• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 4 مرداد 1400
کد مطلب : 136621
+
-

چهره آینده ولیعصر تصویب شد

براساس طرح ارتقای کیفی خیابان ولیعصر در کمیسیون ماده 5، حداکثر ساخت‌وساز مجاز به‌صورت ۶طبقه و با ارتفاع ۲٥متر و حداقل به‌صورت 3طبقه و با ارتفاع ۱۳متر، تعیین شد

شورا
چهره آینده ولیعصر تصویب شد


زینب زینال‌زاده ـ خبر‌نگار

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران روز گذشته در جلسه پارلمان شهری از تصویب طرح ساماندهی و ارتقای کیفی خیابان ولیعصر در کمیسیون ماده 5 شهر تهران خبر داد و گفت که ارتقای کیفیت خیابان ولیعصر به‌صورت واحد و یکپارچه در افق زمانی ۱۴۱۰ محقق می‌شود و از آن پس خیابان ولیعصر خیابانی یگانه و سرآمد در هویت و توسعه پایدار شهری تعریف خواهد شد.
جلسه شورای شهر تهران به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی به‌صورت ترکیبی(حضوری و مجازی) برگزار شد. در ابتدای جلسه رئیس شورای شهر تهران پیشاپیش عید غدیر را تبریک گفت و واقعه غدیر را تبلور پیوستگی امت، امامت، ولایت، هدایت و وحدت و هم‌صدایی مسلمانان دانست و عنوان کرد: «نباید با افراط و تندروی، غدیر را از نقطه وحدت به مبدا تفرقه مسلمانان تبدیل کرد.» محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه به اتفاقات خوزستان هم اشاره کرد و گفت: «آنچه امروز در خوزستان شاهد هستیم را نمی‌توان محدود به خشکسالی و کمبود آب دانست، بلکه از طریق توسعه متعادل، متوازن و پایداری باید، کاستی‌های به‌جا مانده از جنگ و مشکلات پیشین خوزستان را جبران کرد. توسعه متعادل، توزیع عادلانه مواهب توسعه در میان همه اقشار جامعه است، اما در خوزستان شاهد صنایع بزرگ نفت، فولاد، پتروشیمی و پالایش هستیم؛ بدون آنکه منافع این توسعه به اندازه کافی به میزبان این صنایع برسد.»
به‌گفته او، توسعه متوازن، پیشرفت در همه ابعاد جامعه یعنی بهبود سلامت، آموزش و رفاه و... است که بسیاری از این شاخصه‌ها در خوزستان رشد نکرده‌اند. هاشمی در ادامه با اشاره به توسعه پایدار هم عنوان کرد: «این نوع توسعه به حفظ محیط‌زیست در کنار رشد صنعت توجه دارد وضعیت امروز خوزستان نشان‌دهنده آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و اقتصادی است.» او ادامه داد: «مشکلات، محرومیت و نارضایتی امروز خوزستان، منحصر به این استان نیست و تعدادی از مناطق و استان‌های دیگر کشور هم از این محرومیت رنج می‌برند و چه بسا مشکلات بیشتری از خوزستان داشته باشند و باید به رفع بنیادین و ریشه‌ای این مشکلات توجه شود تا در آینده دیر یا زود، شاهد تکرار این نارضایتی‌ها نباشیم.» رئیس پارلمان شهری افزود: «مشکل اصلی امروز کشور، کند یا متوقف شدن روند توسعه است که در 16سال گذشته با وجود پیش‌بینی شدن رشد اقتصادی 8درصدی در چشم‌انداز 20ساله، رشد محقق شده بسیار کمتر از آن بوده است؛ از این‌رو میزان رشد پاسخگوی نیاز روزافزون جامعه نبوده و به کوچک‌تر شدن سفره مردم، بیکاری، تورم و فقر منجر شده است.» رئیس شورای شهر تهران در پایان تأکید کرد: «اگر سرعت روند بهبود در کشور، پیشرفت و رشد اقتصادی به توسعه متعادل، متوازن و پایدار ایران منجر نشود، شاهد گسترش مشکلات مشابه خوزستان خواهیم بود و امیدواریم دولت جدید بتواند به وعده خود عمل کرده و روند توسعه کشور را با سرعت به مسیر پیش‌بینی شده در چشم‌انداز 20ساله برساند.»

حیات اجتماعی در ولیعصر جاری است
در ادامه جلسه، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی پارلمان شهری از تصویب طرح ساماندهی و ارتقای کیفی خیابان ولیعصر در کمیسیون ماده5 خبر داد و گفت: «معاونت شهرسازی و معماری مدیریت شهری پنجم در راستای ارتقای کیفیت محیطی شهر تهران و با رویکرد حفاظت و تقویت ارزش‌های کالبدی - هویتی، طرح ساماندهی و ارتقای کیفی خیابان ولیعصر را در دستور کار خود قرار داد. برای تهیه این طرح، حقوق مکتسبه شهروندان، الزامات قانونی و محدودیت‌ها و ضوابط کالبدی و ساماندهی سیما و منظر شهری در چارچوب طراحی شهری لحاظ شد و درنهایت پس از جلسات متعددی که با حضور صاحب‌نظران و ذینفعان برگزار شد، طرح تعیین‌تکلیف و برای تصویب به کمیسیون ماده5 شهر تهران ارسال شد.» محمد سالاری با اشاره به جزئیات این طرح گفت که خیابان ولیعصر به طول 17.2کیلومتر از عناصر اصلی و استخوان‌بندی شهر تهران است که از دامنه‌های البرز در شمال آغاز می‌شود و تا دشت کوهپایه جنوب تهران (در فاصله میدان‌های تجریش و راه‌آهن) ادامه دارد. او با بیان اینکه طرح از 3منظر ماهوی، حقوقی و فنی ضرورت داشت، گفت: «از منظر ماهوی، خیابان ولیعصر در نتیجه حیات اجتماعی جاری در تاریخ، خاطرات شهروندان را شکل داده و دارای وجهه‌ای در قالب میراث معنوی است. از منظر حقوقی، در طرح‌های توسعه شهری، ثبت و احیای این محور تاریخی، فرهنگی و طبیعی تأیید شده است و از منظر فنی، نابسامانی موجود ناشی از عدم‌هماهنگی ضوابط طرح تفصیلی با ویژگی‌های تاریخی، کارکردی و کالبدی خیابان در کنار فقدان دستورالعمل‌های طراحی، از دلایل ضرورت ساماندهی با تأکید ویژه بر ضوابط کالبدی است.» به‌گفته این عضو شورای شهر تهران، چشم‌انداز خیابان ولیعصر با ارزش‌های طبیعی و زیست‌محیطی منحصر به‌ فرد به‌عنوان میراث طبیعی شهر، ارزش معماری و شهرسازی از سال‌های آغازین شهرسازی نوین تاکنون و نیز هویت تاریخی خیابان به‌عنوان بستر مکانی بسیاری از رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر کشور و پیدایش فعالیت نوین مدرن و سرآمد شهری و اقتصادی در کنار ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و سکونتی تأکید دارد و مدیریت شهری تلاش می‌کند این خیابان در فهرست  جهانی قرار گیرد.

الزامات تصویب شده در کمیسیون ماده5
براساس تصویب طرح ساماندهی و ارتقای کیفی خیابان ولیعصر در کمیسیون ماده5 شهر تهران مراکز ساخت‌وساز مجاز در خیابان ولیعصر  در قالب تراکم ۳۶۰درصد (به‌صورت ۶طبقه) و با ارتفاع ۲٥متر و حداقل ساخت‌وساز به‌صورت ساختمان‌های 3طبقه و با تراکم ۱۸۰درصد با ارتفاع ۱۳متر، تعیین شده است. همچنین مقرر شده تا چارچوب طراحی‌شهری تهیه و شورای راهبردی ساماندهی و ارتقای کیفی خیابان ولیعصر  با مسئولیت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تشکیل شود.

مجوز شورا برای انتشار 35هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی
اعضای شورای شهر تهران دیروز با اصلاح بودجه مصوب سال1400 موافقت و مجوز انتشار 35هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی شهر تهران را صادر کردند. سیدمحمود میرلوحی گفت: «در این دوره بدهی‌ها را پرداخت کردیم و جایی هم بدهی نداشتیم، تنها یک مورد است که آن هم تعهد دولت بوده که سال‌ها مطالبات شهرداری تهران معوق مانده و در این زمینه کم کاری شده است. این مصوبه تخصیص اوراق قرضه برای حمل‌ونقل عمومی است و به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود با تأیید وزارت کشور و رعایت قوانین نسبت به انتشار اوراق مالی تا سقف مبلغ 35هزار میلیارد ریال با مطالعات توجیهی و مطابق ضوابط و مقررات اقدام کند.» به‌گفته او در تبصره‌ها هم چگونگی و سهم بندی توسعه و ساخت خطوط 6 و7مترو و توسعه و تکمیل بخش جنوبی خط3، تامین منابع مالی طرح‌های تکمیل سامانه اتوبوسرانی شهر تهران، خرید اتوبوس برقی، خرید قطعات یدکی و اورهال اتوبوس شهری و مترو مشخص شده است. براساس این مجوز 23هزار میلیارد ریال برای تکمیل و توسعه خطوط مترو، 5هزار میلیارد ریال به تعمیر واگن‌های مترو و 7هزار میلیارد ریال هم برای تعمیر اتوبوس‌ها اختصاص داده می‌شود.

موافقت با ساخت یادمان شهدای قبل از انقلاب
اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز طرح «الزام شهرداری تهران برای ساخت بنای یادمان و بازسازی مزار مطهر شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی واقع در بهشت زهرا» را بررسی و تصویب کردند. زهرا صدراعظم نوری در جریان ارائه گزارش گفت: «مزار شهدای قبل از انقلاب در قطعاتی از بهشت زهرا قرار دارد اما در آن قطعات 3هزار قبر وجود دارد که تنها 5 تا 8مزار متعلق به شهداست. همچنین در قطعات دیگری به‌صورت پراکنده مزار شهدای قبل از انقلاب وجود دارد و از این‌رو درخواست کردیم سازمان بهشت زهرا(س) با همکاری بنیاد شهید توجه جامع‌تری به این موضوع داشته باشد.» سعید‌خال، رئیس سازمان بهشت زهرا هم گفت: «این طرح چندبار در کمیسیون بررسی و چکش‌کاری شد و نهایتا به این نتیجه رسیدیم که با نظر بنیاد شهید برای تمام شهدای قبل از انقلاب یک یادمان احداث شود و موضوع بارکد را هم برای تمامی شهدا پیگیری کنیم.» پس از ارائه نظرات موافقان و مخالفان، کلیات طرح تصویب شد.  همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت طرح «فرایند اعطای تسهیلات، تعریف کاربرد فعالیت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی ثبت شده و واجد ارزش ثبت نشده شهر تهران» و لایحه «فرایند صدور پروانه مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران» را تصویب کردند.

مکث
50طرح و لایحه باقی مانده است


  پس از اتمام جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، محسن هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با همشهری از باقی ماندن 50طرح و لایحه خبر داد و گفت: «عددی را نمی‌توان دقیق ذکر کرد، اما به‌طور تقریبی همین تعداد طرح و لایحه باقی مانده است که در مورد اولویت و اهمیت هر یک از آنها نمی‌توان قطعی اظهارنظر کرد. چرا که اعضای کمیسیون‌ها طرح و لایحه‌ها را براساس اولویت، بررسی و پس از ارائه به هیأت رئیسه در دستور جلسه قرار می‌گیرند و امیدواریم بخشی  از این طرح‌ها و لوایح را تا پایان این دوره تعیین تکلیف کنیم.» رئیس پارلمان شهری درخصوص اهمیت و دستاوردهای کمیته حقوق شهروندی هم گفت: «در راستای این کمیته، تلاش کردیم تا در طرح‌ها و لوایح ارائه شده، حقوق شهروندان هم لحاظ شود و این موضوع همواره مورد توجه اعضا بوده است.» او ادامه داد: «در نطق ابتدایی جلسه هم به این موضوع اشاره کردم و از توسعه متوازن، پایدار و متعادل صحبت کردم که همه آنها در راستای احقاق حقوق شهروندان است. به هر حال در جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... باید حقوق شهروندی لحاظ شود که این موضوع در کشور خیلی جدی پیگیری می‌شود.»

تذکر‌ها

سد گتوند بسته شود


زهرا نژادبهرام: خوزستان که روزگارانی بهشت ایران و سیستان و بلوچستان هم انبار غله ایران بود، امروز چه شده که مردمانشان برای آب معترض شده‌اند؟ پاسخ این است؛ چون تصمیم‌سازان، فراموش کرده‌اند منافع کشور در استفاده بهینه و حفظ اکولوژی منطقه است. نهضت سد‌سازی‌ افتخار بود اما در کجا و چگونه؟ روی کوه نمک!! بنابراین از دولت تقاضا دارم در اسرع‌وقت دستور بسته شدن سد گتوند را بدهد تا آب شور به سرزمین‌های حاصلخیز وارد نشود و همچنین ضروری است مسیر انحرافی رودخانه از مسیری امن ایجاد شود.

تأمین امنیت در محله جوادیه

حجت نظری: محدوده غربی محله جوادیه در حاشیه امتداد بزرگراه نواب به پاتوق معتادان تبدیل شده است و ساکنان بابت این معضل گلایه‌مند هستند و درخواست حل این مشکل را دارند. به‌گفته اهالی این موضوع بارها به پلیس گزارش شده، اما به‌دلیل مجاورت بزرگراه با این محله معمولا تا قبل از رسیدن پلیس مجرمان محل را ترک کرده و فرار می‌کنند. علاوه بر آن، چندین مورد سرقت از خودروهای سواری، درگیری و سرقت از منازل در این محدوده هم گزارش شده است. از شهرداری تهران هم می‌خواهم تا علاوه بر تامین روشنایی و از بین بردن فضاهای بی‌دفاع شهری در این محدوده، شرایط را برای استقرار کانکس پلیس فراهم کند، تا امنیت در این محله تامین شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید