• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 21 تیر 1400
کد مطلب : 135567
+
-

چند وچون نامگذاری معابر به نام اسطوره‌ها در گفت‌وگو با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای‌شهر تهران

دین مان را به نخبگان ملی ادا می کنیم

دین مان را به نخبگان ملی ادا می کنیم

مهدی اسماعیل پور  

در سال‌های اخیر، نام برخی از بزرگان، قهرمانان و اسطوره‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف بر روی معابر و خیابان‌های مختلف شهر گذاشته شده است. از بزرگان موسیقی مانند «روح‌الله‌خالقی»، «غلامحسین بنان» و «محمدرضا شجریان» گرفته تا اسطوره‌های ورزشی نظیر «منصور پورحیدری»، «ناصر حجازی» و پرویز دهداری، که هرکدام نام‌شان بر روی تابلوی یکی از گذرهای پایتخت نشسته است. در تازه‌ترین رویداد نیز «شورای شهر» یکی دیگر از خیابان‌های شهر تهران را در نزدیکی ورزشگاه «آزادی» به نام اسطوره فوتبال کشورمان «علی دایی» نامگذاری کرده است. به همین بهانه با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای‌شهر اسلامی تهران «محمدجواد حق‌شناس» در این‌باره به گفت‌وگو نشستیم.

یک خیابان به نام دروازه‌بان قرن آسیا
آبان‌ماه سال ۱۳۹۸، شورای‌شهر مصوب کرد تا بلوار «فردوس غرب»، حد فاصل پل «ستاری» تا خیابان «آلاله»، به نام مرحوم «ناصر حجازی» نامگذاری شود. دلیل انتخاب این معبر در منطقه ۵ وجود کمپ مرحوم ناصر حجازی که متعلق به باشگاه «استقلال» و محل تمرین آبی‌پوشان پایتخت است، اعلام شد. ناصر حجازی که به‌عنوان «دروازه‌بان قرن آسیا» انتخاب شده بود از فوتبالی‌ها لقب «عقاب آسیا» گرفته است. او سال ۱۳۹۰ در سن ۶۲ سالگی به دلیل بیماری «سرطان» دارفانی را وداع گفت.

خیابانی به نام معلم اخلاق
پس از اینکه در تهران بلواری به نام ناصر حجازی نامگذاری شد، این بار نوبت به پرویز دهداری رسید. آذرماه سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران، بخشی از بلوار «شیشه مینا» را در منطقه ۲۲ و در نزدیکی ورزشگاه آزادی به نام «پرویز دهداری» نامگذاری کرد. پرویز دهداری سابقه سرمربی‌گری در تیم «ملی ایران» را دارد و با نام «معلم اخلاق» شناخته می‌شود. بازیکن و مربی اسبق تیم‌ملی، سال ۱۳۷۱ به دلیل عارضه «کلیوی» در سن ۶۰ سالگی درگذشت. معلم اخلاق فوتبال ایران که از شاگردان باشگاه «شاهین» بود، همیشه اخلاق را بر ورزش و قهرمانی مقدم می‌دانست.

موافقت علی دایی هم گرفته شد
 رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر این موضوع را با علی دایی در میان گذاشته و موافقت او را برای انجام این کار گرفته است. حق شناس می گوید: «در جلسه کمیسیون نامگذاری تصمیم بر آن شد تا موافقت علی دایی نیز در این‌باره گرفته شود و این مسئولیت به بنده واگذار شد. طی مکالمه‌ای موضوع را با آقای دایی در میان گذاشتم و ایشان ضمن تشکر از این مصوبه شورای‌شهر نیز استقبال کرد. به این‌ترتیب مقرر شد تا با طی شدن روند قانونی این مصوبه بتوانیم تا پایان تیر ماه با نصب تابلوی نام علی دایی در کنار محور غربی استادیوم آزادی، این نام را برای همیشه در شهر تهران ثبت و ماندگار کنیم. هم‌چنین از سازمان ورزش شهرداری درخواست کردیم تا تندیس مرحوم دهداری و علی دایی ساخته و در خیابان‌هایی که به نام آنها نامگذاری شده، نصب شود.»

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره نامگذاری خیابانی به نام علی دایی به همشهری محله می‌گوید: «یکی از وظایفی که قانون برعهده شورای‌شهر گذاشته، نامگذاری خیابان‌ها و معابر است. در این‌باره کمیسیونی به نام «نامگذاری اماکن و معابر» وجود دارد که یک کمیسیون فرعی است. یکی از رویکردهایی که در دوره پنجم شورای‌شهر مورد توجه بود و در دستور کار قرار گرفت، این بود که از شخصیت‌ها، چهره‌ها و نخبگان ملی در حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر، ادب، دانش و ورزش به‌گونه‌ای قدردانی کنیم و بتوانیم نام این عزیزان را در معابر نصب کنیم، برای آنها مراسم بزرگداشت بگیریم یا با بهره‌گیری از هنرهای مختلف مانند «مجسمه‌سازی» یا «نقاشی‌های دیواری»، دین‌مان را به این افراد پرداخت کنیم و بتوانیم الگوهای مناسبی را برای شهروندان‌مان به‌ویژه نسل جوان معرفی کنیم. از سوی دیگر، با معرفی این شخصیت‌ها به غرور ملی‌ خودمان توجه و زمینه ماندگاری این افراد را در یاد و اذهان مردم فراهم کرده‌ایم. چنین رویکردی تنها به علی دایی محدود نمی‌شود و شورای‌شهر تهران در طی سالیان اخیر معابر و اماکن مختلفی را به نام بزرگان و نخبه‌های کشور، نامگذاری کرده است. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در این زمینه، نامگذاری خیابانی به نام مرحوم پرویز دهداری، شخصیت ارزنده فوتبال ایران است که نمونه بارز اخلاق و مدیریت بود. بسیاری از چهره‌های ارزشمند فوتبال ایران از شاگردان مرحوم دهداری هستند. هم‌چنین در این زمینه می‌توانم به مرحوم «ناصر حجازی» نیز اشاره کنم.»

خیابان دایی درخواست جامعه ورزش از شورای‌شهر بود
«محمدجواد حق‌شناس» از درخواست‌ها و پیگیری‌های جامعه ورزش و اردبیلی‌های مقیم تهران برای نامگذاری خیابانی به نام شهریار فوتبال ایران و آقای گل فوتبال جهان می گوید: «پیرامون نامگذاری خیابانی به نام علی دایی باید این توضیح را بدهم که چنین ایده‌ای از قبل در ذهن‌مان بود و تنها منتظر زمان و فرصت مناسبی برای اجرای آن بودیم. حدود ۴ یا ۵ ماه پیش که شکسته شدن رکورد جهانی و آقای گلی ایشان در جهان مطرح شد و مرتب خبرهایی در این‌باره می‌رسید، سبب شد تا دوباره نام علی دایی در دنیا مورد توجه قرار بگیرد و اسم این اسطوره بر سر زبان‌ها بیفتد. این وظیفه برعهده شورای‌شهر تهران بود که بتواند از این چهره صاحب نام و اعتبار بین‌المللی که توانسته است رکورد ۱۵ ساله را در اختیار بگیرد، به‌گونه‌ای قدردانی کند. از سوی دیگر، علی دایی از هر نظر الگوی مناسبی برای جوانان و ورزشکاران کشور محسوب می‌شود. در نتیجه این کار را پیگیری کردیم و این موضوع را با برخی از چهره‌های ورزشی و مدیران شهری در میان گذاشتیم. آنها نیز از چنین‌کاری استقبال کردند. هم‌چنین زمانی که این خبر به گوش خبرنگاران و عکاسان ورزشی رسید، آنها هم درخواست‌شان را به ما ارسال کردند. از سوی دیگر برخی از مسئولان و مقامات استان اردبیل نیز این تقاضا را مطرح کردند. برای ما جالب بود که هم‌زمان، همشهریان آقای دایی، جامعه ورزش و هم‌چنین ورزشی‌نویسان و عکاسان ورزشی پیگیر انجام شدن این کار هستند. به این‌ترتیب شورای‌شهر که از گذشته این ایده‌ را در ذهن داشت، کار را تسریع کرد و موضوع در کمیسیون نامگذاری مطرح شد و به تصویب رسید.»

خیابانی برای شهریار  
تیرماه سال ۱۴۰۰، خروجی بزرگراه «باکری» به آزادراه «کرج» تا ورودی اصلی مجموعه ورزشی آزادی به نام «علی دایی» ثبت شد و این گذر ورزشی از این پس به نام بازیکن و مربی اسبق تیم‌ملی شناخته می‌شود. علی دایی که در فوتبال ایران به او لقب «شهریار» داده‌اند، در سال ۱۳۴۸ در شهر اردبیل متولد شد و اکنون ۵۲ سال دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید