• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 تیر 1400
کد مطلب : 135720
+
-

درخواست تخت و نیروی انسانی برای هرمزگان

پیگیری
درخواست تخت و نیروی انسانی برای هرمزگان

سیده‌زهرا عباسی- خبرنگار

هرمزگان از اواخر سال گذشته روزهای متلاطمی را طی می‌کند. گرچه این استان هم مانند دیگر استان‌های جنوبی یک پیک کرونا از کشور عقب‌تر است، اما بدون حتی لحظه‌ای وقفه از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد وارد پیک چهارم شد. روز گذشته (دوشنبه) با جان‌باختن ۹نفر دیگر از بیماران مبتلا به کرونا شمار کل جان‌باختگان این بیماری در استان به 1510نفر رسید و ۲۲۱بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری شدند. در مجموع ۷۷۲نفر در بیمارستان‌های استان تحت مراقبتند. این در حالی است که به‌طور میانگین روزانه بیش از هزار مبتلای جدید در هرمزگان شناسایی و بیش از 200بیمار در مراکز درمانی بستری می‌شوند، راهروی بیمارستان‌ها پر از بیمار است، پزشکان به‌دلیل کمبود نیرو وقت استراحت ندارند و این شرایط فشار زیادی را به کادر درمان استان وارد کرده.

تأیید فوت با کرونای دلتا در میناب
بررسی‌های انجام‌شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد ۴۰ تا ۵۰‌درصد از موارد ابتلای ویروس کرونا در هرمزگان ناشی از کرونای دلتای هندی است. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: در هفته‌های آینده غالب کرونا در هرمزگان ناشی از دلتای هندی می‌شود و با توجه به سرعت بالای انتقال، رعایت دقیق و جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط مردم بسیار ضروری است. فاطمه نوروزیان با بیان اینکه در روزهای اخیر فوت یک بیمار از شهرستان میناب بر اثر ابتلا‌ به کرونای دلتای هندی تأیید شده است، می‌افزاید: از مجموع بستری‌های هرمزگان، ۱۰۱‌نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌‌سی‌یو) بستری هستند و حال ۱۰‌نفر از آنها وخیم است.

کمبود تخت بستری
کمبود تخت بیمارستانی و نیروی انسانی هم از مواردی است که بارها مطرح شده. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چند روز پیش اعلام کرد که استان به‌علت افزایش بیماران کرونایی با کمبود شدید تخت بیمارستانی روبه‌رو شده است. حسین فرشیدی می‌گوید: به‌دلیل کمبود تخت با مرخص‌کردن بیماران بخش‌های جراحی و قلب، افراد کرونایی بستری می‌شوند. کمبود نیروی درمان یکی دیگر از مشکلات هرمزگان است و در استخدام‌های جدید، نیروی پرستاری جدید در استان جذب نشده. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم در این‌باره می‌گوید: درصد اشغال تخت کووید به‌طور میانگین در استان 96درصد است ولی در مرکز استان‌ها به‌ویژه بندرعباس بیش از 100درصد اشغال تخت داریم. اوضاع به‌قدری بحرانی است که در راهروی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس به‌عنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی هم مریض بستری کرده‌ایم.
نوروزیان با بیان اینکه کمبود تخت و نیروی انسانی فشار زیادی بر کادر درمان وارد کرده است، می‌افزاید:‌ قبل از شیوع کرونا استان 2هزار تخت بیمارستانی کم داشت و در این مدت تعداد محدودی از این تخت‌ها تامین شده است. بیمارستان 531تختخوابی در حال ساخت بندرعباس یکی از امیدهای ما برای جبران کمبود تخت بود، اما هنوز در مرحله ساختمان‌سازی است. همچنین قرار بود یک بیمارستان دوم در میناب به‌عنوان شلوغ‌ترین شهر استان بعد از بندرعباس ساخته ‌شود که آن‌هم کند پیش می‌رود.

درخواست 3بیمارستان صحرایی
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه این استان به سپاه، ارتش و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درخواست تشکیل بیمارستان صحرایی را داده است، ‌‌می‌گوید: به‌جز مرکز استان در شرق و غرب هم نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی داریم. 2روز است این درخواست به‌طور جدی مطرح شده و به ما اعلام کردند که به‌زودی بیمارستان‌ها راه‌اندازی می‌شود. نوروزیان تأکید می‌کند که استان نیروی انسانی و تجهیزات اضافه برای بیمارستان‌های صحرایی ندارد و هر نهادی که برای بیمارستان صحرایی اقدام می‌کند، باید نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز آن را هم تامین کند.

***
مشکل کمبود تخت فقط در هرمزگان نیست و در چهارمحال و بختیاری و سیستان‌و‌بلوچستان هم خبرهایی در این‌باره به گوش می‌رسد. درتهران هم با توجه به افزایش نگران‌کننده آمار ابتلا و بستری در روزهای گذشته هشدارهایی درباره کمبود تخت در روزهای آینده داده شده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته اعلام کرد که ۲۰‌هزار و ۸۲۹‌نفر مبتلای جدید شناسایی شده‌اند که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به 3میلیون و ۳۹۴ هزار و ۲۷۹ نفر رسیده است. از شمار مبتلایان شناسایی‌شده 2287نفر بستری‌های بیمارستان به شمار می‌روند و 3790نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. هم‌اکنون ۱۴۳‌شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۶‌شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۹‌شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید