• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 6 مرداد 1400
کد مطلب : 136735
+
-

طرح‌های توسعه محلی طی ۱۵ ماه گذشته چهره منطقه ۱۸ را تغییر داده است

۴۰۰ روز ۴۰۰ پروژه

۴۰۰ روز ۴۰۰ پروژه

مریم قاسمی

 یکی از نقاط قوت شهرداری این است که حتی با وجود کاهش درآمدهای پایدار و ناپایدار در دوران کرونا همه‌جانبه پای کار بوده و در انجام وظایف محوله با قدرت عمل کرده است. در این حوزه شهرداری منطقه ۱۸ نیز  کارنامه درخشانی دارد. اگر یکی از ساکنان این منطقه باشید کافی است در کوچه‌ها و خیابان‌های محله قدم بزنید و به اطراف‌تان خوب نگاه کنید، آن وقت می‌توانید نمونه‌هایی از پروژه‌هایی را که با تلاش مجموعه شهرداری منطقه ۱۸ اجرا شده از نزدیک ببینید.  

  «سید محمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ تأکید می‌کند که در مدتی که با بحران ویروس کرونا مواجه بودیم حوزه‌ها و معاونت‌های مختلف شهرداری منطقه از جمله معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط‌زیست، فنی و عمران، مالی و اقتصادی و... اجرای هیچ طرحی را به تعویق نینداخته‌ و همگام با سیاست‌های شهرداری تهران برای تحقق شعار «تهران شهری برای همه» تلاش کرده‌اند. فیاض در ادامه از اجرای پروژه‌های توسعه محلی و برقراری عدالت اجتماعی بین ساکنان محله‌های این منطقه صحبت می‌کند: «در یک سال و ۳ ماه گذشته به‌طور میانگین در هر روز شاهد بهره‌برداری و افتتاح یک پروژه توسعه محلی در محله‌ها بوده‌ایم که آمار قابل تاملی است. به‌طور کلی در ۴۰۰ روز گذشته در هر روز یک پروژه توسعه محلی به بهره‌برداری رسیده که با توجه به شرایط کرونایی و بودجه شهرداری کارنامه درخشانی است.»


مجموعه ورزشی شهید دستگردی
پروژه ساخت مجموعه ورزشی شهید دستجردی در سال 1399 به بهره‌برداری رسید و امکانات ورزشی پیش‌بینی شده در آن از جمله سالن کشتی، رشته‌های توپی و... می‌تواند پاسخگوی نیاز شهروندان در گروه‌های سنی مختلف باشد. این پروژه در محدوده محله‌های شادآباد و 17 شهریور ساخته شده، اما شهروندان ساکن در سایر محله‌های همجوار از جمله شمس‌آباد و یافت‌آباد نیز می‌توانند از امکانات آن استفاده کنند.


مجموعه ورزشی شهدای گلدسته
یکی از اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر در محله‌ها و نقاط حاشیه‌ای منطقه 18  رقم خورده، اجرای پروژه‌هایی است که نمونه‌هایی از آن را می‌توان در مناطق شمال شهر پیدا کرد و اکنون ساکنان روستاها و حریم شهر تهران از آن بهره‌مند شده‌اند. نمونه آن اجرای پروژه ساخت مجموعه ورزشی چندمنظوره شهدای گلدسته  در ناحیه 7  شهرداری منطقه 18 است که امکاناتی چون استخر، سونا، سالن‌های ورزش‌های رزمی  و... دارد.

شناسایی نیاز مردم؛ اولویت اجرای پروژه‌ها
شهرداری منطقه ۱۸ در برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و اجرای پروژه‌ها به نیازها و خواسته‌های ضروری شهروندان توجه داشته و به همین دلیل است که پروژه‌های متفاوتی در گوشه و کنار به بهره‌برداری رسیده یا در حال اجراست. شهردار منطقه ۱۸ ادامه می‌دهد: «تعریض ضلع جنوبی  و پیاده‌روسازی خیابان شهید بهرامی، اجرای عملیات عمرانی و بتن‌ریزی، فونداسیون ساخت ورزشگاه شهید ولی‌خانی در محله صادقیه، تأمین روشنایی میدان شادآباد، روکش و آسفالت خیابان شهید محمدی در محله شمس‌آباد، عملیات خاک‌برداری ساخت پارکینگ طبقاتی در نزدیکی خیابان بهرامی و پل بهاران، تعویض، بازسازی و رنگ‌آمیزی مخازن مکانیزه جمع‌آوری زباله در نواحی ۷ گانه، عملیات ساخت زمین فوتبال ساحلی ناحیه ۷ و حریم منطقه ۱۸ به مساحت هزار و ۲۰۰‌مترمربع، بهره‌برداری آزمایشی از تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان، ساخت کندرو خیابان شهید منصور عمرانی مقابل بیمارستان تخصصی کودکان با مساحت ۹ هزارمترمربع، راه‌اندازی دومین مرکز واکسیناسیون کرونا در محله فردوس و عملیات ساخت بوستان مدافعان سلامت با مساحت ۲۲ هزار و ۷۵۰‌مترمربع  با ۶۰‌درصد پیشرفت فیزیکی بخشی از این پروژه‌هاست که تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز با سرعت در حال اجراست.»


ساخت بزرگراه شهید بروجردی
یکی دیگر از طرح‌های مهمی که در دوره جدید فعالیت مدیریت شهری به ثمر نشست پروژه ساخت بزرگراه شهید بروجردی در محدوده خدمات‌رسانی ناحیه 4 شهرداری منطقه 18 و در دل محله‌های شادآباد و 17 شهریور است که سال‌ها قبل در چند فاز عملیاتی شده و با تلاش شبانه‌روزی خدمتگزاران  شهر فاز نخست آن به بهره‌برداری رسیده است.




بازگشایی خیابان شهیدان بهرامی
پروژه عقب‌نشینی املاک معارض و بازگشایی خیابان شهیدان بهرامی در 2 جبهه شمالی و جنوبی با جدیت از سال 1398  کلید خورد و با همکاری دستگاه قضایی در صدور قاطعانه رأی  ماده 100 با هدف تحقق حقوق شهروندان خیلی زود به نتیجه رسید. اکنون بخش زیادی از املاک معارض تملک و تخریب شده است.

 

پروژه‌های کوچک و بزرگ در کنار هم
فیاض به برخی دیگر از پروژه‌های توسعه محله‌ای کوچک و بزرگ اشاره می‌کند و می‌گوید: «حصارکشی و نصب دیوار ایمن در اطراف ورزشگاه مفید در ناحیه ۵ به طول ۶ هزار و ۶۰۰ متر، عملیات انحراف ترافیکی در بزرگراه آیت‌الله سعیدی برای ساخت تونل و مسیر دسترسی به خط ۳ مترو، زیرسازی بلوار طاووس در بازار آهن شادآباد، ساخت ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی در بوستان شهید انتظاری در ناحیه ۷، اجرای طرح کوشک فرهنگی، ورزشی و تفریحی در مسیر باغ‌راه فاطمه(س) به مساحت ۳۰۰‌مترمربع و اجرای پروژه‌های فرهنگی، ورزشی میدانگاه (پلازای یافت‌آباد) با مساحت یک هکتار که از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و با سرعت مناسبی پیش می‌رود.» وی درباره موقعیت و کاربری پلازای یافت‌آباد می‌گوید: «ماهیت این پروژه  انسان‌محور است، یعنی فضایی است که شهروندان بتوانند بدون دغدغه و نگرانی در آن قدم بزنند و برای ساعاتی از دغدغه‌های زندگی و روزمرگی‌ها خلاصی یابند. این پروژه نقش زیادی در افزایش سرانه‌های مورد نیاز شهروندان و بهبود وضع زندگی ساکنان خواهد داشت.» به گفته سید محمد فیاض در پلازای یافت‌آباد همه امکانات فرهنگی و ورزشی تدارک دیده شده و بدون‌ تردید در آینده از آن به‌عنوان یکی از پلازاهای زیبای پایتخت یاد خواهد شد.   شهردار منطقه ۱۸ عقیده دارد که خود شهروندان بهترین ناظر هستند و می‌توانند قضاوت کنند که محله‌شان نسبت به ۴ سال گذشته تا چه اندازه پیشرفت کرده. شهرداری منطقه با وجود تنگناهای اقتصادی هیچ پروژه‌ای را روی زمین نگذاشت که شایسته تقدیر است.

«سید جلال بابایی» شهروند ساکن محله شادآباد

بهره‌برداری از مجموعه ورزشی شهید دستجردی

شهروندان، به‌ویژه علاقه‌مندان به رشته‌های رزمی هیچ امکاناتی نداشتند  و ناچار بودند برای ورزش به محله‌های دیگر بروند، اما اکنون محله ما صاحب مجموعه ورزشی چندمنظوره به نام شهید دستجردی شده و می‌توانند در محل زندگی‌شان ورزش کنند. این را «سیدجلال بابایی» از شهروندان ساکن در محله شادآباد بیان می‌کند و می‌گوید: «ما در محله نوجوانان و جوانان بااستعدادی داریم که هر کدام می‌توانند در یک رشته ورزشی موفق شوند. ساخت و راه‌اندازی چنین مجموعه‌هایی باعث می‌شود تا استعدادهای ورزشی زودتر شناسایی و با حضور در رقابت‌ها و مسابقات توانمندی‌شان را نشان دهند و افتخار محله و منطقه شوند.»

«منصور حاجی‌آبادی» شهروند ساکن خیابان حیدری شمالی

چهره محله ما تغییرات مثبت کرد

«منصور حاجی‌آبادی»   شهروند ساکن خیابان حیدری شمالی است. می‌گوید: «در ۴ سال گذشته اتفاقات خوبی در این منطقه افتاده است که اگر بخواهیم آنها را نام ببریم امکان دارد تعدادی از قلم بیفتد، اما برای نمونه می‌توانم از عقب‌نشینی املاک معارض در کوی زینبیه واقع در محله ولی‌عصر(عج) جنوبی بگویم  که در ۳۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است. با اجرای این طرح، این کوچه کم‌عرض و باریک تعریض و تردد شهروندان آسان می‌شود. یکی دیگر از اقدامات خوب  شهرداری رنگ‌آمیزی و نقاشی دیوار ساختمان‌هایی است که در طرح عقب‌نشینی املاک معارض تخریب شده و نمای زشتی داشتند.»

سید تقی حسینی، شورایار محله بهداشت

عقب‌نشینی خیابان بهرامی پس از ۳ دهه

«سید تقی حسینی» شوریار باسابقه محله بهداشت از عملکرد شهرداری منطقه ۱۸ در ۴ سال گذشته به‌ویژه در سال کرونایی راضی است.
او می‌گوید: «در این مدت شاهد اجرای پروژه‌هایی بودیم که سال‌ها به تعویق افتاده بود. برای نمونه می‌توان به تعیین تکلیف املاک معارض و بازگشایی بخش‌هایی از گذر خیابان شهید بهرامی اشاره کرد که پس از ۳ دهه پرونده آن به جریان افتاد و عملیاتی شد. امیدواریم املاک معارض انگشت‌شماری که در این معبر باقی مانده نیز تا پایان سال تعیین تکلیف شود.»

سید عزیز موسوی، شورایار محله خلیج فارس جنوبی

ساخت درمانگاه برای خدمت‌رسانی رایگان به محرومان

  «سید ‌عزیز موسوی» شورایار محله خلیج فارس جنوبی از مشارکت شهرداری منطقه ۱۸ در ساخت درمانگاه و قرارگاه محرومیت‌زدایی در ناحیه ۵ صحبت می‌کند: «مسئولان شهرداری منطقه قطعه زمینی را در اختیار جهادگران و خیران قرارگاه محرومیت‌زدایی قرار دادند تا در آنجا درمانگاهی بسازند تا کادر پزشکی و درمانی بتوانند خدمات رایگان به شهروندان و خانواده‌های نیازمند ارائه کنند. ضمن اینکه شهرداری منطقه ساخت نخستین زورخانه محله خلیج فارس جنوبی را آغاز کرده که در به‌زودی مورد استفاده علاقه‌مندان به رشته باستانی قرار می‌گیرد.»

رحمت‌الله‌مصطفایی، شورایار محله یافت‌آباد جنوبی  

یافت‌آباد محله نمونه می‌شود

«رحمت‌الله مصطفایی» شورایار قدیمی محله یافت‌آباد از پروژه پلازا به‌عنوان یکی از اقدامات بی‌نظیر یاد می‌کند و می‌گوید که تاکنون چنین رویداد بزرگی در این منطقه رقم نخورده و دور از انتظار نیست که با تکمیل و بهره‌برداری از آن یافت‌آباد به محله نمونه منطقه ۱۸ و حتی پهنه جنوب تهران تبدیل شود.
مصطفایی از پروژه‌های کوچک‌مقیاس و توسعه محلی به‌عنوان طرح‌های گره‌گشا یاد می‌کند و می‌گوید: «پروژه‌های کوچک در رفاه و آسایش ساکنان بسیار اثرگذار است؛ موضوعی که در ۴ سال فعالیت شهرداری شاهد آن بودیم.»

صاحبعلی اسودی، شورایار محله شادآباد  

روزشمار بهره‌برداری از پروژه شهید بروجردی

  «صاحبعلی اسودی» شورایار محله شادآباد سرعت‌بخشیدن در اجرای پروژه‌های عمرانی و ترافیکی را از نقاط قوت شهرداری منطقه می‌داند و می‌گوید: «برای نمونه می‌توان از اجرای پروژه شهید بروجردی در محدوده ناحیه ۴ یاد کرد که کاربرد فرامنطقه‌ای دارد و با تکمیل و بهره‌برداری از آن عبور و مرور شهروندان تسهیل، امنیت و آرامش در این گذر تأمین و شرایط زندگی شهروندان بهبود پیدا می‌کند. اکنون با تلاش شبانه‌روزی مسئولان شهرداری منطقه فاز نخست این پروژه به بهره‌برداری رسیده و روزشمار افتتاح باقیمانده مسیر آغاز شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید