیابان جمهوری گفت: این تجمع به‌دلیل قطع برق پاساژ برگزار شد، البته دلیل قطع برق مشخص نیست و بررسی آن ادامه دارد. او افزود: پس از قطع شدن برق پاساژ، تجمع بین ساعت
 ۱۱ و ۴۵ دقیقه تا ۱۲ و ۴۵ دقیقه شکل گرفت و پس از آن به پایان رسید و شرایط عادی شد. همچنین یک مقام مسئول در شرکت توزیع برق تهران درباره علت قطع برق این مجتمع گفت: برق این مجتمع برای ساعاتی به‌دلیل رعایت نشدن مصوبات ابلاغی درخصوص کاهش مصرف، قطع شده بود که ساعاتی بعد وصل شد.
اما دیروز شرکت توزیع برق تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد: قطع برق مجتمع تجاری علاءالدین به‌دلیل مصرف بالای برق و همکاری نکردن در مدیریت بار و برای تامین برق مشترکان خانگی و مراکز حساس به‌ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بوده است.
براساس این اطلاعیه به‌دنبال افزایش مصرف برق در کلانشهر تهران و به‌منظور تامین برق مشترکان به‌ویژه مشترکان خانگی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و در اجرای ابلاغیه‌های قانونی، مجتمع تجاری علاءالدین به‌عنوان یکی از مراکز تجاری پرمصرف پایتخت که با توجه به امضای تفاهمنامه همکاری با این شرکت، به استفاده از مولدهای برق در ساعات اوج بار موظف است. همسو با اطلاعیه روز گذشته این شرکت مبنی بر الزام مجتمع‌های تجاری به کاهش مصرف برق، در روز دوشنبه، چهارم مردادماه با اخطار قبلی، به‌دلیل مصرف بالای برق و به‌منظور تامین برق مجتمع مزبور از مولدهای خودتامین، به‌مدت یک ساعت از شبکه جدا شد. شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از تمامی مشترکان به‌ویژه مشترکان اداری و تجاری شهر تهران درخواست دارد با کاهش حداکثری مصرف برق، همراه خادمان خود در تامین انرژی مورد نیاز بخش خانگی و به‌ویژه مراکز حساس درمانی باشند.

خطر خاموشی در کمین تجاری‌ها
دیروز خبرنگار همشهری جزئیات قطع برق در پاساژ علاءالدین را پیگیری کرد. یک مقام مسئول در وزارت نیرو در پاسخ به پرسش همشهری گفت: چون مجتمع تجاری علاءالدین در ردیف مجتمع‌های تجاری پرمصرف قرار دارد، از قبل به مدیران این پاساژ اخطار قطع برق اعلام شده بود. او افزود: براساس دستورالعمل‌های قبلی شرکت توانیر، پیش از این به همه مجتمع‌های تجاری و اداری پرمصرف ازجمله ساختمان‌های اداری و بانک‌ها هشدارهای لازم داده شده و در یک‌ماه اخیر همواره شاهد قطع برق پرمصرف‌ها بوده‌ایم و هیأت مدیره پاساژ علاء‌الدین هم در جریان این ماجرا بوده‌اند.
او افزود: همه مجتمع‌های تجاری و اداری به نصب مولدهای تامین‌کننده برق خود در ساعت‌های اوج بار موظف هستند. به‌گفته او، اولویت نخست شرکت توزیع برق تهران هم تامین برق خانگی، بیمارستان‌ها و مراکز حساس و خدمات‌رسان به مردم است. به همین دلیل انتظار داریم که هیأت‌های مدیره مجتمع‌های تجاری پرمصرف حسب هشدارهای قبلی و هماهنگی‌های صورت‌گرفته نسبت به مدیریت مصرف برق و همچنین نصب تجهیزات و مولدهای خودتامین، اقدام کنند. این مقام مسئول در عین حال گفت: با افزایش فشار مصرف در روزهای آینده احتمال قطع برق مجتمع‌های تجاری و اداری پرمصرف وجود دارد و راه رهایی از این وضعیت هماهنگی با ادارات برق برای کاهش مصرف و اصلاح ساختار مصرف برق خواهد بود.

   مصرف برق در اوج

همزمان با بروز تنش‌های اجتماعی دوباره بر سر قطع برق، دیروز مدیرکل مهندسی و راهبری شبکه برق گفت: از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه از سقف مجاز مصرف برق عبور کردیم و در روز سه‌شنبه شاهد بالا بودن 4 هزار و ۵۰۰مگاواتی سقف مصرف بودیم. مسعود صادقی افزود: روز دوشنبه آمار مصرف برق رکورد خود را شکست. او از مشترکان درخواست کرد با راهکارهای مدیریتی نسبت به کاهش مصرف برق اقدام کنند. این مقام مسئول ادامه داد: مهم‌ترین راهکارهای کاهش مصرف، کنترل بارهای سرمایشی است .او با اشاره به ساعت‌های اوج مصرف گفت: استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعات گرم روز نیز از دیگر راه‌هایی است که می‌توانیم مصرف را کاهش دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید