• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 20 تیر 1400
کد مطلب : 135539
+
-

بی‌برقی و بازار داغ وسایل شارژی

گزارش میدانی همشهری نشان می‌دهد این‌روزها بازار پنکه‌ها و چراغ‌های شارژی داغ شده است

گزارش
بی‌برقی و بازار داغ وسایل شارژی


قطع مکرر برق در مناطق مختلف پایتخت و دیگر شهرها در هفته گذشته در صدر اخبار و مرکز توجه رسانه‌ها و مردم بود؛ خاموشی‌های گسترده‌ای که دلایلی مثل کم‌آبی و خارج شدن بعضی نیروگاه‌های کشور از مدار تولید، تداوم فعالیت مزارع استخراج بیت‌‌کوین، صادرات برق به کشورهای همسایه و استهلاک و فرسودگی شبکه برق در بعضی استان‌ها برای آن برشمرده شده اما دلیل آن هرچه باشد، قطع برق، معضلات بسیار زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است، مشکلاتی که تنها به خاموشی وسایل خنک‌کننده و تحمل گرمای طاقت‌فرسا در گرم‌ترین تابستان نیم‌قرن اخیر محدود نمی‌شود. رعایت نشدن ساعات اعلامی در جدول‌های نوبت‌بندی قطع برق باعث شده بسیاری با مشکلات مضاعفی مواجه شوند که صدمه به موتور لوازم خانگی برقی در اثر نوسان برق یکی از آنهاست. بازار ترانس‌ یا محافظ الکتریکی وسایل برقی، این روزها تحت‌تأثیر این مشکل بسیار گرم شده و فروش آن به چندبرابر روزهای عادی رسیده است. اما محافظ تنها وسیله‌ الکتریکی‌ای نیست که ماجرای قطع برق بازار آن را تکان داده است.

افزایش قیمت چراغ‌های شارژی 
بی‌برقی‌‌ها تأثیر زیادی بر بازار لوازم مرتبط با این حوزه گذاشته و تقاضا برای برخی کالاهای خاص را افزایش داده است. در بازار موبایل و لوازم جانبی فروش پاوربانک بالا رفته و در بازار لوازم الکتریکی، فروش محافظ و وسایل شارژی. یکی از وسایلی که به‌گفته فروشندگان لوازم الکتریکی فروش آن در روزهای اخیر بیشتر شده چراغ شارژی یا همان چراغ‌ اضطراری است. درحالی‌که چراغ‌های نفتی و روغنی قدیمی سال‌هاست از منازل رخت بربسته‌اند خانوارها به‌ناچار برای روشنایی بخشیدن به منازل خود در خاموشی‌های شبانه به شمع و چراغ‌‌قوه و انواع چراغ‌ و لامپ‌ شارژی روی آورده‌اند. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد فروش این کالاها در هفته گذشته به‌شدت افزایش یافته است. حتی برخی فروشندگان لوازم الکتریکی از افزایش دو تا سه‌برابری تقاضا برای خرید چراغ شارژی خبر می‌دهند، گفته می‌شود قیمت این وسیله نیز افزایش داشته است. درحالی‌که تا پیش از خاموشی‌ها بازه قیمتی چراغ‌های شارژی در بازار بین ۱۳۰‌تا۵۰۰هزار تومان بوده، شرایط خاص این روزها باعث شده قیمت این کالا فقط در طول هفته گذشته در برخی مغازه‌ها بیش از ۷۰درصد افزایش یابد، به‌طوری‌که چراغ‌های ۱۳۰هزار تومانی حالا تا ۲۲۰هزار تومان هم فروخته می‌شوند. البته این پدیده همه‌گیر نیست و بسیاری از فروشندگان قیمت فروش کالاهایی را که قبلا خریده‌اند، تغییر نداده‌اند اما روند افزایش تقاضا درصورت تداوم قطعی برق در سطح کشور می‌تواند تأثیر ماندگاری در بازار کالاهای مرتبط ایجاد کند و قیمت‌ها را برای همیشه تغییر دهد. به‌گفته فعالان صنفی با وجود افزایش تقاضا در برخی اقلام، فعلا کمبودی در زمینه هیچ کالایی وجود ندارد و تولید بیش از تقاضاست اما با این حال نوسانات بازار در قیمت برخی اقلام تأثیر گذاشته است.

افزایش تقاضا برای پنکه شارژی
تحمل گرمای کم‌سابقه تابستان امسال برای بسیاری آسان نیست و بی‌برقی گسترده، تحمل این گرما را سخت‌تر هم کرده است. بسیاری در زمان قطع برق برای پیشگیری از گرمازدگی به دوش آب سرد پناه می‌برند، درحالی‌که براساس گزارش‌های موجود قطع برق در مواردی با قطع آب نیز همراه بوده و وضع بغرنجی را رقم زده است، اما شرایط برای خانواده‌هایی که نوزاد یا فردی حساس در منزل دارند یا از بیماران خاص پرستاری می‌کنند، سخت‌تر هم هست؛ قطع طولانی‌مدت برق می‌تواند این افراد را با خطر جدی مواجه کند، چنین خانواده‌هایی ناچارند این شرایط را با استفاده از وسایل کمکی برای عزیزانشان تا حدودی آسان‌تر کنند. پنکه‌های شارژی وسایلی هستند که اگرچه بیشتر آنها توان پوشش دادن مدت‌زمان حداقل دوساعته قطع برق را ندارند اما می‌توانند دست‌کم برای مدتی شرایط را برای افراد حساس تحمل‌پذیرتر کنند. قیمت این وسیله در بازار از ۳۰۰هزار تومان شروع می‌شود و مدل‌های دارای توان بیشتر، یک‌تادو میلیون تومان هم قیمت خورده‌اند. فروش این وسیله به‌ویژه در انواع ارزان‌تر این روزها افزایش یافته و اگرچه رشد تقاضا برای این کالا به اندازه محافظ و چراغ شارژی نبوده اما در مقایسه با بازار همیشگی بسیار پرفروش شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :