• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136765
+
-

نظر همه مسئولان درباره موتورسواری زنان

4مرداد 1400:  سردار محمدحسین حمیدی در نشستی خبری، در پاسخ به پرسشی در مورد موتورسواری زنان گفت: معیار برای ما داشتن گواهینامه موتورسیکلت است و هر فردی که فاقد گواهینامه باشد با او برخورد می‌کنیم. در مورد موتورسواری زنان موارد محدود است که با آن برخورد و وسیله نیز توقیف شده است، اما هر کسی گواهینامه موتورسیکلت داشته باشد می‌تواند با موتور رانندگی کند./ ایسنا
۵ مرداد ۱۴۰۰ : سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: بانوان برابر قانون مجاز به دریافت گواهینامه موتورسیکلت نیستند و درنتیجه افراد فاقد گواهینامه مجاز به رانندگی نیستند. در تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی عنوان شده است: «صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.» اگر قرار بود بانوان هم گواهینامه رانندگی موتورسیکلت داشته باشند، واژه مردان در این تبصره تأکید نمی‌شد و برای مردان و زنان عنوان می‌شد.
23اردیبهشت‌ماه 1400: هزاران نفر با امضای کارزاری از رئیس و نمایندگان مجلس خواسته‌اند موانع صدور گواهینامه موتورسیلکت برای زنان را برطرف کنند. در بیانیه این کارزار خطاب به رئیس مجلس نوشته شده بود: «ما زنان این سرزمین خواستار تحقق یکی از ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی خویش و استفاده از وسایل نقلیه‌ای چون موتور هستیم. در تاریخ اسلام نیز زنان عفیف بسیاری به امر سوارکاری می‌پرداختند و هیچ نفی فقهی در اساس این عمل وجود نداشته است. در راستای تأیید این ادعا، رأی مرتبطی به تاریخ 14/۰۵/ ۱۳۹۸ در شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری صادر شده لیکن اجرایی نشده است.»
16مرداد 1398: سردار احمد نوریان، سخنگوی نیروی انتظامی درباره صدور حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر لزوم صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار، گفت: قانونی درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان نداریم. پلیس نه‌تنها در مباحث راهنمایی و رانندگی، بلکه در همه موارد براساس قانون عمل می‌کند و در این مورد خاص نیز قانونی نداریم. باید مراجع مرتبط این موضوع را بررسی کنند و اگر به نتیجه رسیدند که صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار لازم است، پلیس نیز براساس قانون اقدام خواهد کرد. این موضوع نیاز به شفاف‌سازی دارد، اما پلیس درحال حاضر به‌دلیل اینکه صدور گواهینامه رانندگی برای بانوان موتورسوار در قانون نیامده است، اقدامی در این خصوص نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید