• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136738
+
-

همراه با مدیر برگزیده جشنواره ملی خلاقیت که ساکن منطقه ۱۹ است

دوست دارم تاریخ محله را بنویسم

دوست دارم تاریخ محله را بنویسم

 زهرا بلندی

 ۲۸ سال از سابقه خدمتش می‌گذرد، اما همچنان پرتلاش است و با توان بسیار در این زمینه فعالیت می‌کند. «زهرا مروتی» معلم باسابقه درس تاریخ و مدیر کنونی پژوهش‌سرای امام‌هادی(ع) ساکن قدیمی منطقه ۱۹ است که علاوه بر درخشش در حوزه معلمی، مؤلف ۲۷ جلد کتاب است و طی این سال‌ها بارها به‌عنوان معلم نمونه استان و کشور انتخاب شده است. کسب عنوان مدیر نمونه در جشنواره ملی خلاقیت سال ۱۴۰۰ بهانه‌ای شد تا با او همراه شویم.

معلمی و سر و کار داشتن با دانش‌آموزان آرزوی روزهای کودکی‌اش بود. از کودکی به جمع کردن بچه‌های کوچک‌تر از خود و تدریس به آنها عادت داشت و با ورود به مدرسه هم معلمانش او را به‌عنوان سرگروه یا گرداننده کلاس در مواقعی که در مدرسه نبودند انتخاب می‌کردند. مروتی با اشاره به اینکه با همین علاقه دیرین در دانشگاه رشته معلمی تاریخ را انتخاب کرده است، می‌گوید: «از بدو تولد ساکن محله خانی‌آباد نو بودیم و نخستین مدرسه‌ای که خدمتم در آن شروع شد مدرسه «مریم زندی‌نیا» در محله نعمت‌آباد بود. مدتی پس از آن به‌عنوان معلم تاریخ و مشاور در مدرسه «شاهد اطهر» فعالیت کردم و تدریس در مدرسه نمونه دولتی زینب کبری(س) آخرین مدرسه‌ای است که تا سال ۱۳۹۴ در آن فعالیت داشتم. پس از آن ۲ سال مدیریت پژوهش‌سرای جوانه منطقه ۱۹ را به عهده گرفتم و با لطف دوستان منطقه ۱۷ از سال ۱۳۹۶ در پژوهش‌سرای امام‌هادی(ع) این منطقه فعالیتم را آغاز کردم.» معلم ۴۷ ساله‌ای که دارنده مدرک دکترای رشته تاریخ است با اشاره به اینکه ذوق معلمی باعث شد تا همه توانش را در این حرفه بگذارد، می‌گوید: «خوشبختانه با تلاش‌هایی که برای خلاقیت در سبک تدریس و ایجاد علاقه در دانش‌آموزان به کار می‌گرفتم از همان نخستین سال فعالیت عنوان معلم نمونه منطقه را به خود اختصاص دادم.» وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از آن به جشنواره استانی راه پیدا کرده و معلم نمونه استان شده است، می‌گوید: «طی این سال‌ها ۴ بار معلم نمونه استان و ۲ بار هم به‌عنوان معلم نمونه کشور انتخاب شده‌ام. یکی از آنها مربوط به جشنواره الگوهای برتر تدریس در رشته تاریخ بود و الگوهایی را ارائه دادم که نوآوری و روش جدیدی را در تدریس به دانش‌آموزان مطرح می‌کرد.»

مدیر نمونه کشوری در جشنواره ملی خلاقیت
مروتی علاوه بر تدریس، در فعالیت‌های پژوهشی هم موفق عمل کرده است. می‌گوید: «این نوع فعالیت‌ها را از همان ابتدا با شرکت در جشنواره‌های پژوهشی مختلف و نوشتن کتاب شروع کردم. نویسنده ۲۷ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف تاریخ، آموزش و کمک آموزشی و پژوهشی هستم و بیش از ۲۰ عنوان مقاله به چاپ رسانده‌ام. با توجه به اینکه گرایش تحصیلی‌ام مطالعات خلیج فارس است بیشتر کتاب‌های تألیفی و مقالاتی که نوشته‌ام  به این موضوع اختصاص دارد.» این مدیر ساکن محله خانی‌آباد نو از سابقه همکاری‌اش با دفتر تألیف کتاب‌های درسی و ارتباط مستمرش با گروه تاریخ چنین می‌گوید: «عضو شورای برنامه‌ریزی کتاب‌های درسی بودم و همان سال که مقرر شد برای دانش‌آموزان عشایر کتاب بنویسیم همراه با یکی از همکارانم تألیف کتاب تاریخ در این زمینه را شروع کردیم که همان زمان به چاپ رسید.» آغاز همکاری با پژوهشکده‌ها و عضویت در هیأت علمی پژوهشکده تاریخ اسلام، همکاری با دفتر مجله رشد و نوشتن مقالات مستمر برای این نشریه موضوعات دیگری است که مروتی با اشاره به آن می‌گوید: «از سال ۱۳۹۰ در دوره‌های مختلف داور کتاب رشد بودم و الان هم به‌عنوان داور منابع مکتوب و غیرمکتوب دفتر پژوهش فعالیت دارم. این در حالی است که طی ۲ سال اخیر کتاب تاریخ قاجاریه‌ام در جشنواره رشد به‌عنوان کتاب سال انتخاب شده و سال ۱۴۰۰ هم به‌عنوان مدیر نمونه کشوری در جشنواره ملی خلاقیت انتخاب شدم.»

«سنگر مهربانی» به قلم دانش‌آموزان منطقه ۱۷
«همه دانش‌آموزان از خلاقیت برخوردارند. مهم این است که بتوانیم آن را در مسیر درست قرار بدهیم و استعدادها را عملیاتی کنیم.» این موضوعی است که مروتی با بیان آن می‌گوید: «با اعتقاد به این موضوع سال گذشته در پژوهش‌سرای امام‌هادی(ع) حدود ۱۰ طرح دانش‌آموزی را تا ثبت اختراع پیش بردیم و حتی طرح یکی از دانش‌آموزان را به مرحله بازاریابی و فروش رساندیم. » او از جمع‌آوری بیش از ۵۴۰ طرح از دانش‌آموزان منطقه ۱۷ در روزهای کرونا و راهیابی آنها به مرحله استانی چنین می‌گوید: «از دانش‌آموزان همه گروه‌های سنی منطقه ۱۷ خواستیم تا دلنوشته‌های خود را در قالب تقدیر و تشکر از پرستاران و کادر درمان برای ما ارسال کنند و با انتخاب بهترین‌ها، آنها را به مجموعه‌ای ارزشمند تبدیل کردیم. بیش از ۲۵۰ اثر به دست ما رسید که از بین آنها ۳۵ اثر نمونه را انتخاب و در کتابی با عنوان «سنگر مهربانی» چاپ کردیم. نسخه‌های کتاب بعد از چاپ بین دانش‌آموزان، مدیران مدارس، کادر درمان و... توزیع شد.»

چاپ کتاب تاریخ منطقه مشارکت شهرداری را می‌طلبد
«خیلی دوست داشتم درباره جغرافیای تاریخی منطقه، تاریخچه نامگذاری محله‌ها و... اطلاعات کسب کنم و در این زمینه کتاب بنویسم. » زهرا مروتی با بیان این موضوع و با اشاره به اینکه به تنهایی از عهده این کار برنمی آید، می‌گوید: «دوست داشتم در این زمینه با شهرداری همکاری داشته باشم. این کار همکاری یک نهاد یا مرکزی مانند شهرداری را می‌طلبد تا بتوانیم ضمن دسترسی به بانک اطلاعاتی مجوز کار هم داشته باشیم. این درحالی است که انجام چنین‌کاری علاوه بر اطلاعات کتابخانه‌ای نیازمند تحقیقات میدانی است و باید با قدیمی‌های منطقه، ریش‌سفیدان و... هم گفت‌وگو کنیم.»

ارتباط صمیمی با دانش‌آموزان منطقه ۱۹
این روزها فعالیت رسمی در منطقه ۱۹ ندارد، اما کماکان با دانش‌آموزان قدیمی منطقه و اولیای آنها ارتباط دارد. مروتی با بیان اینکه مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸ و ۱۹ معمولاً با مشارکت یکدیگر به اجرای برنامه می‌پردازند، می‌گوید: «با وجودی‌که در منطقه ۱۹ تدریس نمی‌کنم، ولی هنوز عرق خاصی به این منطقه و دانش‌آموزانش دارم و بسیاری از آنها برای دریافت مشاوره تحصیلی، نوشتن مقاله و... با من در ارتباطند و هر کمکی در توانم باشد از آنها دریغ نمی‌کنم.»

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :