• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136165
+
-

روزهای پرترافیک قاضی‌القضات

محسنی‌اژه‌ای: قوه قضاییه با مظاهر فساد در همه حوزه‌ها برخورد می‌کند


غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روزهای پرکار و پرترافیکی را پشت سر می‌گذارد، تقریبا هر روز شاهد انتشار اخباری از جلسات، سفرها و دیدارهای او هستیم. موضع‌گیری‌های او در 13روز اخیر و بعد از انتصابش به‌عنوان رئیس قوه قضاییه در راس اخبار داخلی بوده و بایدها و نبایدهای مدیریتی‌اش در ریل‌گذاری جدید قوه قضاییه را عیان کرده است. بازدید سر زده او از دادگستری شهر قدس، نخستین سفر استانی‌اش به ایلام و دیدار جمعه گذشته‌اش با جمعی از مراجع در سفرش به قم و میزبانی از مسئولان نظام که برای تبریک راهی دفتر او می‌شوند، نام اژه‌ای را بیش از پیش رسانه‌ای کرده است. تعیین کمیته‌ای برای بررسی ناآرامی‌های اخیر خوزستان و صدور دستوراتی درباره حل‌وفصل مشکلات بنگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل، موضوع قصاص و پرونده‌های کثیرالشاکی از مهم‌ترین اقدامات او در روزهای اخیر بوده است.
رئیس قوه قضاییه دیروز نیز در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از ضرورت فسادستیزی درهمه حوزه‌ها سخن گفت. اژه‌ای با بیان اینکه در دهه‌پنجم انقلاب با مسائل متفاوت از دهه‌های گذشته مواجه هستیم یکی از این مسائل را تغییر نسل در کشور عنوان کرد. رئیس قوه قضاییه گفت: امروز با رویکرد جدیدی مواجهیم که دشمن می‌خواهد از طریق مسائل فرهنگی و سیاسی به اعتقادات ما ضربه بزند و در کنار اقدامات نظامی به این اقدامات امید بسته است. محسنی‌اژه‎‌ای افزود: گاهی اوقات ضرر و زیان فساد سیاسی به‌مراتب بیشتر از فساد اقتصادی است و یا با برخی مفاسد فرهنگی مواجه هستیم که خود زمینه‌ساز فساد اقتصادی و به‌مراتب خطرناک‌تر از این نوع فساد هستند. وی بر همین اساس گفت: مبارزه با فساد اقتصادی امری ضروری، لازم و واجب است اما باید به مبارزه با همه مظاهر فساد توجه داشت و قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی این مسئله را در دستور کار خود قرار داده است. رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی دوگانگی‌ها و چندگانگی‌ها در برخورد با مسائل و پدیده‌ها گفت: اگر نتوانیم این پراکندگی‌ها را جمع کنیم محصول و نتیجه کار ما کاریکاتوری می‌شود که بخشی متورم و بخش دیگر کوچک‌تر می‌شود و کارایی لازم را نخواهد داشت. محسنی‌اژه‎‌ای افزود: یکی از این موارد مبارزه با فساد اقتصادی است و بی‌تردید اگر نارسایی‌ها در فعالیت‌های اقتصادی و لایه‌های مختلف اداری برطرف نشود، برخورد با فساد راه به جایی نمی‌برد. به گزارش میزان، وی با بیان اینکه فساد پدیده‌ای مسری است، تأکید کرد برای ریشه‌کنی فساد باید بسترها‌، ریشه‌ها و گلوگاه‌های آن را از بین برد. رئیس قوه قضاییه گفت: باید در کنار مبارزه با کسانی که با قانون‌گریزی و برنامه‌ریزی و به‌طور سازمان‌یافته مرتکب فساد می‌شوند راه‌های فساد را ببندیم تا زمینه سرمایه‌گذاری سالم در کشور فراهم شود. محسنی‌اژه‎‌ای این نکته را متذکر شد که در کنار کسانی که تعمداً مرتکب فساد و تخلف می‌شوند کسانی هم از روی غفلت و اشتباه خلاف می‌کنند و یا حتی به‌خاطر نوسانات بازار و سوءمدیریت‌ها و تغییرات مکرر بخشنامه‌ها و مقررات برخی مشکلات را به‌وجود می‌آورند که باید حساب این 3 گروه از هم جدا باشد.

 اهمیت همکاری در پیشگیری از جرم 
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اهمیت پیشگیری از جرم گفت: قوه قضاییه به تنهایی نمی‌تواند از وقوع جرم پیشگیری کند و یکی از عوامل بروز جرم کم‌کاری‌ها در دیگر حوزه‌هاست که منجر به معضلاتی چون بیکاری می‌شود. وی ادامه داد: اگر جوانان بیکار باشند و امید هم نداشته باشند به‌راحتی فریب خورده و مسئله‌‌دار می‌شوند و گرایش پیدا می‌کنند و یا گرفتار معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و افکار انحرافی می‌شوند. محسنی‌اژه‎ای افزود: براساس این قانون قوای سه‌گانه وظایفی برای پیشگیری از وقوع جرم دارند که باید به‌طور همه‌جانبه انجام شود و انجام وظایف از سوی یک قوه، نتیجه‌بخش نخواهد بود. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی، گفت: امروز دشمن از طریق جنگ نرم اهداف خود را پیگیری می‌کند و می‌خواهد الگوی نامناسبی به زندگی مردم تزریق کند که این امر عادی نیست و با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. رئیس دستگاه قضا افزود: اگر در برخورد با پدیده‌ها صرفاً به مقابله سخت و دستگیری و بازداشت توجه کنیم و از اقدامات فرهنگی غفلت کنیم نمی‌توان این نوع مسائل را حل کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید