• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 5 مرداد 1400
کد مطلب : 136675
+
-

ثریا آقایی در تالار اولین‌ها

ثریا آقایی که به‌عنوان نخستین زن ایرانی در بدمینتون سهمیه المپیک گرفته بود نخستین پیروزی این رشته در المپیک را هم به نام خودش ثبت کرد

ثریا آقایی در تالار اولین‌ها

لیلی خرسند

اولین پیروزی بدمینتون ایران در تاریخ بازی‌های المپیک به نام ثریا آقایی ثبت شد. آقایی که به‌عنوان نخستین زن در تاریخ ورزش ایران در رشته بدمینتون سهمیه المپیک گرفته است، نخستین ایرانی در این رشته است که در بازی‌های المپیک به پیروزی می‌رسد. او دیروز با رنکینگ99 فاطیما عبدالرزاق از مالدیو با رنکینگ 252 را در 2 ست 21-14و 21- 7شکست داد اما با یک برد اصلا قانع نشده است و می‌گوید: «می‌خواهم با پیروزی مقابل حریف چینی رؤیای دیگری را تجربه کنم.»
قبل از آقایی، فقط کاوه مهرابی در رشته بدمینتون به بازی‌های المپیک رفته بود. او در بازی‌های 2008پکن به‌عنوان نخستین بازیکن بدمینتون در خاورمیانه سهمیه المپیک گرفت که در بازی اول مقابل حریفی از چین‌تایپه باخت و حذف شد. قبل از اینکه آقایی به توکیو برود، تصور این بود که او هم مثل مهرابی در بازی اول از المپیک خداحافظی می‌کند. در توکیو هم شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد آقایی بتواند المپیک را با برد شروع کند. اما خود آقایی گفته بود که هیچ وقت برای باختن به زمین نمی‌رود. آقایی با شناخت کامل به مصاف حریف مالدیوی‌اش رفت: «بازیکن مالدیو را می‌شناختم و بازی‌هایش را آنالیز کرده بودم. او و خواهرش دو نفری بازی می‌کنند و از بهترین‌های کشور خودشان هستند. بازی خوبی انجام دادم، کلی انگیزه داشتم تا نخستین پیروزی در المپیک را به‌دست بیاورم.» حالا او به پیروزی دوم فکر می‌کند: «حریف بعدی من نفر اول چین است و رنک8دنیا را دارد. قطعا بازی سختی دارم اما هدف من مشخص است، انجام بهترین مسابقه با نهایت تلاش. از گروه ما یک نفر صعود می‌کند و هر اتفاقی ممکن است در ورزش بیفتد. من یک‌رؤیا را تجربه کرده‌ام و دلم می‌خواهد تجربه دوباره‌ای داشته باشم.»
اما شکست دادن رنک8جهان در دسترس دختر ایرانی است؟ او می‌گوید: «در هیچ مسابقه‌ای برای باخت بازی نکرده‌ام. از روزی که سهمیه‌ام قطعی شد ژاپن، توکیو و حتی این سالن را در ذهنم تصویرسازی کردم، لحظه به لحظه‌اش را با تمام جزئیات. من استرس داشتم و این طبیعی است. 5ماه قبل پایم را جراحی کرده بودم و این نخستین مسابقه جدی‌ام بود که در آن شرکت می‌کردم. گام به گام پیش می‌روم و می‌خواهم ابتدا وارد جدول اصلی شوم و سپس به مسیرم ادامه بدهم. مردم دعا کنند تا اتفاق‌های خوبی برای من بیفتد.»
دیروز یک خبرنگار خارجی از آقایی پرسید که بدمینتون در ورزش ایران اولویت نیست و حالا مردم چه حسی به این پیروزی تو دارند؟ ثریا آقایی جواب داد: «از وقتی که من سهمیه گرفته‌ام، در ایران دختران بیشتر به این رشته علاقه‌مند شده‌اند. من پیام‌های زیادی در فضای مجازی دریافت کرده‌ام و خیلی‌ها از من می‌پرسند که چطور می‌شود به سمت این رشته آمد. خوشحالم که دلیل این تغییر من بودم و امیدوارم اتفاق‌های بهتری برای بدمینتون در ایران بیفتد.» آقایی فردا (چهارشنبه) مسابقه دوم خود را برگزار می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید