• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136281
+
-

کلاهبرداری تلگرامی از جویندگان گنج

داخلی
کلاهبرداری تلگرامی از جویندگان گنج


مرد شیاد با راه‌اندازی کانال تلگرامی فروش عتیقه طعمه‌هایش را به درگاه بانکی جعلی هدایت و از آنها کلاهبرداری می‌کرد. هرچند این کانال 20هزار عضو داشت و او افراد زیادی را سرکیسه کرده بود اما سرانجام توسط پلیس فتا دستگیر شد.
به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده از مدتی قبل با شکایت چند نفر از شهروندان در پلیس فتای تهران آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که آنها که علاقه‌مند به اشیای عتیقه و زیرخاکی بودند در یک کانال تلگرامی با فردی که مدعی بود فروشنده اشیای قیمتی و قدیمی است آشنا شده اما هنگام خرید عتیقه از آنها کلاهبرداری شده است. یکی از شاکیان در این‌باره گفت: چون به عتیقه‌جات علاقه‌مند بودم در فضای مجازی در این زمینه جست‌وجوهای زیادی کردم تا اینکه با یک کانال تلگرامی فروش اشیای تاریخی روبه‌رو شدم. در این کانال تصاویر اشیای عتیقه نشان داده می‌شد و قیمت‌های اعلام شده هم بسیار مناسب بود. به همین دلیل تصمیم به خرید جنس از این کانال گرفتم. بعد از آنکه شیء مورد نظرم را انتخاب کردم لینکی برایم فرستاده شد تا پول را به شکل اینترنتی واریز کنم. این شاکی در ادامه گفت: وارد درگاه بانکی که فروشنده لینکش را برایم فرستاده بود شدم و اطلاعات کارت بانکی‌ام را وارد کردم اما چند لحظه بعد متوجه شدم که موجودی خالی شده است. آن موقع بود که فهمیدم همه این کارها برای دستبرد به‌حساب بانکی‌ام بوده است.
علاوه بر این شاکی، چند نفر دیگر نیز با همین ترفند سرکیسه شده بودند. در این شرایط بود که تحقیقات کارشناسان پلیس فتا برای شناسایی عامل این کلاهبرداری آغاز شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که این کانال تلگرامی بیش از 20هزار عضو دارد. متخصصان سایبری پلیس فتا در ادامه به اطلاعاتی درباره گرداننده این کانال دست پیدا کردند و در نهایت با شناسایی محل زندگی‌اش در شمال تهران توانستند او را دستگیر کنند.
متهم پس از انتقال به پلیس فتا به جرم خود اقرار کرد و گفت: با ایجاد یک کانال تلگرامی و با تبلیغات فریبنده و استفاده از تصاویر اینترنتی اشیای تاریخی کاربران را جذب می‌کردم و پس از ارسال لینک جعلی اینترنت بانک از حدود 17نفر به مبلغ حدود 2 میلیارد ریال کلاهبرداری کردم.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با اعلام جزئیات این پرونده به شهروندان توصیه کرد: به هیچ عنوان به هویت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنید و از در اختیار قرار دادن اطلاعات حساب بانکی خود در فضای مجازی به افراد ناشناس و کسانی که به آنها اطمینان کامل ندارید خودداری کنید و در حفظ اطلاعات بانکی خود نهایت دقت را داشته باشید تا طعمه کلاهبرداری قرار نگیرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید