• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 28 تیر 1400
کد مطلب : 136252
+
-

پیشروی دلتا کرونا به سمت شمال‌غرب

سلامت
پیشروی دلتا کرونا به سمت شمال‌غرب

حمیده پازوکی- خبرنگار

کرونا دلتا با تاخت‌وتاز از جنوب کشور حرکت کرد و با آلوده‌کردن استان‎های مرکزی، حالا در نوار غربی و شمال شرق کشور جولان می‌دهد. درحالی‌که هرمزگان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان آمار بالای مرگ‌ومیر و ابتلا بر اثر کرونا را اعلام می‌کنند و بیماری در یزد و کرمان تمایلی به کاهشی شدن ندارد، اردبیل، آذربایجان‌غربی و از سوی دیگر گلستان با افزایش شدت کرونا مواجه هستند و بیم آن می‌رود که استان‌هایی که هنوز شهرهای زرد و نارنجی دارند هم بحرانی شوند.

13شهرستان قرمز در گلستان
روند ابتلا به کرونا در گوشه شمال شرقی کشور یعنی گلستان هرچه بیشتر صعودی می‌شود. رئیس علوم پزشکی گلستان به همشهری می‌گوید: افزایش ابتلا به کرونا در استان از 2هفته قبل آغاز شده و از هفته قبل به سرعت ابتلا افزوده و موجب شده در یک هفته 500نفر دیگر در استان بستری شوند.
عبدالرضا فاضل با بیان اینکه 13شهرستان در گلستان قرمز هستند، ادامه می‌دهد: در استان ما همانند دیگر نقاط کشور نوع اصلی بیماری دلتاست که سرعت انتقال زیادی دارد. حالا نگرانی ما عید قربان است که اهل سنت بسیار به آن علاقه‌مندند و ممکن است افزایش رفت‌وآمد مردم روند ابتلا را از آنچه هست وخیم‌تر کند.
وی می‌افزاید: هم‌اکنون گلستان کمبود تخت و امکانات ندارد، اما اگر ابتلا به همین شکل افزایشی بماند، ممکن است این مشکلات نیز در استان پدید ‌آید.

روند کند افزایش در اردبیل
گوشه غربی کشور و در اردبیل مرکز استان قرمز است؛ وضعیتی که می‌تواند موجب بروز بحرانی در این بخش از کشور شود.
معاون بهداشتی علوم پزشکی اردبیل به همشهری می‌گوید: هرچند روند بیماری در استان حالت صعودی پیدا کرده است، اما سرعت این روند زیاد نیست.
بابک نخستین با بیان اینکه در هفته آینده واکسیناسیون در این استان افزایش خواهد یافت، ادامه می‌دهد: البته ترس از شروع پیک جدید در استان وجود دارد و چون اردبیل استانی مسافرپذیر است ممکن است بیماری افزایش یابد و به همین دلیل باید مراقبت‌های بهداشتی نیز از سوی مردم بیشتر رعایت شود.

افزایش بیماری در قزوین
در نقطه اتصال غرب و شمال کشور به هم، 4شهرستان استان قزوین یعنی قزوین، بوئین‌زهرا، البرز و تاکستان قرمز هستند. افزایش تعداد بیماران در این نقطه از کشور نگران‌کننده است زیرا می‌تواند وضعیت استان‌های غربی آن را که اکنون زرد و نارنجی هستند، بحرانی کند.
معاون بهداشتی علوم پزشکی قزوین به همشهری می‌گوید: در شبانه‌روز گذشته تعداد بستری‌های کرونایی استان 400نفر بود، گرچه این تعداد بیمار نسبت به پیک قبلی 50درصد کمتر است، اما به‌دلیل داشتن روند روبه افزایش می‌تواند خطرناک باشد.
جلال رحمانی با بیان این نکته که در روزهای گذشته متوسط فوتی‌های استان کمتر از 5نفر بوده است، می‎افزاید: تجمعات انتخابات شوراها در خرداد و رعایت‎نکردن پروتکل‌های بهداشتی موجب شده است که وضعیت دوباره در استان بحرانی شود. از سوی دیگر قزوین شدیدا وابسته به تهران و البرز است. از یک سو مهندسان شهرک‎های صنعتی استان ساکن تهران هستند و از سوی دیگر بسیاری از اهالی آبیک در البرز کار می‎کنند. همین موضوع موجب شده است هرگاه وضعیت تهران و البرز قرمز می‌شود استان ما هم به سرعت بحرانی شود.

پرستاری کردن اعضای هیأت علمی
شهرهای بسیاری در استان کرمان قرمز هستند. کرمان، جیرفت، سیرجان، شهر بابک، بم، زرند، شهداد و رفسنجان با کرونا درگیرند و تعداد بیماران هر روز بیشتر می‎شود. در این میان در بم کمبود امکانات هم مشکل‌آفرین شده است. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم در شرق استان، در نتیجه مراجعه زیاد بیماران کرونایی بیمارستان این شهر با کمبود تخت و محل تخت بستری و همچنین نیروی پرستار مواجه شده است، به‌گونه‌ای که اعضای هیأت علمی دانشگاه مجبور شده‌اند در بیمارستان خدمات پرستاری ارائه دهند.
مازیار اویسی می‌افزاید: هم‌اکنون بزرگ‌ترین معضل ما کمبود فضای بستری است تا حدی که مجبور به تخلیه تجهیزات بخش آندوسکوپی بیمارستان شده‌ایم.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به‌شدت واگیرداربودن سویه جدید ویروس کرونا با تغییر سن فوتی‌ها از بالای۶۰سال به ۳۰تا۴۰سال حتی بدون بیماری زمینه‌ای مواجه هستیم.

افزایش بیماران تنفسی
در ادامه روند افزایشی بیماران در آذربایجان غربی، بستری‌شدگان سندروم حاد تنفسی این استان به ۷۲۵نفر رسیده است. به‌گفته جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در شبانه‌روز گذشته ۳۵۱نفر در آذربایجان غربی به کرونا مبتلا شده و ۱۶۲نفر از آنان در مراکز درمانی بستری شده اند. همچنین 2نفر نیز در این استان بر اثر کرونا فوت کرده‌اند.

       ***
با توجه به افزایش سرعت ابتلا به بیماری در استان‌های مختلف به‌نظر می‎رسد در سایر شهرهای زرد و نارنجی نیز با بحران مواجه خواهیم شد و برای دچارنشدن به این وضعیت باید از همین حالا کاری کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید