• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136269
+
-

اعلام نرخ رسمی قیمت انواع نان سنتی در تهران

رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: نرخ جدید اعلام شده انواع نان سنتی که استانداری تهران ابلاغ کرده، به قیمت‌های اعمال شده و غیررسمی نانوایان بسیار نزدیک است.
سرانجام با تأخیر چندین ماهه و اعمال نرخ‌های غیررسمی نان، با ابتکار عمل اتحادیه نانوایان سنتی در تهران، از ابتدای سال1400، استانداری تهران نرخ رسمی انواع نان سنتی را با تأخیر برای اجرا به اتاق اصناف تهران ابلاغ کرد.
به‌گزارش همشهری، اصلاح نرخ نان درخواستی بود که اتحادیه نانوایان سنتی به دستگاه‌های متولی تعیین نرخ نان، مانند شورای گندم، آرد و نان و استانداری تهران در تیر‌ماه سال گذشته ارائه کرد، اما با وجود پذیرش آنالیز قیمتی اتحادیه نانوایان سنتی، اصلاح و اعلام نرخ جدید نان به دلایل گوناگون به تعویق افتاد. این شرایط موجب شد تا از ابتدای سال1400 نانوایان سنتی در اقدامی خودجوش نرخ‌های غیررسمی را برای انواع نان تعیین و اجرایی کنند، اما سرانجام استانداری تهران در ابلاغیه‌ای به اتاق اصناف تهران نرخ اصلاح شده و جدید نان را اعلام کرد؛ نرخی که تا حدودی به قیمت‌های غیررسمی اعمال شده اتحادیه نانوایان سنتی از ابتدای سال‌جاری نزدیک است و به‌نظر می‌رسد رضایت نسبی نانوایان را نیز به‌دنبال داشته باشد.

نرخ‌های رسمی؛ نزدیک به قیمت غیررسمی نان
بررسی نرخ‌های رسمی جدید اعلام شده نان سنتی در تهران بیانگر نزدیکی این قیمت‌ها به نرخی است که نانوایان از ابتدای امسال اجرای آن را در دستور کار قرار داده‌اند با این تفاوت که حجم و وزن چانه خمیر و قیمت در نرخ‌های رسمی اعلام شده نسبت به نرخ‌های غیررسمی اعمال شده توسط نانوایان کاهش یافته است. رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در مورد نرخ‌های غیررسمی اعمال شده نان سنتی از ابتدای امسال به همشهری گفت: میزان افزایش قیمت نان سنتی بنابر آرد نوع ‌یک (یارانه‌ای) و نوع2 (آزادپز) متفاوت بوده است؛ به‌نحوی که در انواع نان سنتی تولیدی ساده با آرد نوع یک، قیمت نان لواش با افزایش وزن چانه خمیر از 130به 140گرم از 300تومان قبلی به 450تومان، بربری با افزایش وزن چانه خمیر از 510 به 530گرم به هزار و 500تومان، تافتون با افزایش وزن چانه خمیر از 230به 250گرم و نرخ قبلی 550تومان به 800تومان، سنکگ از 1200 به 2هزار تومان، تافتون گردون جدید 200گرمی 600تومان و نان خراسانی 300گرمی به هزار تومان افزایش یافته است. بیژن نوروزمقدم در مورد نرخ‌های غیررسمی انواع نان سنتی با آرد نوع2 (آزادپز) افزود: نرخ نان لواش با افزایش وزن چانه خمیر از 170به 180گرم از نرخ 450تومان قبلی به650تومان، تافتون تنوری با افزایش وزن از 250 به 280گرم و قیمت قبلی 850تومان به هزار و 200تومان، بربری با افزیش وزن چانه خمیر از 580 به 600گرم و نرخ قبلی 1500تومان به 2هزارو250تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ نان تافتون گردون با دستگاه‌های جدید (بین تافتون تنوری و گردون سابق) با وزن 200گرم و قیمت 900تومان و نان خراسانی با وزن چانه خمیر 300گرم، هزار و 500تومان تعیین و اعلام شده است.

ابلاغ افزایش رسمی نرخ نان
رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با همشهری از ابلاغ رسمی افزایش قیمت انواع نان سنتی در این استان توسط استانداری تهران خبر داد و گفت: نرخ‌های جدید نان توسط تنظیم بازار استانداری تعیین شده و بر این اساس قیمت نان براساس نوع آرد یارانه‌ای به 2دسته آرد یارانه‌ای نوع اول (گندم 665تومانی) و آرد یارانه‌ای نوع دوم (گندم 900تومانی) تعیین و ابلاغ شده است. قاسم نوده‌فراهانی با بیان اینکه مصوبه استانداری تهران در مورد قیمت جدید انواع نان سنتی به تشکل‌های صنفی ذیربط ابلاغ شده است، افزود: در این مصوبه قیمت انواع نان سنتی بر مبنای نوع آرد و وزن چانه خمیر تعیین و در مورد نحوه عرضه نان با استفاده از برخی افزودنی‌های مجاز مانند کنجد نیز در ابلاغیه مذکور، حداکثر نرخ‌ عرضه نان تعیین شده است. به‌گفته او، نرخ اصلاح شده نان مورد پذیرش نسبی اتحادیه نانوایان سنتی نیز قرار گرفته است و درواقع نرخ غیررسمی نان که قبلا به‌دلیل رشد هزینه تمام‌شده تولید نان سنتی توسط نانوایان رعایت نمی‌شد با اصلاحاتی در استانداری تهران مبنای قیمت رسمی نان سنتی قرار گرفته است؛ به‌طور مثال اگر نرخ مصوب قبلی نان 1800تومان تعیین شده و نانوایان این نوع نان را تا بیش از 2هزار تومان می‌فروختند در ابلاغیه جدید این نرخ غیررسمی تعدیل و ابلاغ شده است. نوده‌فراهانی، با اشاره به اینکه در نرخ جدید نان برای مصرف‌کننده تغییر چندانی صورت نگرفته و فقط قیمت مصوب نان رسما عوض شده است، گفت: با این نرخ مصوب، افزایش برخی هزینه‌های مربوط به تولید نان مانند افزایش معقول کرایه حمل آرد توسط شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی نیز پوشش داده خواهد شد. درواقع این اصلاح نرخ نان ضمن پوشش هزینه تولید، منتی نیز بر سر نانوایان مبنی بر افزایش نرخ نان گذاشته و نانوایان نیز به‌طور نسبی از نرخ‌های جدید راضی هستند. او تأکید کرد، همه واحدهای خبازی مکلف به اجرای این نرخ‌نامه هستند و براساس مصوبه نرخ نان سفارش نان رژیمی و خشک از شمول ترازو خارج است و حداکثر نرخ کنجد برای نان بربری 1000تومان تعیین شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید