• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 تیر 1400
کد مطلب : 136108
+
-

قاتل به صحنه قتل برگشت

علیرضا جهانبخش که به‌عنوان آقای گل از لیگ هلند جدا شده بود پس از 3فصل نسبتا ناموفق در انگلیس، این‌بار با پیراهن فاینورد به هلند بازگشت

قاتل به صحنه قتل برگشت

علیرضا جهانبخش بالاخره از لیگ برتر انگلیس دل کند و به کشوری برگشت که به‌مدت 5سال دوران درخشانی در آنجا داشته است. خبر پیوستن این بازیکن به باشگاه فاینورد طی چند روز گذشته به شکل غیررسمی اعلام شده بود اما حضور جهانبخش در تست‌های پزشکی فاینورد این خبر را کاملا تأیید کرد. دیروز وب‌سایت‌های معتبر ورزشی در اروپا تأیید کردند که این وینگر ایرانی در روتردام حضور دارد تا قراردادش را با باشگاه فاینورد نهایی کند. استیون برگویس، کاپیتان فصل گذشته فاینورد به آژاکس پیوسته و فاینوردی‌ها امیدوارند جای خالی او را با آقای گل سابق هلند پر کنند. سرمربی فاینورد، آرن اشلات است که پیش‌ترها در آلکمار دستیار سرمربی بوده و در همان تیم سابقه کار‌کردن با جهانبخش را دارد. فاینورد از همین پنجشنبه بازی‌هایش در فصل جدید را آغاز می‌کند و در نخستین بازی مقدماتی خود برای راهیابی به لیگ کنفرانس‌ها به مصاف دریتا از کشور کوزوو می‌رود. مسئولان این باشگاه امیدوارند قرارداد ستاره ایرانی خود را تا قبل از این رقابت‌ها رسمی کنند. جهانبخش سال2011 بعد از تنها 2سال حضور در لیگ‌برتر ایران به‌عنوان یک پدیده جوان در 20سالگی راهی لیگ هلند شد و 7سال بعد در حالی این کشور را ترک کرد که با عنوان آقای گلی، صاحب کفش طلای اردیویسیه هم شده بود. آقای گل هلند اما در انگلیس دوران چندان خوبی نداشت و طی 3سال حضور در لیگ برتر جزیره فقط 2گل زد. او اگرچه در مجموع 50بازی در لیگ برتر انجام داده بود اما هرگز نتوانست جایگاهش را به‌عنوان بازیکن اصلی در تیم برایتون پیدا کند و از روزهای خوبی که در هلند داشت فاصله گرفت.

  5سال 56گل، 3سال 4گل
جهانبخش که در سال‌های اول بازی در هلند با تیم نایمخن حتی مجبور به بازی در لیگ دسته دوم این کشور هم شده بود، بعد از ثبت 19گل برای این تیم خودش را در فوتبال هلند تثبیت کرد و به تیم سطح بالاتر آلکمار پیوست. او طی 3فصل بازی در آلکمار هم 37گل برای این تیم زد و بالاخره در فصل 18-2017 با به‌ثمر رساندن 21گل در 33بازی به‌عنوان آقای گل لیگ هلند شناخته شد. این افتخار پیشنهادهای جذابی را پیش روی جهانبخش گذاشت و ستاره جوان ایران از میان آنها پیشنهاد گران‌قیمت باشگاه برایتون را انتخاب کرد. او در سال2018 با قراردادی به مبلغ 17میلیون پوند راهی انگلیس شد تا گران‌‌‌ترین خرید تاریخ برایتون باشد و البته عنوان گران‌قیمت‌ترین بازیکن ایرانی را هم به‌خودش اختصاص بدهد. حضور 3ساله جهانبخش در انگلیس با اتفاقات چندان خوبی برای او همراه نبود و ستاره ایرانی اوقات زیادی را روی نیمکت ذخیره‌های این تیم سپری کرد. چنان‌که خیلی از اهالی فوتبال دائما بابت ماندن در لیگ انگلیس و تحمل نیمکت‌نشینی به این بازیکن انتقاد می‌کردند. جهانبخش در مجموع 61بار در رقابت‌های مختلف برای برایتون به میدان رفت و 4گل (از جمله 2گل در لیگ برتر) برای این تیم به ثبت رساند. او بالاخره قرارداد 3ساله‌اش را به پایان رساند و از برایتون جدا شد.

 تیم ملی هم امیدوارتر شد
علیرضا جهانبخش که انگلیسی‌ها او را علی جِی صدا می‌کنند، در تمام سال‌های حضور در لیگ جزیره با این انتقاد روبه‌رو بود که به‌خاطر دستمزد بالایش در برایتون این باشگاه را ترک نمی‌کند و تن به نیمکت‌نشینی داده است. اهالی فوتبال در انگلیس ضرب‌المثل جالبی درباره این دسته از بازیکنان دارند. آنها می‌گویند هر بازیکنی حق دارد که نیمکت‌نشینی با دستمزد بالا را به بازی‌کردن با پول کمتر ترجیح بدهد اما چنین بازیکنی حق بازی‌کردن در تیم‌ملی را نخواهد داشت. در تیم ملی ایران ظاهرا ویلموتس طبق این قاعده عمل می‌کرد اما اسکوچیچ اعتقاد چندانی به این ضرب‌المثل انگلیسی‌ها ندارد. جهانبخش در دور رفت بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی تحت هدایت ویلموتس فقط در یک مسابقه از 4مسابقه به میدان رفت و در 3بازی بعدی دعوت نشد.
 در دور برگشت اما اسکوچیچ در 3بازی از 4بازی تیم‌ملی در بحرین، جهانبخش را در ترکیب 11نفره قرار داد و در 2بازی هم در غیاب حاج‌صفی این علی‌جی بود که بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو بست. علی حالا بعد از حاج‌صفی و انصاری‌فر کاپیتان سوم تیم‌ملی است و بسیار امیدوار است با درخشش در ترکیب اصلی فاینورد جایگاهش در تیم ملی را هم محکم کند و سال2022 در قطر جام‌جهانی بسیار خوبـی داشته بـاشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید