• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 تیر 1400
کد مطلب : 135610
+
-

افزایش قیمت محصولات شوینده تکذیب شد

بازار
افزایش قیمت محصولات شوینده تکذیب شد

انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده و بهداشتی ضمن رد خبر افزایش دوباره قیمت این اقلام اعلام کرد شرکت‌ها تخلفی از قیمت مصوب نداشته‌اند.
خرداد‌ماه امسال افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی قیمت مواد شوینده رسانه‌ای شد اما حرف و سخن درباره گرانی شوینده‌ها از مدتی پیش از آن آغاز شده بود. از اردیبهشت‌ماه گزارش‌هایی درباره افزایش ۴۰ تا ۵۰درصدی قیمت مواد شوینده و بهداشتی در بازار منتشر شد و حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با تأیید وجود این گرانی در بازار از دولت خواست سیاست‌هایی اتخاذ کند که ضمن رعایت حقوق تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان نیز دچار مشکل نشوند. انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در آن زمان چنین تغییر قیمت‌هایی را تکذیب و اعلام کرد اساسا هیچ‌گونه افزایش قیمتی حتی با درصدهای کمتر در زمینه مواد شوینده و بهداشتی اعمال نشده اما قرار است طی جلساتی چند روز آینده، درباره میزان افزایش قیمت این اقلام تصمیم‌گیری شود. تصمیمی که پس از این جلسات گرفته شد همان بود که ۱۷خرداد امسال ابلاغ شد که براساس آن اکثر محصولات شوینده و بهداشتی ۲۰درصد و 5قلم محصول شامل مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، پودر و مایع لباسشویی، صابون و خمیردندان ۲۵درصد گران شدند. اما در چند روز گذشته خبری در یکی از خبرگزاری‌ها درباره رعایت نشدن سقف افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی از سوی تولیدکنندگان دوباره بحث گرانی این اقلام را پررنگ کرد. رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی در گفت‌وگو با همشهری درباره اتهامات مطرح شده، ضمن رد دوباره این اتهام، بحث‌های مطرح شده را ناشی از عملکرد مغرضانه یک خبرگزاری خاص دانست و افزود: این خبرگزاری خردادماه هم از افزایش قیمت ۶۰درصدی محصولات شوینده آن هم برای دومین بار خبری منتشر کرده بود که هردو موضوع مطرح شده در این خبر نادرست بود. بختیار علم‌بیگی در توضیح این مطلب افزود: افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵درصدی شوینده‌ها در خرداد‌ماه نخستین تغییر قیمت این اقلام طی امسال بود و ما از آبان‌ماه پارسال هیچ‌گونه تغییر قیمتی نداشتیم. او با اشاره به اینکه محصولات شوینده و بهداشتی با قرار گرفتن در گروه سوم کالایی مشمول قیمت‌گذاری اجباری و دستوری نیستند، افزود: میزان افزایش قیمت در این محصولات پس از بررسی مستندات در سازمان حمایت انجام شده و تولیدکنندگان نیز مصوبات را کاملا رعایت کرده‌اند.

خرده‌فروشان تخلف می‌کنند
قیمت مواد شوینده و بهداشتی به‌ویژه با افزایش میزان مصرف طی یک سال و نیم گذشته و همزمان با بحران کرونا، همواره محل توجه مردم و رسانه‌ها بوده و هر ازگاهی تخلفاتی در زمینه رعایت قیمت مصوب مطرح شده است. یکی از موضوعاتی که پس از تغییرات رسمی قیمت این اقلام در واحدهای خرده‌فروشی مثل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات بهداشتی عنوان می‌شود این است که کارخانه‌ها برخی از محصولات قیمت قدیم خود را که در انبارهایشان مانده، به همراه محصولات دارای قیمت جدید در بازار توزیع می‌کنند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای خرده‌فروشی‌ها می‌شود؛ به این معنا که فروشنده چون قیمت جدید را برای این محصول پرداخته ناچار است آن را با قیمت جدید به مصرف‌کننده بفروشد درحالی‌که قیمت قدیم روی محصول درج شده و مصرف‌کننده این ناهماهنگی را به گرانفروشی خرده‌فروش نسبت می‌دهد. علم‌بیگی در این خصوص گفت: محصولات تولیدی در خط تولید جت‌پرینت و بلافاصله کارتن می‌شود و تولید‌کننده اگر بخواهد کارتن را باز کند، جت پرینت را تغییر دهد و بعد محصول را به بازار عرضه کند، هزینه تمام‌شده برای او بیشتر از ۲۵درصد اعلامی می‌شود، از سوی دیگر اگر قیمت را تغییر ندهد، خریدار و خرده‌فروش محصول را نمی‌خرد، پس این موضوع نمی‌تواند صحت داشته باشد. علم‌بیگی بروز چنین مواردی را ناشی از تخلفات خرده‌فروشان عنوان کرد و از مردم خواست به‌ویژه در بازه زمانی نزدیک به تغییر قیمت‌ها به نرخ‌های درج شده روی محصول توجه کنند و قیمتی بیش از آن نپردازند. او با تأکید بر اینکه فروشگاه‌ها موظفند خرید قبلی خود را با قیمت‌های قدیم بفروشند، افزود: از موارد تخلفی که در این زمینه دیده شده این است که بعضی فروشگاه‌ها محصولات شوینده و بهداشتی را با ۲۵درصد حراج عرضه کرده بودند درحالی‌که قیمت برای مصرف‌کننده با لحاظ تخفیف ۲۵درصدی از قیمت روی محصول بالاتر بوده است. این مقام صنفی همچنین از تولید کافی انواع محصولات شوینده در کشور خبر داد و افزود: در زمینه این محصولات هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد؛ چراکه توان تولید بسیار بالاست و با توجه به‌وجود تقاضا در بازار، تمام شرکت‌های تولید با حداکثر توان در حال تولید هستند و گاه حتی محصولاتشان را به قیمت تولید و بدون سود به بازار عرضه می‌کنند چون مشکلات و هزینه‌های توقف تولید بسیار بیشتر از کم و زیاد شدن درصد سود تولیدکننده است.

قیمت شوینده‌ها بالا نیست
محصولات شوینده و بهداشتی ازجمله کالاهایی بودند که ممنوعیت وارداتشان با کمتر اعتراضی مواجه شد زیرا توان تولید داخلی با حفظ کمیت و کیفیت در حدی بود که پیش از ممنوعیت واردات نیز بسیاری از محصولات تولید شرکت‌های داخلی سهم خوبی از بازار مصرف به‌دست آورده و اعتماد مصرف‌کننده را کسب کرده بودند. هم‌اکنون واردات محصول نهایی در این حوزه انجام نمی‌شود و تنها بخشی از مواداولیه تولید در این صنعت با واردات تامین می‌شود. با این حال در مدت نزدیک به 3سالی که از ابلاغ و اجرای این ممنوعیت می‌گذرد روند تصاعدی افزایش قیمت محصولات شوینده برای مصرف‌کنندگان آزاردهنده و محل سؤال بوده است. بسیاری از تولیدات به‌ویژه در محصولاتی مثل شامپوها و انواع کرم‌های بهداشتی و آرایشی با قیمت‌های بسیار بالایی عرضه می‌شوند که بعضا با قیمت برندهای خارجی موجود در بازار برابری می‌کنند. گرچه آنچه از محصولات خارجی در بازار مصرف موجود است بدون گذراندن مراحل قانونی و پرداخت هزینه‌های گمرکی وارد کشور شده اما واقعیت این است که با درنظر گرفتن فاکتور افزایش نرخ ارز هزینه قاچاق هم افزایش یافته و شوینده‌ها و دیگر محصولات این حوزه نیز در این زمینه مستثنا نیستند، با این حال دیده می‌شود که در فروشگاه‌های محصولات بهداشتی قیمت شامپوهای تولید داخل با برندهای خارجی برابری می‌کند و در مواردی حتی بیشتر است. برندهای نامدار و شناخته شده محصولات بهداشتی و شوینده در دوسال اخیر قیمت تولیداتشان را گاه تا 3برابر بالا برده‌اند و این شبهه نزد مصرف‌کنندگان ایجاد شده که شرکت‌های داخلی از بازار خالی از رقیب سوءاستفاده می‌کنند. با این حال رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی معتقد است قیمت محصولات بهداشتی و شوینده نه‌تنها زیاد نیست بلکه باید در قیمت پایه این محصولات تجدید نظر شود چرا که قیمت نهایی با توجه به ارز روز تعیین می‌شود اما تولیدکنندگان هنوز کالاهایشان را با قیمتی عرضه می‌کنند که با احتساب ارز ۴۲۰۰تومان تعیین شده است. علم‌بیگی معتقد است آنچه از اقلام خارجی به‌ویژه برندها در بازار عرضه شده تولید تقلبی است و اگر تولید برند اصلی باشد غیرممکن است که قیمت آن با تولیدات ایرانی برابری کند. به باور این مسئول صنفی، قیمت ‌محصولات ایرانی با توجه به افزایش قیمت مواداولیه تولید و بسته‌بندی و دیگر هزینه‌های جانبی، متعادل است و تولیدکنندگان بیش از ۱۵ درصد سود نمی‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید