• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 5 مرداد 1400
کد مطلب : 136701
+
-

اعتراض به واکسن و قرنطینه در 2سوی دنیا

ده‌ها هزار نفر در اروپا و استرالیا به خیابا‌ن‌ها ریخته و علیه محدودیت‌های وضع شده به‌خاطر کرونا و واکسیناسیون اجباری شعار داده‌اند

گزارش2
اعتراض به واکسن و قرنطینه در 2سوی دنیا

همزمان با اوج‌گیری دوباره کرونا در سراسر جهان، مردم در استرالیا، فرانسه، ‌انگلیس و ایتالیا به اعمال محدودیت‌های جدید اعتراض کرده‌ و گفته‌اند که این کار آزادی‌شان را محدود می‌کند.
به‌گزارش الجزیره، ‌این اعتراض‌های خیابانی، در فرانسه به خشونت کشیده شده و پلیس برای متفرق کردن معترضان در پاریس، از ماشین آبپاش استفاده کرده است.
در این کشور، معترضان بیش از 160هزار نفر بودند و در شهرهای مختلف این کشور علیه طرح پاسپورت سلامت امانوئل مکرون به خیابان‌ها ریختند. این طرح، دسترسی افرادی که واکسن نزده‌اند را به مکان‌های عمومی و رستوران‌ها به‌شدت محدود می‌کند.
معترضان در فرانسه، فریاد «آزادی، ‌آزادی» سر دادند و مکرون را ظالم خواندند.
در ایتالیا هم طرح مشابهی با مخالفت گسترده مواجه شده است و مخالفان طرح که «پاسپورت سبز» نام دارد، در رم، ناپل و تورین خواستار «آزادی» شدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
براساس این طرح، تنها افرادی می‌توانند از‌ماه آینده در این شرایط به رستوران و سینما و دیگر مکان‌های سربسته بروند که پاسپورت سبز داشته باشند. این پاسپورت، ‌به افرادی داده می‌شود که واکسن زده باشند. در اعتراض‌ها در ایتالیا، بسیاری حتی ماسک هم نزده بودند.
موج اعترا‌ض‌ها به لندن هم رسیده است و هزاران نفر، ‌در اعتراض به چیزی که آن را حذف آزادی‌های مدنی خود می‌خوانند، تجمع کردند.
آنها معتقدند که اپلیکیشن ردیابی، حرکات آنها را محدود می‌کند. این اپلیکیشن، طی یک هفته به 600هزار بریتانیایی گفته است که خودشان را ایزوله کنند. لندنی‌ها در حالی به خیابان‌ها ریخته‌اند که یک هفته پیش، بخش اعظم محدودیت‌های کرونایی لغو شده است.
در آن سوی دنیا، سیدنی بزرگ‌ترین شهر استرالیا هم شاهد اعتراض‌های فراگیری بوده است. پلیس، تعدادی از معترضان را به‌خاطر حضور در راهپیمایی غیرمجاز در شهر دستگیر کرده است. تصاویری هم از زد و خورد بین دوطرف منتشر شده است. برگزارکنندگان این راهپیمایی، نام آن را «تظاهرات آزادی» گذاشته بودند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود «استرالیا بیدار شو».
هایدلی لارسون، استاد مردم‌شناسی در دانشگاه پزشکی لندن،  می‌گوید: در شرایطی که دنیا آن را تجربه می‌کند، استفاده از پاسپورت سلامت، «منطقی» است. او گفته است: «واکسن زدن، به آنها که معتقدند اجبار به این کار نقض آزادی‌شان است، ‌آزادی‌های متفاوتی می‌دهد.»
گابریل اسکالی، استاد بهداشت عامه در دانشگاه بریستول هم معتقد است که این اعتراض‌ها، چیز جدیدی نیست و هربار که اقدامات محدود‌کننده در همه‌گیری‌ها اعمال می‌شود، بخشی از جامعه ناراحت می‌شوند؛ «این تظاهرات‌‎ها نسبتا کوچک هستند. در تمام طول همه‌گیری، ‌ما شاهد این بوده‌ایم که گروه‌های کوچکی از مردم به خیابان‌ها آمده‌اند تا اعتراض خود را به چیزهای مختلف نشان دهند. برخی معتقدند که ویروسی وجود ندارد. برخی فکر می‌کنند اعلام وضعیت همه‌گیری، یک توطئه است. اینها اصلا مسئله جدیدی نیست. در طول تاریخ، واکسن زدن مخالفان زیادی داشته است.»
به‌گزارش دویچه وله‌، اعتراض‌ها در هفته‌های اخیر به این دلیل اوج گرفته است که دولت‌های اروپایی، فشار را بر افرادی که نمی‌خواهند واکسن بزنند افزایش داده اند. برخلاف بیشتر کشورهای دنیا که کمبود واکسن معضل اصلی‌شان است، در اروپا و آمریکای شمالی، مشکل بزرگ دولت‌ها این است که بخشی از جامعه، نه‌تنها حاضر نیست واکسن بزند که سختگیری دولت بر افراد واکسن‌نزده را هم نقض آزادی فردی می‌پندارد.
این سختگیری‌ها در هیچ کجا به اندازه فرانسه نبوده است، جایی که انتشار ویروس کرونا در هفته‌های اخیر دوباره اوج گرفته است و دولت به همین‌خاطر، تزریق واکسن برای کارکنان بخش بهداشت و درمان را اجباری کرده است.
مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به‌شدت از این طرح  دفاع کرده و گفته است هرکس در بخش بهداشت و درمان نمی‌خواهد واکسن بزند، می‌تواند استعفا بدهد و برود.
در ایتالیا هم ماریو دراگی، نخست‌وزیر از طرح پاسپورت سبز دفاع کرده. دولت گفته است این قانون، به‌خصوص حالا که گونه دلتا در حال اوج‌گیری است، باید با جدیت بیشتری پیگیری شود. دراگی گفته است: «گونه دلتا از دیگر گونه‌ها خطرناک‌تر است. پاسپورت سبز به ما این امکان را می‌دهد که اقتصاد را تعطیل نکنیم. بدون واکسن، همه‌‌چیز باید دوباره تعطیل شود.»
در استرالیا، مشکل اصلی مردم، اعمال دوباره قرنطینه است؛ موارد ابتلای جدید، در یک هفته گذشته 2بار در استرالیا رکورد زده است و به‌خاطر اوج‌گیری کرونا، سیدنی بیش از 4هفته پیش دوباره وارد قرنطینه شده است. در ملبورن هم وضعیت مشابه، مردم را به تنگ آورده و همچون سیدنی، مردم در این شهر هم به خیابان‌ها ریخته‌ و علیه محدودیت‌های جدید شعار داده‌اند.
آنها دولت را متهم می‌کنند که از شرایط همه‌گیری سوءاستفاده می‌کند تا مردم را بیش از گذشته کنترل کند. مقامات استرالیایی گفته‌اند برای حفظ سلامت عمومی جامعه، چاره‌ای جز اعمال قرنطینه ندارند.
واکسیناسیون در استرالیا، طبق برنامه پیش نرفته و تا جمعه، تنها 15.4درصد جمعیت بالای 16سال در این کشور هردو دوز واکسن خود را دریافت کرده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید