• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 21 تیر 1400
کد مطلب : 135580
+
-

روزهای رکود هتلداری در آذربایجان‌غربی

تعداد کم گردشگران، سبب بی‌میلی سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و اقامتگاه در جوار مکان‌های گردشگری استان مانند تخت سلیمان یا قره‌کلیسا شده است

روزهای رکود هتلداری در آذربایجان‌غربی

سید مرتضی احمدپور-خبرنگار

 آذربایجان‌غربی با بیش از هزار و۶۰۰اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲اثر جهانی قره‌کلیسا و تخت سلیمان، از استان‌هایی با قابلیت بالای گردشگری در ایران محسوب می‌شود و تا پیش از شیوع کرونا نیز این استان موفق شده بود سومین جایگاه جذب گردشگران خارجی را به خود اختصاص دهد. این درحالی است که این استان از نظر مراکز اقامتی مناسب و همچنین وضعیت جاده‌ها رتبه مطلوبی ندارد و گاه این موارد به عوامل بازدارنده در جذب گردشگر برای این استان تبدیل می شوند.
البته برخی معتقدند بخشی از این آمار مربوط به گردشگرانی بوده است که قصد داشته‌اند از طریق پایانه‌های مرزی، ایران را ترک کنند، اما به‌هرحال در همین مدت کوتاه اقامت در استان نیز از مکان‌های دیدنی آذربایجان‌غربی ازجمله آرامگاه شمس و تخت‌سلیمان بازدید کرده‌اند و می‌توان آنها را در زمره گردشگران به‌حساب آورد. با توجه به مشکلات موجود برسر راه توسعه گردشگری این استان، مدتی است افزایش سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی درآذربایجان‌غربی در اولویت قرار گرفته است تا با بازگشت شرایط به دوران پیش از کرونا، این استان بتواند میزبانی مناسبی از گردشگران داشته باشد.

لزوم افزایش تخت‌های اقامتی 
برای پی بردن به عمق مشکلات موجود در زمینه نبود مراکز اقامتی، تنها کافی است قصد سفر به تکاب و تخت‌سلیمان را داشته باشید و به‌دنبال محل اقامت مناسب در اطراف آن بگردید، آن وقت است که متوجه می‌شوید هیچ موردی یافت نمی‌شود. برخی گردشگران هم معتقدند شاید بتوان در ارومیه هتل مناسبی برای اقامت چند روزه پیدا کرد، اما در شهرهای دیگر استان هتل‌های مناسب کمتری برای استراحت پیدا خواهید کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی دراین باره با اشاره به ضرورت توسعه گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: برای این منظور افزایش سرمایه‌گذاری ساخت هتل و مراکز اقامتی و نیز افزایش تخت‌های اقامتی در اولویت قرار گرفته است.جلیل جباری با اذعان به کمبود محل‌های اقامتی اظهار می‌کند: امیدواریم با بهره‌برداری از واحدهای اقامتی جدید ۳۰درصد به ظرفیت واحدهای اقامتی و گردشگری آذربایجان‌غربی افزوده شود و تخت‌های اقامتی نیز از 5هزار به 7هزار تخت برسد.
وی با اشاره به وجود روستاهای گردشگری متعدد و 1600نقطه تاریخی دراین استان ادامه می‌دهد: با توجه به ‌وجود طبیعت کوهستانی، باغ‌‌شهرها و زندگی عشایری و روستایی در آذربایجان غربی، ظرفیت قابل‌توجهی برای گسترش و راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی وجود دارد و تلاش داریم 100واحد بوم‌گردی نیز راه‌اندازی شود. این مسئول با اشاره به لزوم توسعه محل گردشگری در اطراف آرامگاه شمس در خوی عنوان می‌کند: توسعه این محل به‌صورت گسترده در دستورکار قرار دارد و برنامه‌ریزی خوبی هم صورت گرفته تا دراین محل به‌عنوان مکانی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی خدمات ارائه شود.

کمبود اتوبوس‌های گردشگری
مسعود بهاروند از مدیران آژانس‌های گردشگری استان نیز دراین باره می‌گوید: اغلب راه‌ها در استان، دوطرفه و کم‌عرض است و ایمنی لازم را ندارد. کوهستانی بودن راه‌های دسترسی به نقاط دیدنی و گردشگری، سبب شده است تا تنها خودروهای خاصی بتوانند دراین مسیرها تردد کنند و تعداد گردشگر هم کم است.
وی ادامه می‌دهد: تعداد اتوبوس‌های گردشگری دراین استان کم است و رانندگان اتوبوس‌های باکیفیت نیز ترجیح می‌دهند در مسیر ارومیه به تهران که تعداد مسافر زیاد است و جاده‌ها هم وضعیت بهتری دارند، تردد کنند. به گفته این فعال گردشگری، بیشتر راه‌های روستایی که دارای جاذبه‌های گردشگری است، راه آسفالته مناسبی ندارند و این مانع بزرگی برسر راه توسعه گردشگری محسوب می‌شود.

بی‌میلی سرمایه‌گذاران 
صادق فلاحی از مدیران یک هتل 4ستاره در جاده بند ارومیه هم با بیان اینکه هتلداری این شهر حال و روز خوبی ندارد، می‌گوید: با توجه به کرونا بیش از 70درصد ظرفیت هتل‌ها خالی است و در چنین شرایطی ساخت هتل جدید در استان صرفه اقتصادی ندارد.
وی ادامه می‌دهد: تعداد کم گردشگران، سبب بی‌میلی سرمایه‌گذاران برای ساخت هتل و اقامتگاه در جوار مکان‌های گردشگری مانند تخت سلیمان یا قره‌کلیسا شده و در جوار بیشتر نقاط گردشگری، محلی برای استراحت وجود ندارد. به‌عنوان مثال در کنار آرامگاه شمس در خوی محل مناسبی برای اقامت گردشگران وجود ندارد و تنها پارکی کوچک ساخته شده که قرار است توسعه یابد، اما از توسعه این محل و ساخت هتل‌هایی که قول داده شده، خبری نیست.
فلاحی اضافه می‌کند: بدون حضور جدی دولت و حمایت عملی، امکان توسعه گردشگری در استان وجود ندارد و نمی‌توان تنها با دستورالعمل، صنعت گردشگری را رونق داد.

جاده‌های نامناسب استان
یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش تعداد گردشگران آذربایجان‌غربی، راه‌های  نامناسب این استان است. براساس اعلام اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی، این استان حدود ۱۲هزار کیلومتر جاده دارد که بخش کمی از این راه‌ها بزرگراه است و قسمت زیادی از این محورها دوطرفه هستند و تجهیزات ایمنی لازم ازجمله گاردیل و علائم هشدار دهنده کافی ندارند.
ارسلان شکری با اشاره به اجرای طرح راهداری دراین استان بیان می‌کند: افزایش ایمنی راه‌ها در محوره های مهم ازجمله محورهای منتهی به ارومیه ازجمله ارومیه به خوی و نیز ارومیه به مهاباد در دستورکار قرار دارد.
وی می‌افزاید: افزایش ضریب ایمنی در محورهای کوهستانی ازجمله خوی - ماکو، میاندوآب - شاهین دژ - تکاب، نقده - پیرانشهر- سردشت، میاندوآب - بوکان و همچنین مهاباد - سردشت از دو ماه قبل آغاز شده است. ساماندهی تابلو و علائم، ساماندهی گاردریل‌ها، حذف و کاهش نقاط پرحادثه، لکه‌گیری، اصلاح شیب شیروانی، ترانشه‌برداری، پاکسازی و تسطیح حریم و شانه‌سازی از اقدام‌هایی است که دراین محورها انجام می‌شود.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی تاکید می‌کند: آسفالت‌ریزی حدود 300کیلومتر از راه‌های روستایی استان نیز از سال گذشته آغاز شده‌است و در سال‌جاری نیز ادامه می‌یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید