• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
شنبه 26 تیر 1400
کد مطلب : 136055
+
-

«سیل مرگ» در غرب اروپا

جهان‌نما
«سیل مرگ» در غرب اروپا

بارش بی‌امان باران در آلمان و برخی کشورهای همسایه آن به طغیان ناگهانی رودخانه و جاری‌شدن سیل در شهرها و روستاها منجر شده است.
سیل در غرب آلمان دست‌کم 103کشته برجا گذاشته و طبق اعلام مقام‌های محلی، از وضعیت 1300نفر اطلاعی در دست نیست. شبکه یورونیوز گزارش داده که بی‌اطلاعی از وضعیت این افراد به‌دلیل قطع خطوط تلفن و شبکه تلفن همراه بوده است. در آن سوی مرز، در بلژیک دست‌کم 15نفر قربانی طغیان رودخانه‌ها شده‌اند. مسئولان شهری، مناطقی از شهر لیژ بلژیک را با 200هزار نفر جمعیت به‌طور کامل تخلیه کرده‌اند. در مناطقی از سوئیس، هلند و لوکزامبورگ هم شهرها و روستاها دچار آبگرفتگی شده‌ا‌ند اما از این کشورها گزارشی در مورد تلفات انسانی مخابره نشده است.
رسانه‌های آلمان با توجه به‌شدت و گستردگی خسارت‌های وارده، سیل اخیر را «سیل مرگ» نامیده‌اند. بارش ۲۴ساعته باران در 2 ایالت راین-وستفالن و راینلاند-فالتس که ۱۰۰ تا ۱۵۰میلی‌متر گزارش شده، بیش از میانگین بارش متوسط یک‌ماه در این مناطق است. در منطقه ریفرشاید طی ۹ساعت باران سیل‌آسا ۲۰۷میلی‌متر باران باریده است. آندریاس فریدریش، سخنگوی سازمان هواشناسی آلمان، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که این حجم از بارندگی در برخی مناطق «در ۱۰۰سال گذشته» بی‌سابقه بوده است. با ادامه بارندگی‌ها، خطر مناطق بیشتری از شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه‌های بزرگ و رودهای منشعب از آنها را تهدید می‌کند.
سیل مرگبار غرب اروپا چند روز پس از آن رخ می‌دهد که اتحادیه اروپا با انتشار برنامه جدیدی اعلام کرد قصد دارد طی 9سال، استفاده از سوخت‌های فسیلی را در کشورهای عضو حذف کند. این برنامه جزئی از یک برنامه جامع‌تر است که در چارچوب آن اروپا قصد دارد با هدف مهار تغییرات آب‌وهوایی، تا سال2050 به‌طور کامل مانع انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. فعالان محیط‌زیست، سیل اخیر را ناشی از تغییرات چشمگیر آب‌وهوایی در اروپا دانسته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید