• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 تیر 1400
کد مطلب : 135822
+
-

3هزار هکتار از مناطق حفاظت‌شده کشور سوخت

آتش
3هزار هکتار از مناطق حفاظت‌شده کشور سوخت

وسعت مناطق حفاظت ‌شده و پارک‌های ملی که امسال در آتش سوخته‌اند، بالغ بر 3هزار هکتار بوده است. این روزها حیات‌وحش و گونه‌های گیاهی به‌شدت در معرض تهدید هستند؛ از یک‌سو کمبود آب و علوفه و از سوی دیگر زبانه‌های آتش. رضا حسن‌هراتی، رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط‌زیست با ابراز نگرانی در مورد آخرین آمار آتش‌سوزی‌ها می‌گوید: براساس آمار تا به حال حدود 3هزارو118هکتار از مناطق چهارگانه گرفتار حریق شده است.
براساس آمار اعلامی پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، به‌ترتیب استان فارس با بروز آتش‌سوزی در هزار و542هکتار، خوزستان با هزار و 125هکتار، مازندران با 131هکتار و کردستان با 93هکتار، بیش از سایر استان‌ها با حریق دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین در تهران 49هکتار و در بوشهر 22هکتار از مناطق چهارگانه دچار حریق شده‌اند.
درحالی‌که بیش از 3هزار هکتار از مناطق چهارگانه در آتش سوخته‌اند، رئیس گروه برنامه‌ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت‌شده سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره مدیریت و عملکرد سازمان محیط‌زیست می‌گوید: «مدیریت آتش‌سوزی‌ها به‌خوبی صورت گرفته است. در این چند روزه که کهگیلویه و بویراحمد دچار آتش‌سوزی شده، بالگرد، نیروی کمکی و تجهیزات لازم به سرعت هماهنگ و تامین شده است و اکنون کل معاونت طبیعی درحال آماده‌باش و پای کار هستند.»
سخنان این مسئول در شرایطی عنوان می‌شود که بحران آتش‌سوزی در گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد پس از 5روز مستمر همچنان ادامه دارد. دیروز خبر رسید که وزارت دفاع هم برای کنترل آتشی که به جان جنگل‌های این استان افتاده پای کار آمده است. رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از همکاری همه‌جانبه این وزارتخانه در حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور و حضور بالگردهای اطفای حریق جهت مهار آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه نارک و خامی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. خلبان محمدمهدی نوری‌آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» در شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد که از ساعت۲۳ پنجشنبه‌شب آغاز شده به ایسنا گفت: پس از حدود ۱۰۰ساعت تلاش از زمین و هوا توسط نیروها و بالگردها، به‌علت وزش باد شدید، دمای هوای ۵۰درجه سانتی‌گراد، سخت گذر و صعب‌العبور بودن منطقه و شیب تند، آتش همچنان ادامه دارد. همچنین آتش‌سوزی دیگری در جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده «خامی» و «مارین» نیز آغاز شده است.
به‌گفته نوری‌آقا، ۴فروند بالگرد در منطقه حضور یافتند که 2فروند مجهز به بسکت تخصصی اطفای حریق هوایی با ظرفیت 4تن آب هستند و درصورت نیاز استان، یک فروند بالگرد دیگر هم آماده اعزام به منطقه عملیاتی است. او با اشاره به اینکه پوشش جنگلی منطقه که دچار آتش‌سوزی شده بلوط و زالزالک است، می‌گوید: برآورد میزان خسارات هنوز زود است و میزان خسارات وارده نیز پس از مهار آتش مشخص می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید