• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136148
+
-

نفس‌های تئاتر به شماره افتاده

کمک هزینه 3تا 5میلیون تومانی به گروه‌های نمایشی زیان دیده

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

همه مشاغل با شیوع بیشتر کرونا و عدم‌مهارش از سوی مدیران در خطر هستند. وضعیت اقتصادی باعث شده که به‌ناچار سلامت در اولویت دوم قرار بگیرد و غم نان مجالی برای جدی گرفتن کرونا نمی‌دهد. پیک پنجم و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا باز هم گروه‌های نمایشی را گرفتار کرد. باز هم تماشاخانه‌ها تعطیل شدند و این در حالی است که دیگر مشاغل همچنان فعال هستند. حدود2سال پیش وقتی ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و نخستین پیک، باعث تعطیلی تماشاخانه‌ها شد، شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که با گذشت این مدت همچنان وضعیت ناپایدار باقی بماند و بیشتر کشورها به زندگی عادی خود برگردند و فستیوال‌ها و رویدادهای هنری را برگزار کنند و ما همچنان در پیک‌های مدیریت شده، باقی‌بمانیم. حدود2سال گذشته و به‌نظر نفس‌های تئاتر به شماره افتاده است؛ نفس‌هایی که با اجرا جریان داشت. حالا دیگر تزریق مسکن‌های مقطعی هم دردی دوانمی‌کند.

5میلیون تومان، کمک حداکثری برای یک گروه
قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی از تخصیص کمک هزینه حمایتی به‌منظور جبران بخشی از خسارت‌های گروه‌های مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی که از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی و اجرای خود را طی ۲هفته اخیر تعطیل کردند، خبر داد. بر این اساس مقرر شد مبلغ ۳۰تا۵۰ میلیون ریال به گروه‌های نمایشی تهران و ۲۰میلیون ریال به گروه‌های نمایشی دیگر استان‌ها اختصاص یابد. به‌گفته آشنا، مبلغ حمایتی مذکور پس از شناسایی گروه‌های متضرر از تعطیلی سالن‌ها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی، پرداخت خواهد شد.  این کمک در حالی قرار است به گروه‌های متضرر تعلق یابد که برخی از نمایش‌ها بیشتر از 10نفر عوامل دارند و مشخص نیست یک کمک هزینه حداکثر 5میلیون تومانی تا چه اندازه می‌تواند جبران خسارت اقتصادی از یک گروه نمایشی را داشته باشد. گروه‌هایی که با وجود وضعیت موجود با پول شخصی تمرینات خود را انجام داده و نمایش‌های خود را روی صحنه برده‌اند. کمک اندکی که خیلی‌ها از آن بی‌نصیب هستند.

تلاش برای تعطیل نشدن
تعطیلی‌های مقطعی تماشاخانه‌ها در این مدت وضعیت تئاتر را بدتر از همیشه کرده. در این مدت برخی از تماشاخانه‌ها تعطیل شدند و در نهایت مدیران تئاتری برای دلخوشی وعده حمایت از گروه‌ها را می‌دهند. وعده کمک‌هزینه‌های 2تا5میلیون تومانی که تنها شامل تماشاخانه‌های دولتی بوده و تماشاخانه‌های خصوصی از آن هم بی‌بهره هستند. وضعیت تئاتر آنقدر وخیم است که برخی از سالن‌های خصوصی با هماهنگی اداره کل هنرهای نمایشی برای سرپا ماندن و تعطیل نشدن اجراهای خود را شروع کردند؛ اجراهایی که شاید این روزها کمتر کسی حاضر به تماشای آنها باشد. با این حال این تماشاخانه‌ها ریسک را به جان خریده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید