• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135730
+
-

آغاز عصر جدید سفرهای فضایی

پس از ریچارد برانسون، به زودی نوبت به یک‌میلیاردر دیگر به نام جف بزوس می‌رسد تا با کپسول ساخت شرکتش به فضا سفر کند

فضا
آغاز عصر جدید سفرهای فضایی

ساسان شادمان‌منفرد- خبر‌نگار

 عصر روز یکشنبه سرانجام ریچارد برانسون، مالک شرکت فضایی ویرجین گالکتیک با موفقیت به مدار زیرین زمین سفر کرد. حالا نوبت به دومین میلیاردر جهان رسیده که آماده چنین سفر توریستی‌ای شود.جف بزوس، مؤسس شرکت آمازون و مالک شرکت «بلو اوریجین» آماده می‌شود تا در روز بیستم ژوئیه (29تیر) با کپسولی که شرکتش ساخته، راهی فضا شود. به گزارش وب‌سایت کریستین ساینس مانیتور، برانسون 71ساله و 5خدمه از شرکت ویرجین گالکتیک عصر یکشنبه به وقت تهران با پرواز از صحرای نیومکزیکو به ارتفاع 86کیلومتری از سطح زمین رسیدند و برای 3تا 4دقیقه بی‌وزنی و مشاهده انحنای زمین را تجربه کرده و سپس به خانه برگشتند و در فرودگاه مبدا به زمین نشستند.
این سفر به‌صورت مستقیم پخش شد و بسیاری از مردم جهان به تماشای این جاه‌طلبی نشستند. ریچارد برانسون پس از بازگشت از این سفر گفت: «همه‌‌چیز جادویی بود.»

خط کارمان
گردشگری فضایی- تجاری برنامه‌ای است که این روزها توجه بسیار زیادی را معطوف به خود کرده است. بیش از 2دهه تلاش برای محقق کردن چنین امری به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. ویرجین گالکتیک که در سال2004تاسیس شده، عصر شنبه نامش را در تاریخ صنعت گردشگری فضایی به ثبت رساند و بلو اوریجین هم که در هشتم سپتامبر 2000به‌وجود آمده است تا چند روز دیگر به این مهم نایل می‌شود.
جف بزوس مانند یک رقیب، پیام تبریکی را برای برانسون ارسال کرد و گفت: «دیگر نمی‌توانم منتظر عضویت در این باشگاه بمانم!» یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کار شرکت بلو اوریجین با ویرجین گالکتیک این است که آنها قصد دارند گردشگران خود را از خط به‌اصطلاح کارمان یعنی همان خط فرضی که 100کیلومتر از سطح زمین ارتفاع دارد، عبور دهند؛ ارتفاعی  که توسط فدراسیون‌های بین‌المللی هواپیمایی و هوافضا به‌عنوان آستانه فضا شناخته شده است، اما در عین حال ناسا، نیروی هوایی، اداره هوانوردی فدرال و برخی از فیزیکدانان نجوم، شروع مرز بین جو و فضا را 80کیلومتر بالاتر از سطح زمین درنظر می‌گیرند. ویرجین گالکتیک هم‌اکنون بیش از 600نفر را در فهرست گردشگران فضایی خود قرار داده و این درحالی است که قیمت بلیت‌های این سفر 250هزار دلار خواهد بود.

برنامه بلو اوریجین
کپسول نیوشپرد قرار است توسط یک موشک به فضا برده شود. پس از رسیدن به ارتفاع لازم، کپسول از موشک جدا می‌شود و با طی یک مسیر از خط کارمان عبور کرده و سپس به آرامی فرود می‌آید.
در مسیر بازگشت، این کپسول با کمک چترهای مخصوص در صحرای تگزاس غربی فرود خواهد آمد. مجموع حضور نیوشپرد در فضا، حدود 3دقیقه برآورد شده است.

رقابت میلیاردرها
گردشگری فضایی برنامه‌ای است که درحال حاضر 2شرکت فضایی بلو اوریجین و ویرجین گالکتیک آن را دنبال می‌کنند. تصور اولیه شاید این باشد که پول چیز خوبی است و می‌شود با صرف آن به فضا رفت و برای دقایقی احساس بی‌وزنی کرد و انحنای زمین را به نظاره نشست! اما واقعیت اینجاست که برای این 2میلیاردر یعنی بزوس و برانسون، پول درآوردن از این راه شیرین‌تر است. برنامه آنها کسب درآمد فوق‌العاده در آینده‌ای نزدیک از صنعت جدیدالتاسیس «گردشگری فضایی» خواهد بود. البته پیش‌تر نیز برخی افراد به‌عنوان گردشگر به فضا رفته بودند، اما اکنون بحث صنعت گردشگری فضایی و تجاری کردن آن مطرح است.

رقابت تجاری
زمانی که جف بزوس اعلام کرد که در روز بیستم ژوئیه سال2021در نخستین سفر سرنشین‌دار بلو اوریجین به فضا حضور خواهد داشت، عده‌ای ریسک این کار را درنظر گرفته و هشدارهایی را در این خصوص صادر کردند. با این حال، ریچارد برانسون توانست خود را زودتر از رقیبش به فضا برساند و او را در این راه شکست دهد. شکستی که گویا برای بزوس گران تمام‌شده و شاید به همین‌خاطر هم بود که پس از این اتفاق، شرکت بلو اوریجین با تهیه یک جدول گرافیکی به مقایسه و تفاوت سفر این شرکت با سفر ویرجین گالکتیک پرداخت‌. به‌نظر می‌رسد که در این مقایسه، زودتر رسیدن سر ریچارد برانسون به فضا به چالش کشیده شده باشد. در این جدول به چند ویژگی برتر نیوشپرد به فضاپیمای ویرجین گالکتیک ازجمله داشتن سیستم فرار و پنجره‌های بزرگ‌تر برای بهتر دیدن فضا اشاره شده است. بزوس همچنین در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشته بود: «من می‌خواهم به این سفر بروم؛ زیرا این کاری است که من همواره می‌خواستم در تمام زندگی‌ام انجام بدهم. این یک ماجراجویی است. این برای من یک معامله بزرگ است.» بزوس همچنین گفت که او برادرش را نیز با خود خواهد برد و یک صندلی را نیز به حراج می‌گذارد که بعدتر به قیمت 28میلیون دلار به والی فانک، فضانوردی که به‌دلیل زن بودنش هرگز نتوانست به سفر فضایی نبود، فروخته شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید