• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135847
+
-

بازیافت از مبدأ با دستگاه امحای پلاستیک

با همکاری سه‌جانبه شهرداری تهران، سازمان برنامه عمران ملل متحد و کشور ژاپن، دستگاه خوددریافت پلاستیک، ساخته و رونمایی شد

گزارش
بازیافت از مبدأ با دستگاه امحای پلاستیک

دستگاه‌های خوددریافت پلاستیک RVM که با همکاری سه‌جانبه شهرداری تهران، سازمان UNDP (برنامه عمران ملل متحد) و ژاپن ساخته شده است، به مناسبت روز جهانی بدون پلاستیک رونمایی شد.
شهردار تهران که به مناسبت پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو با دوچرخه به محل کار خود رفته بود، در این مراسم گفت: دستگاه‌های امحای پلاستیک که ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است با همکاری و تامین اعتبار دولت ژاپن و با همکاری ایران به‌صورت کار مشترک صورت گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری شهر، پیروز حناچی گفت: هدف این است که بتوانیم پلاستیک‌های تولید‌شده و بطری‌های پلاستیکی را که در کشور ایران به میزان زیادی استفاده می‌شود و ممنوعیت کمتری برای عدم‌استفاده از آنها وجود دارد، مجددا بازیافت کنیم. حناچی بیان کرد: شهرداری تهران فعالیت‌های خوبی را در زمینه پسماند آغاز کرده است؛ ازجمله طرح جامع پاکبان که به تصویب رسیده است و ایستگاه‌های گلماند که برابر با وزن پسماندهای شهری، به شهروندان خدمات ارائه می‌دهند. آموزش به شهروندان برای تفکیک پسماند از مبدأ و همین‌طور طرح کاهش پسماند (طرح کاپ) که طی آن فرایند حمل کمتر پسماند و دفع آن فراهم می‌شود هم از برنامه‌های انجام‌شده در شهرداری تهران است. دستگاه RVM که نمونه خارجی آن قبلا به‌صورت آزمایشی در برخی نقاط مانند تعدادی از شعب فروشگاه شهروند، نصب شده بود بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌‌ای را به‌عنوان زباله خشک دریافت می‌کند تا برای بازیافت به مراکز صنعتی ارسال شود. در مقابل این بطری‌ها، به شهروندان قبض یا بن خرید داده می‌شود.
شهردار تهران  همچنین در دیدار با سفیر ژاپن گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات کلانشهرها، مانند آلودگی هوا، ترافیک، پسماند، تامین آب سالم و حمل‌ونقل، مشترک است. تلاش کردیم مشکلات تهران در حوزه‌های زیست‌محیطی را با اقدامات مختلف و استفاده از تجربیات جهانی حل کنیم. شهردار با بیان اینکه پاندمی کرونا شرایط خاصی را به جهان تحمیل کرده و سبب تجربیات تازه‌ای شده است، ادامه داد: پس از کادر بهداشت و درمان، مدیریت شهری بیشترین درگیری را با مسئله کرونا دارد. مباحثی مانند مدیریت فضای شهری و پشتیبانی از کادر درمان، بحث آرامستان‌ها و موضوع حمل‌ونقل از نمونه‌های آن هستند. همچنین 2میلیون و۹۰۰هزار دوز واکسن کرونا توسط دولت ژاپن به ایران اختصاص داده شده که باید این نوعدوستی را در شرایط کرونایی قدر بنهیم. حناچی با بیان اینکه با بیشتر پایتخت‌ها و کلانشهر‌های جهان در حال مذاکره و انتقال تجربیات هستیم، اضافه کرد: یکی از مشکلات و تجربیات کرونا، افزایش پسماند‌های عفونی است و در تهران نیز جمع‌آوری و امحای آن ازطرق بهداشتی در حال انجام است.
او سابقه همکاری شهرداری‌ و ژاپن را بیش از 2دهه خواند و با اشاره به استفاده از تجربه ژاپن در 2 موضوع پسماند و نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: این دو تجربه می‌تواند زمینه‌ساز ادامه همکاری‌های بعدی ما باشد. از آغاز این دوره از مدیریت شهری با تفکیک پسماند از مبدأ و استفاده از ایستگاه‌های میانی بیش از ۱۵۰۰تن پسماند دیگر دفع نمی‌شوند و همچنین بخش زیادی از باقی پسماندها تبدیل به برق می‌شود.

دیدار شهردار تهران و سفیر هلند
پیروز حناچی همچنین دیروز دیداری هم با یاپ ورنر، سفیر هلند در ایران داشت. او در این دیدار گفت:«هلند در بحث انرژی‌های نو و دوچرخه و استفاده از آن در حمل و نقل بسیار پیشرفته است و آینده تهران نیز در حوزه حمل و نقل در استفاده از خودروهای برقی است. در کنار توسعه تکنولوژی و محیط‌زیست اولین موضوعی که از کشور هلند به ذهن می‌رسد، مسئله دوچرخه و استفاده مردم این کشور از آن است.» او افزود: «ورزش خانوادگی و استفاده از دوچرخه برای محیط کار و امور روزمره موضوع جدیدی در تهران است، هر چند ۴۰ سال پیش دوچرخه یکی از مدهای اصلی حمل و نقل در تهران بود. نگاه ما به موضوع دوچرخه در تهران به این صورت است که اگر مردم را همراه کنیم، با حضور هر دوچرخه، یک ماشین از سطح شهر کم می شود.» او با بیان اینکه آینده حمل و نقل تهران در استفاده از خودروهای برقی است، ادامه داد: «هفته گذشته از اتوبوس برقی رونمایی کردیم که یکی از شرکت‌های داخلی سازنده آن بود و قرارداد تولید ۱۰۰ اتوبوس برقی امضا شد.» حناچی با بیان اینکه شهرداری تهران در شرایط پاندمی کرونا با 2‌ویروس کرونا و تحریم‌ها می‌جنگد، گفت: یکی از دلایلی که در کشور ما از انرژی‌های پاک و نو و دوچرخه کمتر استفاده می‌شود، ارزان بودن انرژی است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید