• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 13651
+
-

سؤال نفتی با بوی سیاسی

زنگنه خطاب به کریمی‌قدوسی: ما برای عزت ایران کار می‌کنیم چه اشکالی دارد با شما همفکر نباشیم؟

مجلس
سؤال نفتی با بوی سیاسی

جواد کریمی‌قدوسی قبل از این ماجرای سؤال از بیژن نامدار‌زنگنه اشتباهاتی در مجلس داشت ازجمله وقتی که ان‌پی‌تی یا معاهده منع اشاعه سلاح هسته‌ای (N.P.T) را به اشتباه (MPT)  نوشته بود اما دیروز در خلال سؤال از وزیر 2اشتباه دیگر هم مرتکب شد؛ یکی آنجا که گفت: وزارت نفت پیش از انقلاب، انگلیسی‌ترین وزارتخانه بود و بیژن زنگنه پاسخ داد تا آنجا که خبر داریم، وزارت نفت در سال 1358بعد از انقلاب، تشکیل شده است و دیگر آنجا که از کاوه مدنی، معاون سابق محیط‌زیست به‌عنوان جاسوس و دوتابعیتی یاد کرد و گفت که مگر انگلیسی‌ها به کسی دکتری می‌دهند قبل از اینکه تمام‌قد به ملکه کشور احترام کند؟ در پاسخ به این اظهارات، کاوه مدنی در توییتی اعلام کرد که مدرکش را از آمریکا گرفته است. این نماینده مشهد دیروز در طرح سؤالش از زنگنه اگرچه صراحتا اعلام کرد که هیچ‌وقت به‌دنبال سیاسی کردن بحث‌ها نبوده اما مباحثی که دیروز در صحن علنی طرح شد بیشتر از اینکه صبغه اقتصادی، انرژی و نفتی داشته باشد، رنگ و بوی سیاسی داشت.

کریمی‌قدوسی این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی رانت‌های اطلاعاتی بین مدیران باشگاه نفت و نیرو و نفوذ آنها در بخش‌های انرژی شد و گفت که این افراد تا سال 1400بر حوزه نفت و انرژی کشور مسلط بوده و بسیاری از آنها دوتابعیتی هستند.

به گزارش سایت خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی، کریمی‌قدوسی با بیان اینکه حراست وزارتخانه می‌گوید که در استخدام افراد کار پرسنلی انجام نداده و تنها اقدامات فیزیکی می‌کند، ادامه داد: نتیجه این موضوع اختلاس یکی از مدیران با چند میلیارد و فرار از کشور می‌شود.

اشاره قدوسی به یکی از کارمندان بخش اکتشافات نفت است که اواخر سال گذشته از کشور فرار کرد.

قدوسی با ادعای اینکه در حوزه نفت و نیرو، جشن انگلیسی در وزارتخانه تشکیل می‌شود، اظهار کرد: این جشن 800مدعو دارد که در این جلسه مشروبات الکلی و گوشت خوک سرو می‌شود. آیا لازم نبود یک نماینده در این‌باره به مسئولان تذکر دهد؟ او در ادامه با اشاره به نخستین رونمایی از پروژه نفتی در هتل المپیک توسط باشگاه اندیشه‌ورزان نفت نیرو عنوان کرد: این باشگاه با دریافت 200میلیون تومان هزینه که قرار بود در لندن برگزار شود، توسط این باشگاه برگزار شد درحالی‌که وزارت نفت می‌توانست آن را برگزار کند. این نماینده مشهد در مجلس دهم ادامه داد: جای برخی گفت‌وگوها در باشگاه اندیشه‌ورزان نیست؛ چرا‌که باعث می‌شود دولت در سایه ایجاد شود؛ لذا گفت‌وگوها باید در نهادهای رسمی صورت گیرد.

وی در ادامه با اشاره به دو قطبی‌ای که در فضای نفت و نیرو ایجاد شده، اظهار داشت: یک طرف قضیه پیمانکار خارجی و طرف دیگر پیمانکار ایرانی حضور دارد؛ این در حالی است که قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) در کمیسیون امنیت ملی اعلام آمادگی 100درصدی می‌کند که از آنها در پروژه‌ها استفاده شود؛ چنانچه سابقه احداث پارس‌جنوبی را نیز دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

سؤال زنگنه از نماینده سؤال کننده؛ مجلس قانع شد

سؤال کریمی‌قدوسی 2بخش داشت که زنگنه در پاسخ به این سؤال‌ها سؤالاتی را از کریمی‌قدوسی پرسید و گفت: ایشان در متن 2سؤال به اثر‌گذاری کانون‌های ثروت و قدرت بر تصمیمات نفت و نقش لابی مخفی نفت و پتروشیمی اشاره کرده و گفته چه آقازاده‌هایی در آن تأثیر دارند و به من می‌گویند شما با هدایت کلوپ سری مانع از تصمیم‌های درست شده‌اید. آیا منظور ایشان این است که این کلوپ سری با هدایت من کاری علیه امنیت ملی می‌کند؟

او گفت: آقای کریمی‌قدوسی خطاب به بنده می‌گوید که سیاست‌های وزارتخانه و شخص من با هدایت کلوپ سری مانع این شده است که نفت در مسیر درستی حرکت کند؛ بنابراین ایشان باید با صراحت بگوید منظورش این است که گروه مخفی وجود دارد که علیه امنیت ملی و منافع ملی با مدیریت بنده کار می‌کند؟ لطفا مشخص شود که منظور از سری و مخفی چیست؟

مخالف باشیم، متنفر نباشیم

زنگنه در ادامه سخنانش که خبرآنلاین آن را منتشر کرد، تأکید کرد: من یک عمر با آبرومندی در این کشور کار کرده‌ام و تنها چیزی هم که خدا به من داده است، آبروست و برای آن هم می‌ایستم و مقاومت می‌کنم. نمی‌شود کسی به من بگوید تو کار سری می‌کنی و کارت خلاف امنیت ملی است و اگر نظرتان بر این است والله این خیانت است و این جنایت در حق کشور است. به‌نظر شما اگر کسی می‌خواهد کار خلاف کند، می‌رود مؤسسه تاسیس می‌کند، روش‌های آن معلوم است، بحث من این است و حتی آن را در رأی اعتماد خود مجددا گفتم، اشکال ندارد با هم مخالف باشیم اما از هم متنفر نباشیم.

وی خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: چه اشکالی دارد عده‌ای که با شما همفکر نیستند در جایی به‌دنبال خدمت به کشور باشند. چرا شما اینکه همفکر شما نیستند را گناه می‌دانید؟ اگر خلاف می‌کنند که دستگاه‌های امنیتی هستند و نظارت دارند. به‌طور صریح بگویید مشکل کجاست و فقط نفس فامیل‌بازی و فامیل‌های قدرت و آقازاده‌ها را مطرح نکنید. زنگنه درباره باشگاه اندیشه‌ورزان وزارت نفت هم شفاف‌سازی‌ کرد و گفت که در سال 90 ما طرحی دادیم که یک اتاق فکر درست کنیم درحالی‌که من در آن موقع وزیر نبودم. سال 91این ثبت شد و سال 93فعال شد و من نیز عضوی ساده در این اتاق فکر هستم که حتی یک ریال نیز از دولت پول نمی‌گیرم و تنها با حق عضویت هزینه خود را تامین می‌کنم. این اتاق فکر ماهانه یک جلسه می‌گذارد، یک جلسه هم کتابچه می‌کند و سالی یک کنفرانس هم می‌گذارد، ما مورد مخفی نداریم حتی جلسات این اتاق فکر در یک مکان اجاره‌ای تشکیل می‌شود. هر کسی هم که مایل است می‌تواند هماهنگ کند در این جلسات حضور پیدا کند.

چرا از خارجی‌ها می‌ترسیم؟

این عضو کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به بخش دیگری از سؤال کریمی‌قدوسی که مدعی شده بود از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده نمی‌شود، گفت: تقریبا 80درصد برنده مناقصات ایران است و کار به ایرانی‌ها واگذار می‌شود و خارجی‌ها در بحث مدیریت و فناوری کار می‌کنند.

زنگنه تصریح کرد: آیا بنده نگاه به خارج از کشور دارم؟ شرکت‌های مپنا، پتروپارس و تحول در صنعت پتروشیمی برای جلوگیری از خام‌فروشی را چه‌کسی درست کرد؟ هم‌اکنون تولیدات پتروشیمی به 20میلیارد دلار افزایش یافته و اگر شرایط عمومی صحیح باشد، تولیدات تا 40میلیارد دلار رشد خواهد کرد.
وی ادامه داد: چه‌کسی حمایت کرد که تولید لوله‌های CRA در کشور انجام شود و قرارداد 560میلیون دلاری بین یک شرکت ایرانی و خارجی بسته شد که در داخل کشور لوله‌ها ساخته شود، همچنین به موضوع 10قلم کالا توجه جدی شد.

وزیر نفت با اشاره به نقش گازرسانی به روستاها و تولید اشتغال یادآور شد: ما برای عزت ایران کار می‌کنیم، وقتی تیم ملی فوتبال یا باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مربی خارجی دارند، آیا ما نباید در بحث‌های دیگر از خارجی‌ها کمک بگیریم؟ این ترس از خارجی‌ها چه هست؟ ما باید آنها را به کار بگیریم تا کارها پیش برود و سرمایه بیشتر شود.در پایان توضیحات زنگنه نمایندگان مجلس درباره سؤال نخست کریمی‌قدوسی در ارتباط با نگاه به بیرون در اقتصاد نفتی با 72رأی مثبت، 128رأی منفی و 7رأی ممتنع سؤال را وارد ندانسته و از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.همچنین نمایندگان سؤال دوم کریمی‌قدوسی درباره برندسازی جایگاه‌های سوخت از وزیر نفت را وارد ندانسته و از پاسخ وزیر قانع شدند.

بگو مگوهای مطهری و کریمی قدوسی

در جلسه علنی دیروز مجلس بگومگوهای علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در جریان بررسی سؤال از وزیر نفت حاشیه ساز شد.  ماجرا از این قرار بود که در جریان سؤال کریمی قدوسی از بیژن زنگنه درباره عملکرد و هویت باشگاه اندیشه ورزان وزارت نفت، او بی‌مقدمه به جلسه سران قوا اشاره و انتقاداتی را به رئیس‌جمهور وارد کرد که علی مطهری که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت خطاب به او گفت: از موضوع سؤال خارج نشوید. کریمی قدوسی هم در پاسخ به او گفت: شما خیلی حواستان جمع است. اگر جای دیگر هم حواستان جمع بود اینطور نمی‌شد.  پس از لحظاتی که از تذکر علی مطهری می‌گذشت، بار دیگر کریمی قدوسی موضوعاتی خارج از سؤال را مطرح کرد که رئیس جلسه گفت: دوباره از مسیر خارج شدید، در حوزه خودتان حرکت کنید. این موارد مرتبط با سؤال شما نیست. کریمی قدوسی که به روند اداره جلسه و تذکرهای علی مطهری اعتراض داشت، گفت: اینکه سؤال را قطع می‌کنید، کار حرفه‌ای نیست و برخلاف آیین‌نامه است. جالب است زمانی‌که من سؤال می‌کنم شما همه‌‌چیز را به‌هم می‌زنید. ماجرا به همین دیالوگ‌ها ختم نشد و در دقایق پایانی جلسه هم بخشی از سخنان کریمی قدوسی مبنی بر اینکه مردم از نمایندگان خود در مجلس برای بررسی برخی موضوعات انتظار نداشته باشند، چراکه آنان گرفتار مسائل حوزه انتخابیه خود هستند،  مورد انتقاد برخی از نمایندگان قرارگرفت ازجمله اینکه همتی نماینده سمنان در واکنش به این موضوع براساس اصل 79قانون اساسی به هیأت رئیسه اخطار قانون اساسی داد و خواستار رعایت شأن نمایندگی شد که مطهری در پاسخ به این تذکر گفت: اینکه در جلسه علنی هنگام سؤال از وزیر نفت گفته شد مردم از نمایندگان خود در مجلس انتظار نداشته باشند، چرا که آنان گرفتار مسائل حوزه انتخابیه خود هستند! این موضوع توهین به مجلس است. حداقل تلویحاً توهین تلقی می‌شود و آقای کریمی قدوسی باید به‌صورت دقیق اظهارنظر می‌کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید