• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135826
+
-

7روز آلودگی مستمر در 5شهر کشور

روند آلودگی هوای 5شهر کشور امروز وارد هفتمین روز متوالی می‌شود. اراک با 101، تهران با 134، اصفهان با 207، کرج با 109و زاهدان با 234دیروز آلوده‌ترین شهرهای کشور بودند. این روند با تثبیت پایداری‌ها در طول روز ثابت و هوای روز جاری نیز آلوده می‌ماند اما سامانه آب و هوایی جدید قرار است طی امشب و فردا شرایط را اندکی بهبود بخشد. در عین حال در استان‌های سمنان، تهران، قم، مرکزی، اصفهان، خوزستان، ایلام، بوشهر و منطقه جنوب شرق کشور، گرد و خاک تا 5روز ادامه دار خواهد بود. آلودگی پایتخت با امروز، رکورد 7روز متوالی را به ثبت می‌رساند. در حالی ‌شاخص کیفیت هوای پایتخت طی 6روز منتهی به دیروز در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس و همه گروه‌ها قرار داشت که امروز نیز در طول روز هوا آلوده می‌ماند اما در ساعات غروب و شب قرار است شرایط برای کاهش آلاینده‌ها فراهم شود.
دیروز در پی تردد خودروها در بیشتر مناطق کیفیت هوا در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و شاخص ساعت 11که شاخص 24ساعته محسوب می‌شود، روی عدد 134بود. این شرایط آلودگی بی‌شک ناشی از عدم ‌وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات روز بود. اما پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که صبح امروز چهارشنبه ۲۳تیر، افزایش ترافیک صبحگاهی و کاهش تندی باد سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد خواهد شد. با افزایش تندی باد در طول روز، پراکندگی آلاینده‌ها تسهیل خواهد شد؛ با این حال احتمال افزایش غلظت آلاینده ازن و کاهش کیفیت هوا نیز در برخی مناطق وجود خواهد داشت. با استمرار وزش باد مؤثر تا ساعات پایانی امروز، پراکندگی آلاینده‌ها و به‌تبع آن برقراری وضعیت قابل‌قبول کیفیت هوا در بیشتر مناطق پیش‌بینی می‌شود.

سامانه جدید می‌رسد
سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید به کشور خبر داد که می‌تواند بخشی از آلودگی هوای شهرهای بزرگ را کاهش دهد. به گزارش همشهری، طبق اطلاعات رسیده از سازمان هواشناسی جهانی و سازمان هواشناسی کشور، سواحل خزر، ارتفاعات استان تهران، سمنان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و بخش‌هایی از خراسان شمالی و رضوی از امروز شاهد بارش پراکنده خواهند بود و این بارش‌ها تا پایان هفته شدت می‌گیرد. همچنین طی 5روز آینده در شرق و جنوب شرق کشور به‌ویژه در شمال سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. از سویی امروز سرعت وزش باد در جنوب سمنان، جنوب تهران، قم، مرکزی، اصفهان، خوزستان، ایلام و بوشهر افزایش می‌یابد و در بعضی ساعات وقوع گرد و خاک دور از انتظار نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید